Miért szidták sokan a KGST piac autóit? A legtöbb KGST országokban gyártott autó nagy neves nyugati gyártók modellje volt.
Dacia 1310 = Renault 12
Lada 1200 = Fiat 124
Fiat 126p = Fiat 126
Zastava Skala = Fiat 128
Oltcit Club = Citroën Axel
#9 Na, de ugye ez mind múlt idő. És amiket írsz, nem csak a német iparra volt igaz, csak hozzánk az jutott el.
#10 A tervezett elavulás nem ördögtől való dolog, hanem a kapitalizmus mozgatórugója, kár erről videókat csinálni bárkinek, meg riogatni a népet. :D
"Miért szidták sokan a KGST piac autóit?'
Mire gondolsz?
Ki szidta? Mikor szidta?
Ez kb a '90-es évektől lehetséges, amikor már felszabadult a piac, igaz használtan, de özönleni kezdtek az addig elérhetetlen márkák, típusok.
A '80-as évek közepéig az autó luxusnak számított, kifizették, aztán éveket vártak rá, mire át lehetett venni, és mivel nem volt különösebben választási lehetőség sem, annak örültek, ami "jutott".
Összességében nagyon kevés családnak volt autója, még a '80-as évek elején is. Elfogadott, természetes volt, hogy akinek autója, motorja van, azt szerelni is kell. Voltak elfogadható, és kevésbé jó, vagy rossz megítélésű modellek, de akkor még olyan mértékű volt a hiány a piacon, hogy annak is örültek, ha Zaporozechez jutottak.
A lengyelek kis Polskikkal, karavánokban járták Európát, a lakókocsikba befért volna az autójuk.
Az, hogy az szoci autók többsége nyugati licenc, nem volt titok akkor sem, azt meg nem részletezték, hogy idejét múlt elavult licenceket vettek meg, azokat toldozták-foldozták időnként még jól is sikerült, de többnyire nem.
Abban benne volt a politikai vezetés is, pl a Trabant esetében a kelet-német pártbizottság le is tiltotta a fejlesztéseket, a népnek jó az, nem kell flancolni.
A rendszerváltás után felszabadult a piac, és annak hozadéka lett, amiről kevés szó esik: a Merkúrnál egyik, napról a másikra többszörösére emelték az autók árait, a "nyugati márkákhoz igazították".
Kb onnantól kezdve lett tömeges a szoci autók szidása, ami csak egy mellékes jelenség volt, a piac összeomlott, a Merkúr megszűnt, később a gyárak is becsődöltek.
A nyugati árakon akartak eladni szocialista minőséget - na az már nem kellett a vásárlóknak... de ez már a '80-as évek vége, talán '90-es évek eleje
Az alábbi videó már egy összevágott, és zenével meg feliratokkal kifigurázott videó, de konkrétan az eredeti videót láttam amit a gyártó tette közzé ami nyilván jóval hosszabb, hogy milyen minőségi náluk az autógyártás, meg a minőségi ellenőrzés!
https://www.youtube.com/watch?v=V_t4k02oN84&ab_channel=CarMa..
Hiába van nálad mondjuk a világ legfinomabb sörének a receptje, ha miközben készíted leszarod, hogy hopp 10 dekával több jutott ebből, akkor majd a másik összetevőből meg annyival kevesebbet rakok. Sörélesztő meg nincsen éppen otthon, úgyhogy beleb*szol egy kis sütőélesztőt, hiszen mindkettő élesztő, minek a faksznizás? Plusz a vizet is közvetlenül Paks alól szivattyúzod hozzá a Dunából egy olyan csövön keresztül, amit szippantós autóról selejteztek le, de olcsó volt, meg hát víz-víz, mi baj lehet, majd az alkohol fertőtleníti.
Na így képzeld el ezt a liszenszelést is. Le volt írva, hogy milyen anyagból kell az X alkatrészt csinálni, aztán ők meg csinálták olyanból, ami volt. Az összeszerelésről nem is beszélve, "figyi Szergej, ide még kellene két csavar hozzál már. Dehogy hozok, éppen kajálok. De ha nekem kell elmennem akkor az sok idő és nem lesz meg a tervszám. Miért, eddig mennyit csavartál be Szergej? 4-et. Akkor jól van az, hát megfogja 4 is azt a hengerfejet, ki nem sz*rja le".
