Mennyire "valósak" a mostani autók teljesítménye, egyre csökkenő motor köbcentik mellett?
Látom mostanában a nem túl régi autók (4-6 évesek) hirdetéseiben hogy 1000-1300 cm3-esek, és ilyen 130 LE és afeletti teljesítményt tudnak.
(Pl. egy Opel Astra J kombi 1000cm3-s, 130 LE)
Ráadásul vannak autók amit már csak 3 hengeres motorokkal szerelnek.
Lehet velem van a baj, de nekem olyan irreálisnak tűnik a csökkenő köbcenti-növekvő teljesítmény arány. :)
"Mennyire "valósak" a mostani autók teljesítménye, egyre csökkenő motor köbcentik mellett?"
Nagyon.
Mert nem az számít, hogy hány köbcentis a henger, hanem hogy mennyi levegőt szív be egy ütem alatt. És ha turbóval nyomják bele, akkor többet fog, mint egy sima szívónál.
A levegőhöz a porlasztók hozzáadják az 1/14 tömegű benzint és annyi energia szabadul fel. (Persze a valódi teljesítményhez szorozni kell az 1-nél kisebb hatásfokkal.)
2: Ez maximum azért van így, mert a Lada könnyű (súly/LE számít), és zúg, csörög, csattog, kapar, ezért tolja fel az adrenalint. Na meg euro semmi a motorja, ezért azonnali a gázreakció.
A normál közlekedésben a modern turbomotorok sokkal erősebbek, mert a gyakran használt fordulatszámtartományban leadják a max nyomaték nagy részét. Gyakorlatilag "normálisan" használva egy 1.0 turbo megy úgy, mint régen egy 2.0 szívó, vagy akár jobban, csak 8 helyett 5 litert fogyaszt 100-on. Más kérdés, hogy a 8 mp-es 0-100 nem akkora élmény, mint egy 30 éves autóban, mert hiányzik mellé a műsor. Ami miatt még szubjektíven gyengének érződnek, az az, hogy magas fordulaton nem erősödnek, mint egy szívó, hanem 4000 f/perc körül már csökkenni kezd a nyomaték.
3: Szerintem te nem ültél még ilyen autóban. A turbomotor egyik előnye pont az, hogy nem kell forgatnod a motort, mert 1500 f/perc körül már kezd felépülni a turbonyomás, és jön vele az erő is. A dieseleknél senki nem aggódik a csapágyak miatt, pedig ott még nagyobb erők vannak. A legtöbb ilyen motornak egész más a rákfenéje: elcseszett vezérlés, alulméretezett gyűrűk miatti olajfogyasztás, stb. Ezek egyszerű tervezési bakik, amik a fajlagos teljesítménytől függetlenek.
Én már biztos nem ülnék át sem szívóba, sem dieselbe.
A teljesítmény valós, legalábbis néhány éves koráig. Utána a koszolódás miatt csökken a turbó hatásfoka, ezáltal az autóé is.
15 éves korára az összes ilyen túlerőltetett, kis köbcentis xar a bontóban lesz, mert senki nem fog motorgenerált fizetni rajtuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!