Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mennyire igaz az, amit a...

Mennyire igaz az, amit a középkorúak mondanak, hogy jaj az ő idejükben milyen jók voltak az autók, ha baj volt vele, a parkolóban 1 csavarhúzóval megjavították és hasonlók?

Figyelt kérdés
Jaj de jó volt akkor, jaj de szarok a mostani autók, mert szerelőhöz kell vinni őket, mert nem tudják otthon megjavítani. Ilyeneket mondogatnak.
2023. szept. 4. 23:03
1 2 3
 11/22 anonim ***** válasza:
43%

Részigazság, inkább konstrukció és beleszületés oldaláról közelíteném meg. Az alapelv ma is ugyan az, sőt sok minden egyszerűbb egy mai autóban, de sok minden bonyolultabb. Viszont ezt a bonyolultabb dolgot nem úgy kell érteni, hogy űrhajót kell szerelni. Inkább az emissziós normák, különböző biztonságtechnikai megoldások és a teljesítmény okán a maga a motor és a motortér teli van pakolva minden féle perifériával. Bármit szeretnél csinálni a motoron csomót kell bontani hozzá. Ha tudod hogy működik az adott motor, akkor az elektromos vezérlés sem egy agysebészet. Érdemes megemlíteni az egységbe zárást is, a legtöbb, főleg elektromos hardvert úgy tervezik és gyártják, hogy ha tönkremegy nem javítható, hanem cserélhető. Itt meg lehetne említeni a régi műhelyek jelzéseit, egykoron az volt kiírva mindenhol, hogy Autójavító műhely. :) Ez már nem teljesen így van, ma már szervizelnek, ami nem pont ugyan azt jelenti. És amit még kiemelnék a szerelhetőség és annak megtervezése. Nem minden, de a legtöbb esetben műszakilag semmi sem indokolja hogy ezt ide, azt oda rakták a blokkon, motortérben vagy éppen az alvázon, ami miatt bizonyos elemek, csatlakozások bontás nélkül hozzáférhetetlenek. Részben szándékos, részben a nem tudatos mérnöki tervezés eredménye.

Ha van egy általános számítógép vagy/és okostelefon felhasználói ismereted, akkor az adott típushoz egész jó áron hozzá lehet jutni gyári diaghoz (nekem is bent van a kesztyűtartóban). Ha egy 70-es években szocializálódott (hobbi)szerelő, akinek a legkomplexebb művelet az volt, hogy hézagolóval állított gyújtást, meglát egy élő adatos képernyőt, felteszi a két kezét. Pedig a diagnosztika pl. drasztikusan megkönnyíti a hibakeresést, mondhatni egy pillanat alatt rávezet arra a hibára vagy azokra a hibalehetőségekre, amikre a hagyományos motordiagnosztikai módszerekkel elba_nál fél-egy napot.

A tisztán elektromos hajtás pedig teljesen más világ, mondhatni pofon egyszerű egy 4-6 hengeres automata váltós konstrukcióhoz képest. Ott a tőke a szoftverben van. De abba sem kell úgymond belenyúlni, mikor javítasz ugyan úgy élő adatokat diagnosztizálsz és protokollon perifériát illesztesz a rendszerbe ha valami hardveresen megadja magát. Nem fog nekiállni nem hogy az út szélén, de a műhelyben sem senki tekercselni, invertert, szabályozókat javítani,. 1:1-ben csere. Majd a gyártó megjavítja ha mód van rá. Kicsit túl van ez misztifikálva. Egy elektromos autó ha részegységekre bontod, egyszerűbb jószág mint egy 40 éves Lada. Csak a javításhoz, diagnosztizáláshoz kell egy kis digitalizációs ismeret, ami a lakosság nagy részének még most sem áll rendelkezésére. Lehet hogy a papának van egy facebook oldala, de az azért nem ugyan az.

2023. szept. 5. 07:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/22 anonim ***** válasza:
34%
#11 Nagyon jól írtad. Engem érdekelnek a műszaki dolgok, de hülye vagyok a motorokhoz. Az elektronikát meg értem, dolgoztam az autóiparban is, azt nagyon jól tudom, hogy egy mai autóban a kormányszervó milyen szerkezet és mennyire nem lehet, csak szoftveresen hozzáférni. Aki "szeret" szerelni, max egy 20 éves motorkerékpárhoz tudna hozzányúlni. De ott sem mindhez, mert egy sima légszűrő cseréhez a tököm sem fog minden idomot leszedni, ha a gyártónak sikerült nagyon jól elrejtenie. (Szerencsére az enyémen ez egy 5 perces művelet.)
2023. szept. 5. 07:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/22 anonim ***** válasza:

" Aki "szeret" szerelni, max egy 20 éves motorkerékpárhoz tudna hozzányúlni."

