Olyan autóknál, ahol hátul féktárcsa van, a fékbetéteket miért a hátsó oldalra teszik?
Nem tudom, hogy mindegyik gyártó így jár-e el. Itt van pl. a Mercedes: [link]
(Vész)fékezésnél az autó hátsó része így mégjobban megemelkedi, a hátsó kerekek tapadása így csökken. Ha a menetirány szerinti oldalra tennék a fékbetéteket, akkor a fékezés során a hátsó kerekeket a fékbetétek "lenyomnák", jobban tapadna a gumi az aszfalton, a kerek jobban fékeznék az autót.
Gondolom valami "atomfizikus professzor úr" tette fel a kérdést! :D Hát látod, a "sok hülye mérnök" nem ért hozzá, bezzeg te!
Miért emelkedne meg?! Nem értem honnan vetted ezt a hülyeséget. Teljesen mindegy ebből a szempontból, hogy egy körpálya mentáén hova helyezed el a féknyerget! Semmi nem fog amiatt emelkedni vagy lenyomódni. Mint ahogy a Föld déli féltekéjéről sem potyognak le az emberek.
"Nem azért emelkedik meg fékezéskor az autó hátulja, mert az a fél kilós fékszerkezet olyan nagy súlyt képvisel..."
Sehol sem állítottam azt, hogy emiatt történne. Írom is a kérdésben, hogy fékezés során, meg ott a biciklis (gondolat)kísérlet.
Az autó kereke a féktárcsával együtt valamekkora szögsebességgel forgó mozgást végez a tengely körül. Ha a tárcsát fékezed, a nyeregtartó fogja átadni a csonkállványnak vagy a hídnak az erőt. Ez az erő nem le vagy fel tolja-nyomja az autót, hanem a futóművet csavarja, de igazából csak addig a pillanatig, amíg a forgó tömeg mozgási energiája nem csökken annyira, hogy a futómű kezdi el "húzni" magával a kereket. A futómű elemei veszik fel ezeket a csavaró erőket, és adják át a karosszériára a futómű bekötési pontokon keresztül.
A biciklis hasonlatod azért tűnik csalókának, mert ha a kezeddel fékezed a kereket, a kezed nem pozicionálja semmi a biciklivázhoz, továbbá mivel áll a bicikli, te csak a kereket fékezed, a bicikli mozgó tömege nem "húzza magával" a kereket. Akkor lenne releváns a példa, ha mozgó biciklinél a könyököd odahúznád kötegelővel vagy hilti szalaggal a biciklivázhoz, és ráfognál a kerékre. Tök mindegy hol fogod meg, a kezedet mindig a körmozgás sugarára merőleges irányba fogja terhelni.
Tehát fékhatás szempontjából szinte teljesen mindegy, hogy hol fogja a tárcsát a betét.
Az meg hogy fékezés vagy épp a fék oldásának hatására melyik autó mennyire billen meg, futómű geometria és lengéscsillapítás kérdése. Egy hátsó hidas autó jó nagyot bólint, míg egy csatolt lengőkaros nem annyira.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!