#15#
Erröl eszembe jut, hogy a magyar Csepel kerékpárok akkoriban űrtechnológiának számítottak a szovjet bringákhoz mérten.
Ez megmutatkozott az árakban is, a Csepel lényegesen drágább volt.
Az sem volt csúcs minőség, talán közepes, de a szovjet...
A Csepelek egy fokkal jobban voltak összerakva, és talán egy fokkal jobb anyagból is készültek.
Az abroncsok mérete is eltérő volt, a Csepelek keskenyebb kerekekkel készültek, könnyebb volt tekerni.
A szovjet bringákon a használatba vétel után napokkal jöttek elő a problémák, ha nem volt már a boltban is rossz, a Csepel azért jobb volt, ami nem azt jelenti, hogy azon nem kellett szerelni, javítani.
Volt mindkettőből, a szovjetnek még a kormány állása is "béna" volt.
Széles a kereke, rossz anyagból, két nap használat után dupla nyolcas benne.
A nyereg rugója rendszeresen eltört, a középső agy szétesett, a fék eltört, elszakadt rövid időn belül.
Kb a Riga - Simsom minőségi párhuzam volt a szovjet és a magyar biciklikkel is, ami nem azt jelenti, hogy a Csepel hibátlan volt, ezek közül lehetett választani.
Ütött-kopott, régi Csepelt lehetett azért látni, szovjetet nem, azokból még a menet is kiment néhány szerelés után.
A korai Daciák még francia alkatrészekből készültek és az összeszerelésre is odafigyeltek, aztán ahogy vették át az alkatrészek gyártását és a minőségellenőrzést a románok úgy esett az összeszerelési minőség is és együtt kiadták azt a lomot amit aztán a Merkurtól egyenesen egy autószerelőműhelybe kellett vinni szétszedni és összerakni jól, már amennyire az alkatrészek méretkülönbségei kiadták és így jó volt pár ezer km-re.
A Ladákat szerintem nem nagyon szidták még eleinte, mert kifejezetten jó minőségűek voltak a többi szoci autóhoz képest, mivel a teljes Lada gyárat olaszok tervezték és építették és kompletten vették az olaszoktól a Lada terveit az oroszok által kért módosításokkal együtt amiket szintén az olaszok terveztek meg az induló modelleken. A Ladák minőségromlása is a szocialista éra végéhez közeledve a munkamorál és a felhasznált anyagminőség romlásával lett egyre vállalhatatlanabb.
A lengyel Fiatok minősége mindig alul maradt a Ladáéktól, a nagypolski pedig régebbi konstrukción is alpult. A kispolskit meg a nagyon gyenge és hangos motorja miatt szidták.
Az NDK Trabant és Wartburg nem licensz, hanem saját tervezés volt. Röhejesen elavult konstrukcókról beszélünk, már a gyártásuk beindulásakor is, de szinte végig stabil közepes minőségi szinten tudták gártani őket, még a 80-as évek végén se mutatkozott különösebb minőségromlás, bár az is igaz, hogy eleve nem volt túl komplikált ezeket legyártani, ezért pl. a Trabant népszerűbb volt mint a hasonló árkategóriájú Kispolski. A végén mikor elkezdték négyütemű motorokkal szerelni a Trabantot és a Wartburgot azokkal több probléma volt mert nem kifejezetten sikerült jól a konstrukció.
A Skodánál sem licenszeltek és a pénzhiány meg az oroszok nyomására maradtak egészen a 80-as évek végéig a farmotornál. Egyébként ugyanaz zajlott le mint minden szocialista ország minden gyárában, hogy a 80-as évek végére kezdett vállalhatatlaná válni a gyártási minőség. A Skodák motorja egyébként is problémásabb volt mivel eléggé hajlamos volt az olajfogyasztásra.
Mindegyik szoci autógyárra jellemző volt, hogy a pénzhiány miatt új modellekel nagyon ritkán álltak elő és a meglévő modelleken is csak minimáis fejlesztéseket hajtottak végre. Tehát egy modern autó licenszét vették meg és pár évig még annak is volt mondható az amit gyártottak, de mivel ugyanazt gyártották 20 év múlva is, addigra már teljesen elavult a konstrukcó, és már egyértelműen alulmaradtak a nyugati autókhoz képest. Gyártási minőségben pedig csak a gyártás kezdetekor vették fel valamennyire a versenyt a nyugati autókkal.
16
kivánom életed hátralévő részében orosz ipari termékeket kelljen használnod
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!