Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Olyan autóknál, ahol hátul...

Olyan autóknál, ahol hátul féktárcsa van, a fékbetéteket miért a hátsó oldalra teszik?

Figyelt kérdés

Nem tudom, hogy mindegyik gyártó így jár-e el. Itt van pl. a Mercedes: [link]

(Vész)fékezésnél az autó hátsó része így mégjobban megemelkedi, a hátsó kerekek tapadása így csökken. Ha a menetirány szerinti oldalra tennék a fékbetéteket, akkor a fékezés során a hátsó kerekeket a fékbetétek "lenyomnák", jobban tapadna a gumi az aszfalton, a kerek jobban fékeznék az autót.


2024. ápr. 12. 01:15
1 2
 11/16 anonim ***** válasza:
100%
#5 Felfüggesztésről gondolom hallottál már... Az autó menne tovább egyenesen, ezért a hátulja megemelkedik, az eleje lesüllyed. Ennek semmi köze nincs ahhoz, hogy hol van a fék elhelyezve.
2024. ápr. 12. 07:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:

Gondolom valami "atomfizikus professzor úr" tette fel a kérdést! :D Hát látod, a "sok hülye mérnök" nem ért hozzá, bezzeg te!

Miért emelkedne meg?! Nem értem honnan vetted ezt a hülyeséget. Teljesen mindegy ebből a szempontból, hogy egy körpálya mentáén hova helyezed el a féknyerget! Semmi nem fog amiatt emelkedni vagy lenyomódni. Mint ahogy a Föld déli féltekéjéről sem potyognak le az emberek.

2024. ápr. 12. 08:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 A kérdező kommentje:

"Nem azért emelkedik meg fékezéskor az autó hátulja, mert az a fél kilós fékszerkezet olyan nagy súlyt képvisel..."

Sehol sem állítottam azt, hogy emiatt történne. Írom is a kérdésben, hogy fékezés során, meg ott a biciklis (gondolat)kísérlet.

2024. ápr. 12. 08:23
 14/16 anonim ***** válasza:
Ez jó.
2024. ápr. 12. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/16 anonim ***** válasza:
78%

Az autó kereke a féktárcsával együtt valamekkora szögsebességgel forgó mozgást végez a tengely körül. Ha a tárcsát fékezed, a nyeregtartó fogja átadni a csonkállványnak vagy a hídnak az erőt. Ez az erő nem le vagy fel tolja-nyomja az autót, hanem a futóművet csavarja, de igazából csak addig a pillanatig, amíg a forgó tömeg mozgási energiája nem csökken annyira, hogy a futómű kezdi el "húzni" magával a kereket. A futómű elemei veszik fel ezeket a csavaró erőket, és adják át a karosszériára a futómű bekötési pontokon keresztül.

A biciklis hasonlatod azért tűnik csalókának, mert ha a kezeddel fékezed a kereket, a kezed nem pozicionálja semmi a biciklivázhoz, továbbá mivel áll a bicikli, te csak a kereket fékezed, a bicikli mozgó tömege nem "húzza magával" a kereket. Akkor lenne releváns a példa, ha mozgó biciklinél a könyököd odahúznád kötegelővel vagy hilti szalaggal a biciklivázhoz, és ráfognál a kerékre. Tök mindegy hol fogod meg, a kezedet mindig a körmozgás sugarára merőleges irányba fogja terhelni.

Tehát fékhatás szempontjából szinte teljesen mindegy, hogy hol fogja a tárcsát a betét.


Az meg hogy fékezés vagy épp a fék oldásának hatására melyik autó mennyire billen meg, futómű geometria és lengéscsillapítás kérdése. Egy hátsó hidas autó jó nagyot bólint, míg egy csatolt lengőkaros nem annyira.

2024. ápr. 12. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 anonim ***** válasza:

15

👍👍👍

2024. ápr. 12. 12:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!