Ez azért nem így van, pont erre írtam, hogy túl van ez misztifikálva. Egy lendkereket vagy hajtókar csapágyat is ki lehet cserélni otthon ugyan úgy egy "mai" autón mint egy 20 éves vagy 40 éves konstrukción. Az alapelv nem változott. Lehet hogy kicsit többet kell birkózni vele, meg szét kell bontani a futóművet mert csak segédvázzal együtt jön le a váltó, de megoldható. Ugyan az a 30-40 csavar tartja mint 40 éve, csak van még másik 30-40 csavar (és 10-15 csatlakozó meg tömítés) amit szét kell szedni majd össze kell rakni.

2023. szept. 5. 07:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/22 anonim ***** válasza:
Ja és amit hozzátennék, hogy mióta bejött a downsizing, azóta újra van hely a motorterekben. :D A 2000-es években mikor belegyömöszölték a 2,5-3 literes 5-6 hengeres turbós vagy még nagyobb motorokat egy közel ugyan akkora motortérbe, minta mibe most beleteszik az 1-1,5 literes 3-4 hengereseket, tényleg oltári szo_ás bármit csinálni. Pont ezért egy mai 1,2 benzinmotoros vagy 1.5 dízelt bizonyos szempontból még könnyebb is javítani, mint 15 éve a 2,5 TDI meg V6 benzines kasznikat. Főleg az egyterű autóknál, mikor bent volt keresztben a 3 literes V6 koppra betolva a tűzfalra, egy rémálom. :D
2023. szept. 5. 08:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/22 anonim ***** válasza:
87%
#13 Figyu, én magamból indulok ki, én villamosmérnök vagyok, régen napi szinten forrasztottam 1x0,5 mm méretű alkatrészeket, szeretem a csavarhúzót, de a heti 40 óra munkám főleg programozás, azt sem tudom, mi az a lendkerék. :D Szóval én nem az univerzális igazságot próbáltam megírni, hanem hogy én hogy látom.
2023. szept. 5. 08:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/22 anonim ***** válasza:
87%
Taki bácsi Ladája a Szomszédokban. Na, nekem az ugrik be egy ilyen kérdés kapcsán. Az sem vitte ki Janka nénit a temetőbe.
2023. szept. 5. 08:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/22 anonim ***** válasza:
51%

Kedvencem, amikor az ultraigényes magasan kvalifikált panelproli próbál jókat röhögni a régi gépeken, meg a tulajaikon, mennyire gázak...

Mondja ezt valami alublokkos, 6-os csavarokkal összehúzott, budiláncos, pvc láncfeszítős, 0/5-ös gyári olajos, turbós, 300cm3 motoros, ámde szervoajtós, duplaklímás, i7 processzoros, fszomtudja 20 millió alapáras 150e km élettartamú akármiből...

2023. szept. 5. 08:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/22 anonim ***** válasza:
#15 Én is villamosmérnök vagyok, a 3V-os DC motorból konstruált cuccaimmal indultam úgy 20 éve, még SMD forrasztással is foglalkoztam. Az első autómon úgy 8 éve elkezdte tépkedni a kuplung bovdent a kopott kinyomó csapágy. Így fogtam magam, vettem egy kuplung szettet, nyomatékkulcsot, kulcskészletet és szétborítottam az egész autót. Előtte még egy kerékcsavart sem tekertem ki rajta. Azóta mondhatni rutinná vált, de nem bonyolult dolog. A mérnöki kreativitást jól lehet "benne" kamatoztatni, de még az elektronikai, finommechanikai ismereteket is.
2023. szept. 5. 08:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/22 anonim ***** válasza:
#17 Igen, ez is egy létező dolog, illetve réteg. :D
2023. szept. 5. 08:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/22 anonim ***** válasza:

Iszonyat silányak és megbizhatatlanok voltak a mai autókhoz képest, még a mai BMW-khez képest is.

De mikor baj volt vele, tenyleg egy magyobb szerszámosládányi cuccal szét lehetett kapni a parkolóban és megjavítani. Szinte minden alkatrész könnyen hozzáferhető volt. De sajnos elég sokszor hozzá is kellett férni :))

Az, ami ma teljesen normális, hogy veszel egy új autót, és 100e km alatt csak olajat és szűrőt kell benne cserélni, az régen teljesen elképzelhetetlen volt.

2023. szept. 5. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!