Melyik a jobb? Frontális ütközés vagy ütközés egy fával?
A fának nincs gyűrődő zónája, a szembejövőnek van.
A fa 40 centi szélességben fejti ki az autóra az erőt, a szembejövő teljes szélességben elosztja (azaz adott felületre kevesebb jut).
Hát kezdjük ott, hogy ha te mész 60-nal és feltételezzük, hogy a szembejövő is, akkor a két becsapódó autó 120km/h-s sebességgel csapódik egymásnak. Ez máris egy elég komoly különbség.
Balesetben a legveszélyesebb tényező a lassulás: mivel a két autó ellentétes irányba halad, ezért a vektoraik kinullázzák egymást, tehát ott ahol összecsapódtok, ott a másodperc tört része alatt lassulsz 0-ra. Ez fa esetében is lehet így, azonban a fa méretétől függően van rá esély, hogy becsapódáskor a fa széthasad és "átmész rajta", ami csökkentheti a lassulást. Minél könnyebben törik a fa, annál jobban jársz te az autóban.
A fa mellett voksol az is, hogy amennyiben az autó valamelyest irányítható és a sofőrnek van annyi lélekjelenléte, akkor megpróbálhatja a fát az autó jobb oldalával eltalálni. Feltételezve, hogy senki sem ül az anyósülésen. Ez két okból is jó: egyrészt az utascella nem zúzódik össze a sofőr oldalán, tehát nem fog rommá zúzódni a lába, másrészt esély van rá, hogy lepattan a fáról, ami ismét a lassulás mértékét csökkenti és így csökkenti a sérülések kockázatát is.
Az meg már csak hab a tortán, hogy egy átlagos, nem pszichopata ember nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem tudja feldolgozni, ha részese, netán okozója egy másik ember halálának, tehát ha belecsapódsz egy másik autóba, ő meghal, te meg túléled, mentálisan totál lerokkansz. Meg jó eséllyel fizikailag is, de azt már kiveséztük.
Fa. Mindenképpen fa.
"megpróbálhatja a fát az autó jobb oldalával eltalálni"
Az autók ütközésvédelme oldalról a leggyengébb. Sokkal több kárt tesz, sokkal nagyobb rombolást végez egy oldalról becsapódó 40-50 cm átmérőjű fa, mint egy autó szemből.
Ezen felül a te fejed sem az oldal irányú ütközéstől van leginkább védve. Amíg nem versenyülésben ülsz, olyat billen oldalra a fejed, hogy öröm lesz nézni. Ugyanez hosszában legalább részben védve van öv + légzsák + fejtámasz által.
Az öv is az előre irányú mozgás felfogására, lassítására van tervezve, méretezve. Amikor a tested megindul direkt jobbra, nem tartja ott semmi, simán kicsúszol a helyedről, aztán majd a fa megfog.
Alapvetően nem adódik össze a sebesség, ha hasonló tömegű járművek ütköznek. A gyűrődő zónák miatt két 60-al haladó egyforma autó teljes átfedéses frontalis ütközése pont olyan lesz, mintha egy 60-al haladó betonfalnak ütközne.
De ha pl egy teherautó es egy fa kózött kell valasztani, akkor a fát válaszd.
Ha nincs utasod, akkor a legjobb az utasoldalra venni a fát, kiflibe hajlik a kocsi, sokkal hosszabb lesz az energiaelnyelő zóna.
Előbb a szembejövőt aztán a fát kell eltalálni. A pingpong effektus lecsökkenti az ütközés erejét.
Fa olyan tekintetben is mindegy, hogy annak kb nem számít, hogy egy 1 tonnás vagy egy 2 tonnás kocsival mész neki, mindkettőnél erősebb lesz, míg ha két autó ütközik azért nagyon sokat számít, hogy egymáshoz képest mekkorák, egyrészt egy nagyobb autó esetén esélyes, hogy több a gyűrődőzóna, másrészt a tömegek fognak először érvényesülni, magyarul a kisebb autóban sokkal nagyobb lassulás fog érni mint azt aki a nagyobban ül.
Szemléltető példának jó a kamion vs autó, frontális csatt esetén a kamionból nem egyszer karcolásokkal vagy azok nélkül szállnak ki a kocsi, meg hát... általában úgy kell szétvágni.
#7
Kikérem magamnak a fák nevében. Ne nézz csemetének.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!