Motorral 1-es és 2-es sebességfokozat között is érdemes kuplung nélkül váltani, vagy az árt neki?
2-őtől fölfele teljesen simán vált a motor kuplung nélkül, azonban 1-esről 2-esre nem sikerül szépen, mindig ránt egyet a motor és ezt mások is mondták már.
Tapasztalt motorosokat kérdezném, hogy 1-es és 2-es között érdemes akkor kuplunggal felváltani és csak a többi sebességnél kuplung nélkül?
A kényelmetlen rántást leszámítva, ha 1-es és 2-es között kuplung nélkül váltunk, azzal hosszútávon ártunk vele?
Yamaha FZ6N típusról van szó egyébként.















Kicsit nagyobbat koppan, de ez természetes, mert ugye át kell ugrani az üresnek az esztergált bevájását. Inkább valószínűleg az lesz a gondod, ha ránt is a motor, hogy vagy nem húzatod ki eléggé egyesben, vagy túlpörgeted, és nem eléggé, nem elég időre engedsz picit a gázon. Gyakorolhatod nyugodtan, aláteszed a csizmád orrát a váltókarnak, nagyon enyhe nyomással, és ahogy engeded vissza a gázt, amikor könnyen megy, akkor rúgod fel a váltókart.
Kuplung nélküli lefele váltásnál amúgy én a 2-esből 1-esbe váltást nem szeretem, ott már kuplungolok. Csak kettesből egyesbe lefele kuplungolok, meg ha lefele fékezéskor egyesig le akarok kattogni, meg ha autópályára felhajtáskor 2-3-4-es fokozatból egyből hatosba akarok kerülni. Amúgy mindig kuplung nélkül váltok, és azon kívül, hogy kicsit "dögösebb" az 1->2 hangja, nem nagyon rángat a motor. Csak ugye nem mindegy, ezt milyen motorral (hengerszám, elrendezés), milyen fordulaton, milyen sebességgel csinálod, ugye ha 15-tel mész, akkor a gázreakció is lehet tök más, mint 55-tel. :)





Attételkülöngbségektől függ. Egy versenycross motoron pl simán végig lehet váltani a fokozatokat fel-le kuplung nélkül. De egy szélesebb áttételezésű utcai motoron már rángatni fog.
Én azt tapasztaltam utcán sokkal egyszerűbb használni a kuplungot, úgy nem rángat és tuti nem rakod mellé.





#5 Minden váltóval lehet kuplung nélkül lefele is váltani, csak akkor gázfröccsöt adsz (amit kuplungos váltással is adnod kell, ha nem akarod, hogy kipörgésgátló nélkül kifaroljon a hátsó kerék). Gyorsváltó az, hogy úgy rúgod a váltókart, hogy nem kuplungolsz, és a gázon sem változtatsz, mert az elektronika megoldja helyetted. Nem gyorsváltóval meg felfele egy pillanatra el kell engedni a gázt, hogy fel tudd rúgni a váltókart, lefele meg adni kell egy fröccsöt, hogy le tudd rúgni. Lefele már érzékenyebb és jobban el kell találni, de ott is ki lehet azért tapasztalni, ráteszed óvatosan a talpad a váltókarra, rántasz egyet a gázon, érezni fogod pici lábnyomásra, hogy kattan már vált is lefele. A motor váltója egy baromi egyszerű mechanikus szerkezet, ugye fel-le operálod, ugyanezt autóban már nehezebb lenne pontosan kivitelezni, mert ott két végtagot igényel és komolyabb mozgás a váltás, hiába találták fel a szinkrongyűrűt, az csak arra jó, hogy ne kétszer kelljen kuplungolni.
De egy sima motor szekvenciális váltóval lehet úgy közlekedni, hogy kb. csak megálláskor és elinduláskor nyúlsz a kuplunghoz.
Kuplungos lefelé váltásnál szoktam amúgy gázfröccsöt adni (rev matching), viszont akkor azt mondod, hogy elviekben lefelé is tudnom kellene kuplung nélkül váltani, ha nem gyorsváltós a motorom, csak gázfröccs kellene neki és a talpam a váltónak feszítésére bevenné?
Bocsi, ha értetlenkedem, csak nem teljesen világos :D





Értem és megértem amit mondasz, de alapvetően két okból kifolyólag jó kuplung nélkül váltani, amiből az egyik egy objektív ok, a másik meg szubjektív.
Az objektív az, hogy a kuplungot kíméli a kuplungot. Ezt Dodor kifejti ebben a videójában:
A szubjektív oka meg az, hogy számomra legalábbis sokkal élvezetesebb az azonnali felfelé váltás, ami gyorsabb is, mint az egyszerűbb manuális váltós autóknál is megszokott bőg-nagy hatásszünet-újra bőg tipusú váltások.





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!