Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mennyire olcsó motorozni?

Mennyire olcsó motorozni?

Figyelt kérdés

Sziasztok, BUÉK Mindenkinek :) Olyan kérdésem lenne, hogy mennyibe kerül egy középkategóriás motor fenntartása? Mennyire megbízhatóak, milyen sűrűn kell rájuk költeni?

Vegyünk alapul olcsóbb, híresebb gépeket pl. 600-as bandit vagy hornet 600. Ezek alapjában véve olcsón fenntartható motorok és kiválthatják az autót?

Igen tudom, autóban nem ázol stb, de csak a költségekre lennék kíváncsi, mert munkába járásra nemkell motor (najó néha nyàron vinném) leginkább hobbinak/busz kiváltáshoz mondjuk egy hétvégi nyaralásnál.

Drágább egy ilyen kategóriájú motor fenntartása mint mondjuk egy MK2-es Ford Focusnak? (Tudom ez egy hülye példa, de szeretnék egy "képet" erről, mert fogalmam sincs)

Válaszaitokat köszönöm!



jan. 7. 00:54
1 2 3
 21/27 b1812567 ***** válasza:
100%

Először is, nem váltja ki az autót.

Egész évben autózhatsz, motorra nem jellemző. Bevásárolni, utast szállítani sem fogsz motorral. Persze, kenyeret meg felvágottat megveheted hazafelé, meg a csajod felültetheted, de a lényeget érted. A bútort sem ezzel viszed haza, még ha van is olyan, aki képes az ország másik végéből hintaszéket hazavinni motoron (ismerek ilyet :D ). Szóval nem csereszabatos a két jármű. Melóba járni, közlekedni, bandázni, túrázni persze nagyobb élmény lehet motoron. Ha bejön. Ki kell próbálni.



Másodszor, a költségek, mint írták, nem csak magából a motorból állnak. Rengeteg pénzt rá lehet locsolni a védőfelszerelésen kívül még mindenféle kiegészítőre, csillivillire. Dobozok, spéci karok, tükrök, kormányhínár, kinek mi a becsípődése.


A kopó-fogyó dolgokra is igaz, hogy van aki az olcsó (de megfelelő minősítésű!!4) olajat, szűrőt, betétet veszi, van aki meg a racsingot, mert az jobb, vagy azt gondolja, varázshatása van (mindenféle adalékok).

És ha már karbantartás, szerelés: ha nem mindent saját kezűleg végzel, akkor legalább olyan fontos egy jó szerelő akiben bízol, mint egy autónál. Sőt, fontosabb.


De hogy konkrétumot írjak, nekem 2002-es, 600-as Banditom van. És pár évig egy mk2.5-ös, 1.6-os dízel Focus volt mellette.

A Focus többe került, egyrészt mert mindennel szervizbe hordtam, és a szokásos szervizelésen felül egy idő után egyre többet kellett rálocsolni (generátor, turbó, turbócső, izzítógyertya, meg már nem is emlékszem mi minden adta meg magát). Igaz, kényelmes volt, jóval többet is ment mint a motor (évente kb. 30-50e km), szerettem. Egy tankkal elment kb. 800 km-t.


A Banditon saját kezűleg cserélem az olajat és szűrőket. Szelephézag, fékek miatt szerelőhöz viszem, kb. 200 km-re (fentebb írtam, motornál nagyon válogatós az ember szerelőben :D ). Viszont egyrészt egy benzincső szakadáson kívül más hirtelen probléma nem volt vele (lekopogom), így a szervizelése olcsóbb, még km-re vetítve is, mint a Ford volt. (És ugye éves szintem jóval kevesebbet megyek vele.) Persze ott van az is, hogy a gumik, fékbetétek, kuplung élettartama attól is erősen függ, hogyan vezetsz. Meg előbbikben van nagy szórás árban is. Én öregesen vezetek, legutóbb 12e km-nél cseréltem gumit, ami másoknál van, hogy csak 6-8e km-t bírnak.



Harmadrészt, a motorozás elsősorban élmény, nem gazdasági döntés. Jellemzően úgyis autó mellé, nem helyette veszel motort. Úgy meg mindenképpen plusz kiadás lesz. Ha vonz a motorozás, mindig tekeredik utána a nyakad ha motor megy el a közelben, nagyot szippantasz ha benzinszagot érzel, akkor vegyél motort. Ne olyat ami a leggazdaságosabb, hanem ami bejön, és belefér a keretbe. És az is hozzátartozik, hogy a motor valóban p*ncimágnesként is működik. A csajok egy részénél. Ugyanakkor van aki megborzong és onnantól zombiként tekint rád ha megtudja, motorozol. Mindenesetre ha motorozol, és a csajod vagy szereti, akkor mindenhová veled akar menni, netán idővel saját motort akar. Közben meg lehet, hogy épp egyedül akarnál gurulni egyet, hogy végre kicsit nyugtod legyen. :D

jan. 8. 09:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/27 A kérdező kommentje:

Köszönöm mindenkinek, ne vitázzatok, minden ember más és pont ez a szép benne :)

Ha mondjuk nekem havi 450 a nettó keresetem (ne mondjuk, ennyi ebben a csodás Szeged városában :'D )és nincs a háznál jármű szerintetek beleférhet?

