Ha nem lett volna a VW dízelbotránya, még mindig népszerű lenne a dízel?
Az EGK majd az EU okosai anno 1996-tól hittek az olajipar és az autógyártók lobbizásának és nagyszerű ideológiát gyártottak a dízelautózashoz: a dízel jevesebbet fogyaszt, így kevesebb CO2-t bocsát ki, hurrá, megmentettük a Földet! Minden felelős polgár aki szeretne jóembert látni a tükörben, dízelt vesz.
Azt ígérték az autógyártók, hogy a nitrogén oxid és dioxid kibocsátást pár éven belül minimalizálják, nem lesz vele gond. Az EUs kormányok erre elkezdték támogatni a gázolajat, később a dízelüzemű autókat adókedvezményekkel, mert a dízelt tartották a zöld jövőnek. Csakhogy kiderült, a NO, NO2 és a Diesel Particle Matter, dízel korom részecskék kibocsátását nem sikerült kordában tartani, ezek rendkívül rákkeltő, emberre veszélyes kibocsátások. Európán kívül sehol a világon nem tekintettek zöld megváltóként a dízelre, ezért nem kaptak állami támogatást, nem is terjedtek el arrafelé.
Felismerve a károkozást, olyan szabványokat írtak elő(EURO 6), amikkel már túl bobyolult, túl drága a dízel technológia. Adblue, dízel részecske szűrő, amit borzasztó drága egy használt autóban cserélni, az emberek nem mennek ki vele a pályára, hogy időnként kiégessék, szóval millió probléma.
Mindenki számára világossá vált, hogy az autóipar nem tudta betartani a CO2-n kívüli kibocsátás korlátozásara tett ígéretét. Eközben ott, ahol nem estek ebbe a csapdába, szigorú feltételek vonatkoztak a NO kibocsátásra is. Ezeket nem tudták teljesíteni többek közt a VW autói, ezért azt a talpig becsületes ötletet gazdálkodták ki, hogy az autóik szoftveresen leszabályozták a működésüket amikor érzékelték, hogy tesztpadon mérik őket. Így aztán kedvező értékeket mutattak és a VW nem vesztette el az északamerikai piacát. De 2015-ben lebuktak. Innentől az EU is elkezdte démonizálni a dízel személyautókat, amiket 2 evtizeden keresztül megváltóként támogatott.
Ha nem buknak le és a kormányok továbbra is eltagadták volna a nitrogénoxidok és a dízelkorom létét és káros voltát, akkor valószínűleg boldogan mérgeznénk magunkat tovább, hiszen az egyén nem tudja felmérni, hogy a saját életében melyik vetélés, halva születés, rákos megbetegedés következett be a dízel személyautók szennyezésének következtében.
Tanulságos eset, hogy lehet autó- és olajipari érdekeket tudományos tényeknek hazudni.
Itt egyértelműen arról van szó, hogy 2 évtizeden keresztül az EURO szabványokban eltérően a világ többi részével, megengedőbbek voltak a dízelüzemű személyautók NO és NO2 kibocsátasával szemben, míg a benzineseknél szigorúbb elvárasokat fogalmaztak meg. Mindezt abból a téves gondolatból kiindulva, hogy csak a CO2 terhelés számít és a kisebb fogyasztás miatt a dízeleknek kisebb a CO2 kibocsátása.
Ezt senki más nem csinálta a világon.
Az EURO 6-ban szigorodtak az elvárt értékek, csakhogy a benzineseknél a korábban is szigorú elvárások miatt könnyebb (és olcsóbb) volt a fejlesztéseket végrehajtani, viszont a dízeleknél a kompresszió csökkentés gyakorlatilag a dízel előnyeit redukálta jóval szerényebbre és megjelent a Diesel Particle Matter problémája, ami a benzineseknél nincs.
És ne felejtsük el, hogy nem csak új vagy újszerű, jól karbantartott dízel személyautó rója útjainkat, hanem a méregdrága karbantartás elmaradása miatt környezetvédelmi katasztrófák milliói közlekednek főleg a csóróbb országokban ahol a szabalyok is megengedőbbek és betartatásuk sem egyértelmű
Egyébként abban igazad van, hogy a benzineseknél is ott a downsizing, a turbo, a három henger, de itt az volt a kérdés, hogy miért lett népszerű a dízel, miért csak Európában és a bukásban milyen szerepe volt a VW-nek.
Ha az EU nem indul ki egy téves koncepcióból, hogy csak a CO2 kibocsátást nézi és úgy a dízel egy zöldebb megoldás(kisebb fogyasztas, kisebb CO2 terhelés), és nem kezdi el támogatni adókedvezményekkel a dízelifikációt, akkor ma ugyanannyi dízelüzemű személyautó közlekedne nálunk is mint Ázsiában vagy Észak Amerikában. Alig néhány.
Ma már könnyen átlátható, hogy ezzel az áltudományos ideológiával az európai olajipar és autógyártók lobbitevékenysége fertőzte meg az EGK majd az EU döntéshozóit, de nincs hír arról, hogy bárki felelősséget vállalt volna a fejleményekért.
A VW csoport dizelkatasztrofaja (dizelbotrany) is hozzajarult.
Amugy ez a dizel becsipodes csak Europaban van. Usaban, Japanban, Kinaba ismeretlen a dizelmotor a szemelyautokban.
Nem eri meg fejleszteni mar. Egy hybrid tudja a dizelmotor fogyasztasat, nyomatekat igy teljesen feleslegesse valt.
Folyamatosan el fog tunni az autokbol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!