Kisebb motorokon hogyan is van a kuplung-váltó?
Jellemzően a robogók automata váltósak nagyobb kategóriában is.
Míg a "rendes" motoroknál váltogatni kell akkor is, ha 50 ccm.
Bár egy ideje a nagy motoroknál is terjed a félig vagy teljesen automata váltó meg a gyorsváltó.
Ha attól tartasz, nem olyan nehéz ám megtanulni motoron váltani. A 90-es években kezdődő robogó dömping előtt rengeteg tizenéves váltós kismotort vezetett.
Elsőt cáfolnám, váltós segédmotort is lehet B-vel vezetni (azért vannak segédmotorral való parkolásról szóló kérdések az elméleti vizsgában), szóval nem árt, ha tudja.
Kérdező, azt mondod, analfabéta vagy hozzá, ezért ha nem bánod, az elejéről kezdem:
- automata váltós robogón ha húzod a gázt, megy, jobb kéznél van az első fék, bal kéznél a hátsó fék (sima bicikliken általában pont fordítva, sokan emiatt át is kötik, akik robogóznak is a biciklijükön a bovdent)
- váltós motoron a gáz ugyanúgy a jobb kéznél a markolat, az első fék ugyanúgy a jobb kar, viszont a hátsó fék a jobb lábadnál egy pedál, a bal kéznél a fékkarnak kinéző dolog nem fék, hanem az a kuplung. És a bal lábnál van a váltókar. Szekvenciálisak a motorváltók, azaz egyszerre egy sebességet tudsz váltani. 1N23456 a sorrend, ami azt jelenti, hogy ha üresben van a motor, kuplung behúz, rátaposol a váltókarra bal lábbal, bemegy egyesbe. Kuplung felengedés, közben gázadás, elindul a motor, ahányszor felfele akarsz váltani, kuplung behúz, váltókar alá teszed a lábfejed, markáns felfele rúgás, egyet felvált. Ha egyszerre több fokozatot akarsz váltani, többször rúgod fel a kart. (Persze bár szinkrongyűrű nincs, gáz pici engedésével szinkronizálva ez kuplung nélkül is simán megy - lefele meg gázfröccsel, de azt jobban el kell találni kuplung nélkül.) Ha lefele váltasz, akkor meg kuplung be, és taposol a váltókaron. Ha motoros mögött mész és piros lámpát kaptok, lehet is látni, hogy fékezés közben a motoros többször rátapos a váltókarra, mert visszaváltogat egyesével. Az üres az egyes és a kettes között van, azért kell határozott mozdulattal váltani, hogy nehogy üresbe rakd, üresbe álló helyzetben rakjuk, akkor finoman "megkeressük", illetve a műszerfalon van egy lámpa, az üresindikátor, ami akkor világít, amikor üresben van a motor (krosszmotorokon mondjuk ez sokszor nincs, azt abszolút érzésre kell).
- automata váltós nem robogó, hanem klasszikus motornál, pl. Honda NC700 gyakran az a kialakítás, hogy ugyanúgy jobb pedál a hátsó fék, mint a többi motornál, csak a bal kéznél abszolút hiányzik a kuplungkar és a bal lábnál nincs váltókar.
De motoron a váltás a legegyszerűbb, sőt, még a kuplung-gáz kezelés is elég hamar könnyű, ugyanis a bal kezed és annak négy ujjának a finommotorikája azért sokkal kifinomultabb, mint autóban a bal lábad emelése.
Kedves #4 es
A kérdező faszi 125 alatti motorrol írt
Magyarországon 50 köbcenti feletti motorhoz nem elég a B jogositvány, oda már A jogsi kell
Ennyit a szakértelmedről:)
#7 Az egész gép beleremeg, hangján is hallod, hogy fogásponton vagy és kevés a gáz, esik a fordulatszám. Ha normálisan mind a négy ujjaddal húzod a kart (és miért ne tennéd), abszolút kontrollod van felette.
#6 Attól függetlenül segédmotorra és motorra ugyanazok a szabályok vonatkoznak három kivétellel:
- sebességkorlát
- segédmotorral lehet lakott területen kívül bicikliúton menni
- az 50 köbcentinél nagyobb motor gépjármű, tehát autóút, autópálya, előzni tilos kivételek stb. érvényes rá
Kezelésében és hogy mennyi KRESZ-t kell tudni viszont nincs különbség köztük.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!