Az hogyan van, hogy a kupakot levéve emelkedik a hűtőfolyadék szintje (melegen) egyes autóknál, másoknál meg nem?
Levegős lenne, és a még nyomás alatt lévő összenyomott levegő tágul ki és nyomja feljebb?
Egyes autókon 1 perccel leállítás után meg se rezzen. (Mondjuk szerintem az sem normális, hogy a nyomás alatti 90 fokos folyadék a nyomást kiegyenlítve tök csöndben marad.)
Szia,
Ez nagyon érdekes és nagyon sok dolog közrejátszik benne. Például az alkatrészek méretezése. Ha egy autóba kell 7 liter víz de csak 3 deci levegő van a kiegyenlítőtartályban akkor nyilván a tágulás nagy részét a csövek vették fel és amikor kiereszted a nyomást ők rugalmasan összehúzódnak és feljebb nyomják a vízszintet. Illetve az is okozhatja ezt, hogy a víztér nyomása alatt nem kezdődött még meg a gőzképződés. De mikor kinyitod a kupakot a nyomás felszabadulásának hatására a forró hengerfej belső falán kis gőzbuborékok jelentkeznek amelyek feljebb nyomják a szintet.
Az, hogy egyes autók nem csinálják ezt annak rengeteg oka lehet. Például hogy a hűtővizük nem melegszik fel annyira. Értsd.: Lehet, hogy a blokkban 90 fokos a víz de a hűtőben csak 60, így igazából nem nőtt annyival a hűtőfolyadék térfogata. Illetve az is lehet hogy arányában sokkal több helye van tágulni a kiegyenlítő tartályba 1-1 típusnak. Vagy a hengerfejük belső fala se éri el 90 fokos víz mellett a 100 fokot így nem kezd el buborék keletkezni. Persze egy kicsit szusszannia ekkor is kéne. Lehet megérné cserélni kiegyenlítőtartály sapkát. De nem vész ha nem szusszan, amíg nem forralja meg a vizet.
Alapvetően azért se jó nyomás nélküli rendszerrel járni, mert ebben az esetben a hengerfej falán belül megjelenhetnek gőzbuborékok amik hot spotokat hozhatnak létre, a hengerfej falához hozzá nem engedve a hűtőfolyadékot, szigetelést képezve. Ilyen körülmények között a hengerfej el fog repedni. A hot spotok folyamatosan nőni fognak és végül a hengerfejben nem lesz víz csak gőz, amit te úgy fogsz észrevenni hogy a kiegyenlítőtartályból nyomja ki a vizet a kocsi.
Remélem tudtam segíteni :)
Levegősödés, bizonyos pontokon megforr a víz, kitágulnak a hűtőcsövek, ha leveszed a kupakod, kimegy a nyomás, csövek összehúzósnak, térfogat csökken, víz bugyog kifele.
De ha azt akarod tudni, beledolgozik-e a víztérbe a motor, akkor ráhúzol egy kotont a kiegyenlítő tartály szájára, és ha felfújja, akkor hengerfejes. :(
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!