Olyan hatalmas kiadásaim sincsenek.

Azt mondják, hogy maximum 5-6 havi fizu erejéig vegyünk motort vagy autót, fene se akar 2.2 millióèrt venni, nagyon max 1 - 1.5 -ért gondoltam. Pofára eshetek ebben? Igen ahogy az utolsó is mondja, én ezt szeretném, nagyon sok éve, viszont azért annyi eszem van, hogy nem ugrok bele semmibe, ha utána meg arra költeném az összes pénzem... Bár mivel hobbi lenne, így biztos kapna ezt-azt :D

jan. 10. 01:09
 23/27 b1812567 ***** válasza:

Én is még Szegeden laktam, amikor vagy 10 éve megcsináltam a motor jogsit és megvettem a vasat. :)

450 nettóból - bár nem ismerem a kiadási oldalt - simán fenn lehet tartani egy ilyet. Nyilván lesz egy nagyobb kezdeti költség, de utána már elég tervezhető és kifizethető. Minden járművel bele lehet menni a f@szerdőbe, de pl. a légolajos banditnál olyan sok nincs ami elromoljon, ha a váz, blokk és a karbi rendben van. Gondolom a többi hasonlónál is, de ezzel van tapasztalatom.

(Amit fórumokon olvastam, hogy gond lehet: benzincsap, befolyó karbi, ritkán fesz szabályzó, generátor, és az 1200-nál a 4. fokozat fogaskereke.)

Fontos, hogy jó állapotú motort vegyél, minél kevesebb előző tulajjal (én az ország másik végébe mentem érte). És nézesd át lelkiismeretes, lehetőleg az adott típust ismerő szerelővel. Jó, ha előtte már felvértezted magad a jellemző hibalehetőségekkel, meg a típus történetével (így észrevehetsz utólagos átalakításokat, gányolásokat, amelyek törésre utalhatnak).


Amivel mindenképp számolj ilyen használt motor vételénél, az olaj- és szűrők cseréje, szelephézag ellenőrzés, fékfolyadék és betétek cseréje. Esetlegesen gumik, netán kuplungfelújítás (ha kopott), karbi tisztítás, beállítás, esetleg felújítás. Ajánlott a fék- és benzincsövek cseréje is ha régi a motor.

jan. 10. 09:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/27 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen utolsó, ez nagyon hasznos volt. Ahogy néztem 1m felett már azért banditból meg hornetből is vannak szebbek, talán hornetből több.

Egyébként mit gondolsz a red baron-ről?

Ki tudsz részletre hozni egy motort bizonyos kezdő befizetésével (20%) viszont van rá nem is tudom 2 vagy 3 év garancia, és azt hiszem az mindenre vonatkozik.

jan. 10. 12:44
 25/27 anonim ***** válasza:

Nem olvastam mindent át, leírom az én tapasztalataim.

2022 februárjában kezdtem motorozni. Első körben 50 ezer forint a kétnapos totál kezdő tréning, hogy megnézzem, tetszik-e egyáltalán (benne volt a pénzben a melegétel is).

Megcsináltam a jogsit. Aközben még egy tréninget, plusz más tréninget, meg minden februárban elmegyek fedettpályás tréningre picit belejönni. Mondanék egy évi 30-60 ezer forintot csak a tréningre.

Felszerelés: kb. 40 ezer volt a kabátom (+10 ezer a gerincprotektor, de az addigra a törzsvásárlói pontjaimmal ingyen volt), 40 ezer egy normális nem kabátba betehető, hanem nyaktól farokig védő gerincprotekor, 40 ezer a cipő, 40 ezer a csizma, 20 ezer a kesztyű. Na, ezekből a kesztyűt 1-2 évente, a lábbeliket ránézésre kb. 2-3 évente elnyüvöm, de én a lábbeliket rosszul használom, azt ne vedd mérvadónak. Motoros farmerem 80 ezer volt, meg van még 10 ezerért normális, kemény térd- és sípcsontvédőm. A nadrág lehetett volna olcsóbb, de olyan a testalkatom, hogy számomra szűkített a kínálat.

