Fekete szervó olaj?
2006-os Ford Focus C-Max-om van, tavaly került hozzám. Pár hónappal a vásárlása után elszállt a szervó szivattyú nyomásjeladója, aminek köszönhetően “orrán-száján” köpte az olajat. Szerelő megjavította, teljesen leszívta a rendszerből az olajat és tett bele újat.
Idén szerelőt váltottam és miközben nézte át a kocsit, jelezte, hogy sötét szürke, szinte fekete a szervó olaj. Megbeszéltük, hogy kicseréli, a szemem láttára szívta le a teljes rendszert és öntött bele újat. Másfél hónap telt el, megint sötét szürke.
Ezt mi okozhatja? A szerelő szerint érdemes lenne megpróbálni a szervó szivattyú cseréjét, de kicsit bizonytalan vagyok. Nem szeretem a “költsünk el 100 ezret, talán megoldja” mondatokat.
Persze látatlanban senki nem tudja megmondani és a vége valószínűleg szerelő lesz, de nem akarom a kocsi árát otthagyni a szerelőnél (700 ezres kocsinak a szervószivattyú+kormánymű+tömítések cseréje közel 300.000 Ft csak anyagköltség figyelembevételével).
Szeretnék felkészülni, mielőtt belevágunk: mi okozhatja a szervó olaj elszíneződését?





HA jó a kormány és a szervó akkor ne foglalkozz vele.
A szerelő meg csak le akar húzni, mert addig van munkája amíg te nem értesz hozzá.





Ez egy 17 éves autó, valószínűleg a gumi csövek belseje oldódik szép lassan, plusz a szivattyúból és kormànyműből is kering kopadék a rendszerben. Leszívni nem lehet 100%-osan, ezért a "maradék" elszinezi a folyadékot.
Ha nincs panasz a szervóra (ha nem működik jól vagy hangos esetleg folyik akkor foglalkozni kell vele) de egyébként nem tulajdonítanék túl nagy jelentőséget neki.










Cseréltem már szelvó olajat 4-5 hasonló korú autóban, egyikben sem színeződött el a folyadék csere után.
A tartály sapka rendesen zár? Akkor szokott elsötétedni, barnulni ha vízpárát tud szívni a szervóolaj. Fekete meg akkor lesz, ha a szivattyú szó szerint égeti a folyadékot. Egy kopott szivattyú fél év alatt simán meg tudja égetni az olajat úgy, hogy az konkrétan fekete lesz. Tengely-csapágy kopás vagy a lapát deformálódás következtében súrlódás alakul ki, amit lehet hogy nem is hallasz ha jár a motor, de képes a szivattyú belsejében hőt termelni. Ha leakasztjátok a szíjat és kézzel megforgatjátok mikor nem jár a motor, akkor a durva kopást lehet hallani, akár a tengelyén, bordás keréken érezni.
Egyébként a szivattyú nem olyan nagy tétel, 30-50 eft-ért lehet kapni. A cseréje 1-2 óra, szerintem egy 100-asból megúszható. Ezt érdemes lehet mielőtt egyszer csak megáll, akár viheti magával a szíjat is. Elég kellemetlen tud lenni ha nem számítasz rá.
A kormánymű ha nem szivárog, nem lötyög és a tolattyú is jó, azaz nem húz semerre, akkor rendben van. Bár írtad hogy egyik irányba gyengébb, ez már utalhat a tolattyú vagy munkahenger fáradására. De ezt okozhatja futómű geometria vagy toronycsapágy, de akár a fék is.
Normálisan át kellene nézni az autót, nem tippelgetni, mert így tényleg rá lehet szaladni egy 4-500 ezres javításra ahelyett, hogy csak egy 40 ezres szivattyú belekerülne az autóba.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!