Rc modell motorok 5ccm űrtartalom mellett hogy adhat le akkora teljesítményt mint egy Simson motor?
Mielőtt hülyének nézel.
4 LE
23 ilyen motort egybekötve kiadna egy suzuki ignis 1.3 teljesítményű motort?
Nem, nem tudod biciklire szerelni.
Egy erogep hasznalhato jellemzoje a nyomateka. Ez mutatja azt h mekkora erot tud egy adott pillanatban kifejteni a motor. A teljesitmeny es az ero kozott az a kulonbseg, h a teljesitmeny az ido fuggvenye, azaz ott mar az is szamit h milyen gyorsan fejti ki az erejet valami.
Pl, te es egy baratod egy ugyanakkora cementeszsakot visztek A-bol B-be. Te sokkal gyorsabban viszed el ezert a te teljesitmenyed nagyobb. Mi lenne ha te csak egy marek cementet vinnel, mig a baratod ugyan ugy egy 25kilos zsakot: te a marek cementtel odarohansz a baratod pedig nagyon nagyon lassan setal es tobb ora mig oda er. Ebben az esetben is neked lehet a nagyobb teljesitmenyed mert a ket cipelt tomeg hanyadosa kisebb mint a kettotok koridejenek a hanyadosa. De attol meg csak egy marek cementet vittel amit ha rateszel a merlegre nem emel fel semmit, mig egy zsak mar nehez. A pici rc motorok (mivel nagyon kicsik) nagyon gyorsan tudnak forogni de nagyon pici az erejuk. A simsonnak nagyobb a motorja, nagyobb erot tud a kerekekre juttatni, ami mar meg tudja mozditani a motort, de lassu.
Viszont crudy!
Ha pl a motorom 5 000 rpm mellett kifejt 12 NM nyomatékot
A másik 30 000 rpm mellett 2NM nyomatékot (csak példa), megfelelő attételezéssel ugyan olyan a kettő.
Ugye a teljesítmény=nyomaték+fordulatszám.
Neked mi a véleményed? Mert az állítás igaz, mégis irreálisnak tűnik az apró motortól. Vagy van benne buktató?
Igazából a zsák cementes is jó, de végeredmény ugyam az lesz, más úton.
Tegyük fel attetelezes rontja a teljesítményt, no de elég 2 fogaskerék. 1 kicsi, ami a motoron van és egy nagy könnyűfém. Most ez csak példa egy bicikli esetében megoldható végülis?
Ha az egyik áttétel kb petpalack kupak lenne, vagy kisebb. A masik meg a küllő áttétele, szerintem menne 40 km/h talán
Mit gondolsz?
Nos számoljunk kicsit. Először ne nézzük a nyomatékot.
Egy felnőtt biciklinek 28 as a kereke ami inchben van. Ha egy kicsit kisebb a nagyobb áttétel kerék akkor kb 26 inch ami 66 cm. egy palack kupak kb 3 centi. Ha 40 km/h a cél akkor a kerék kerületi sebessége is 40 km/h.
A 28as kerék átmérője centiben 71 melyből a sugár 35,5. Ebből a kerület 35,5*2*pi ami 223. Ez kilométerben 2,23*10ad-3. Tehát ekkora a kerék kerülete kilométerben. 40/2,23*10as-3 az 17937, ennyiszer fordul meg a kerék egy óra alatt 40 km/h-s sebességnél. Tehát a fordulatszám 17937 1/h de nekünk ez percbe kell, tehát leosztjuk 60-nal. Így 299 1/perc a fordulatszám tehát RPM. Ennyi kell forogni a nagy áttételkeréknek is mert közös tengelyen van a hátsó kerékkel. Van egy ilyen összefüggés, hogy az átmérők hányadosa egyenlő a fordulatszám hányadosával. Tehát D/d=n1/n2, és ebből keressük az n1-et ami D/d*n2 ami 6578. Ennyit kell forognia a pici motornak, látszik h ez nem is olyan vészes.
Most nézzük meg h mi van ha nyomaték is van. A nyomaték minimálisan annyi lehet amennyi legyőzi a bicikli súrlódási veszteségeit. Bonyolult lenne a csapágyakkal számolni így nézzük csak a kerék és az aszfalt közötti súrlódást.
A gördülési súrlódás a következő képlettel számítható: Fs=G*u (mü) A nagy G a teljes test és a bicikli tömege szorozva a gravitációval. A tömeg legyen mondjuk egy 15 kilós bicikli ami könnyű és egy 80 kilós ember ami 95 kiló szorozva a gravitációval ami az egyszerűség kedvéért legyen csak 10, így a G az 950N melyet szorzunk a mü-vel ami egy állandó, gumi és aszfalt között 0,007 így azt kapjuk h az ellenállás ami 6,65 N. Szorozva a kerék sugarával 236 Nm. Ekkora nyomatéknak kell lennie a nagyobbik áttétel kereken. Na most az áttétel ami az előbb kiszámoltunk Az n2/n1 az 1/22 tehát egy durva lassító áttétel. Egy az áttétel egyenlő a nyomatékok hányadosával is, azaz ha a nagy keréken 236 Nm a cél akkor a kis keréken 236*1/22 ami 10,7 Nm. Végül durva számításokkal 11 Nm es nyomaték jött ki ami elég ahoz, hogy elinduljon a bicikli de ha a bicikli gyorsul nagyobb lesz a súrlódás és lesz már számottevő légellenállás ami miatt a nyomatékigény csak növekedni fog. Persze lehet ezt kompenzálni azzal, hogy szétforgatjuk a motort és váltóáttételt teszünk be de akkor csak még több fogaskerék kell. Nem tudom h le tud e adni 10-20 Nmert egy ilyen pici motor de lehetséges. De ezek a számításokból csak azt számoltuk ki, vagyis számoltam h mi fogja megmozdítani a biciklit, de nyilván több kell ahoz h 40el menjen.
7# nagyjából ugyan az a lényeg, leírtad hogy megvalósítható. Ugye az attetelekkel tudunk vacilalni. Pl kis kupak méretű fogaskerék hajt egy nagyobbat. Ha a nagy tengelyére szerelt apró fogaskerék meg már elég lassú ahhoz, hogy 40 kmes végsebességet tartsa. Most ezt nem számolom ki hogy mint. De kb ugyan az a lényeg amit írtál.
8# nem tartom valószínűnek hogy a Simson szeretné.... Ez nem a t-90 ami egy erősebb vodkával elmegy....
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!