600-as Hornetem van, se ABS, se semmi, 1 milliónál olcsóbban vettem, nálam érte el papíron a 24 ezer km-t, ami nagyszerviz, meg addigra láncot is kellett sajnos cserélni, hátsó lengéscsillapítót felújítani stb. otthagytam a vételár 40%-át a vétel után pár hónappal a szerelőnél. Olajat természetesen évente/6000km-ként cserélek, fékfolyadék kétévente, ezek szinte filléres dolgok, de pl. fékbetétet csak gyári Hondát vagyok hajlandó beletetetni, meg volt, hogy elhagytam az egyik kormányvégsúlyt, tehát néhány ezer forintos apró-cseprő költségek vannak (ilyen apró-cseprő költség még pl. a láncspray).

Szóval egyszer kellett megvenni a motort, eddig egyszer kellett igazán szervizeltetni, azt becsüljük nagyon felfele másfél millióra, de egyébként van benne pénz.

Felszerelést is nyugodtan átlagolhatod, hogy ha mondjuk minden ruhadarab 2 évet bír, akkor havi mennyi pénzbe került.

És akkor a legnagyobb költség: 6,4-6,9 litert fogyaszt nálam 100-on, városban is, autópályán is, szerpentinen is, évi 5-6-7 ezer kilométert hajtom, 95-ös benzinnel tankolom, az is kijön évi pár százezer forintra. Még 3 szezon, és megint mehet nagyszervizre, szelephézag karbiszinkron stb. de gyanús, hogy a gyertyákat már hamarabb is cserélni kell.


Szóval nem tudom, mi az a "mennyire olcsó". Nem olcsó. Nekem belefér, egyrészt futja rá, másrészt ad annyi örömöt, hogy szívesen költök rá. Az olcsóság nagyon relatív, pl. másik hobbim a legózás, tök drága a legó, egyszer, esetleg háromszor szétszedem-összerakom, amúgy kiállítási darab, mert már nem sokat játszom, ahhoz képest drága. Egy 1-2-3 ezer darabos kirakónak az árához képest hány órát dolgozom vele, az meg olcsó. A motorozás meg? Még sosem adtam úgy igazán össze. Összeadva baromi drága. Ha már fel vagy öltözve, megvan a szervizelt motor, csak tankolni kell, meg figyelni rá, akkor onnastól kezdve olyan közepesen drágának mondanám. De az elején bele kell tenni a befektetést.

jan. 10. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/27 anonim ***** válasza:

#25-ös válaszom kiegészítve:

nekem nincs mellé autóm, de nagyon egyetértek azzal, aki azt mondta, hogy nem váltja ki. Tömegközlekedek novembertől márciusig, motoros szezonban is van, hogy szüleimet inkáb vonattal látogatom, és amikor iszonyatosan szakad az eső, nem szívesen ülök fel a motorra, nem arra van. Pedig én városi rohangálásra is használom a nagymotort, jó időben akkor is, amikor észszerűbb és olcsóbb lenne a villamos, meg a Balatonra is motorral megyek, pedig elég uncsi az út, de szeretem.

Én is 450-500 nettóból gazdálkodtam ki, de a megvételre és a jogsi letételére ráment sok korábbi megtakarítás. Fenntartani ennyi fizuból fenn lehet simán.


Red Baront hanyagold. Amit csinálj: már nem csak hahu-n meg képesmotoron kell nézni a motort. Ami típus tetszik, lépj be a facebook csoportjába. Csak Hornetre 3 különböző csoport van, és sokan ott is hirdetnek, vagy csak ott hirdetnek, vagy ott hirdetnek először. Én speciel családtag ismerősétől vettem úgy, hogy azt sem tudta, el akarja-e igazán adni, nagyon belemákoltam.

jan. 10. 13:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/27 b1812567 ***** válasza:

A Red Baron-t kerüld messzire. Néhányaknak van jó tapasztalata velük, de nem ez a többség. Eleve, hitelre szerintem felejtős. Ha nem tudod összespórolni az árát, akkor miből fizeted a jelenlegi magas kamatok melletti törlesztőrészleteket?


És ha közvetlenül tulajtól veszed, fel tudod mérni, legalább ő és a környezete milyen, mennyire vigyázhatott a gépre. Ha szerencséd van, első vagy második tulajtól találsz motort, ismerhető előélettel, szerelővel.


Szegediként azt sem árt figyelembe venned a választásnál, hogy messzire kell menned kanyargós, dimbes-dombos utakért, szóval fontold meg a túra- vagy legalább túrás jellegű típusokat. :)

jan. 10. 16:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!