Mennyire igaz az, amit a középkorúak mondanak, hogy jaj az ő idejükben milyen jók voltak az autók, ha baj volt vele, a parkolóban 1 csavarhúzóval megjavították és hasonlók?
Részigazság, inkább konstrukció és beleszületés oldaláról közelíteném meg. Az alapelv ma is ugyan az, sőt sok minden egyszerűbb egy mai autóban, de sok minden bonyolultabb. Viszont ezt a bonyolultabb dolgot nem úgy kell érteni, hogy űrhajót kell szerelni. Inkább az emissziós normák, különböző biztonságtechnikai megoldások és a teljesítmény okán a maga a motor és a motortér teli van pakolva minden féle perifériával. Bármit szeretnél csinálni a motoron csomót kell bontani hozzá. Ha tudod hogy működik az adott motor, akkor az elektromos vezérlés sem egy agysebészet. Érdemes megemlíteni az egységbe zárást is, a legtöbb, főleg elektromos hardvert úgy tervezik és gyártják, hogy ha tönkremegy nem javítható, hanem cserélhető. Itt meg lehetne említeni a régi műhelyek jelzéseit, egykoron az volt kiírva mindenhol, hogy Autójavító műhely. :) Ez már nem teljesen így van, ma már szervizelnek, ami nem pont ugyan azt jelenti. És amit még kiemelnék a szerelhetőség és annak megtervezése. Nem minden, de a legtöbb esetben műszakilag semmi sem indokolja hogy ezt ide, azt oda rakták a blokkon, motortérben vagy éppen az alvázon, ami miatt bizonyos elemek, csatlakozások bontás nélkül hozzáférhetetlenek. Részben szándékos, részben a nem tudatos mérnöki tervezés eredménye.
Ha van egy általános számítógép vagy/és okostelefon felhasználói ismereted, akkor az adott típushoz egész jó áron hozzá lehet jutni gyári diaghoz (nekem is bent van a kesztyűtartóban). Ha egy 70-es években szocializálódott (hobbi)szerelő, akinek a legkomplexebb művelet az volt, hogy hézagolóval állított gyújtást, meglát egy élő adatos képernyőt, felteszi a két kezét. Pedig a diagnosztika pl. drasztikusan megkönnyíti a hibakeresést, mondhatni egy pillanat alatt rávezet arra a hibára vagy azokra a hibalehetőségekre, amikre a hagyományos motordiagnosztikai módszerekkel elba_nál fél-egy napot.
A tisztán elektromos hajtás pedig teljesen más világ, mondhatni pofon egyszerű egy 4-6 hengeres automata váltós konstrukcióhoz képest. Ott a tőke a szoftverben van. De abba sem kell úgymond belenyúlni, mikor javítasz ugyan úgy élő adatokat diagnosztizálsz és protokollon perifériát illesztesz a rendszerbe ha valami hardveresen megadja magát. Nem fog nekiállni nem hogy az út szélén, de a műhelyben sem senki tekercselni, invertert, szabályozókat javítani,. 1:1-ben csere. Majd a gyártó megjavítja ha mód van rá. Kicsit túl van ez misztifikálva. Egy elektromos autó ha részegységekre bontod, egyszerűbb jószág mint egy 40 éves Lada. Csak a javításhoz, diagnosztizáláshoz kell egy kis digitalizációs ismeret, ami a lakosság nagy részének még most sem áll rendelkezésére. Lehet hogy a papának van egy facebook oldala, de az azért nem ugyan az.
" Aki "szeret" szerelni, max egy 20 éves motorkerékpárhoz tudna hozzányúlni."
Ez azért nem így van, pont erre írtam, hogy túl van ez misztifikálva. Egy lendkereket vagy hajtókar csapágyat is ki lehet cserélni otthon ugyan úgy egy "mai" autón mint egy 20 éves vagy 40 éves konstrukción. Az alapelv nem változott. Lehet hogy kicsit többet kell birkózni vele, meg szét kell bontani a futóművet mert csak segédvázzal együtt jön le a váltó, de megoldható. Ugyan az a 30-40 csavar tartja mint 40 éve, csak van még másik 30-40 csavar (és 10-15 csatlakozó meg tömítés) amit szét kell szedni majd össze kell rakni.
Kedvencem, amikor az ultraigényes magasan kvalifikált panelproli próbál jókat röhögni a régi gépeken, meg a tulajaikon, mennyire gázak...
Mondja ezt valami alublokkos, 6-os csavarokkal összehúzott, budiláncos, pvc láncfeszítős, 0/5-ös gyári olajos, turbós, 300cm3 motoros, ámde szervoajtós, duplaklímás, i7 processzoros, fszomtudja 20 millió alapáras 150e km élettartamú akármiből...
Iszonyat silányak és megbizhatatlanok voltak a mai autókhoz képest, még a mai BMW-khez képest is.
De mikor baj volt vele, tenyleg egy magyobb szerszámosládányi cuccal szét lehetett kapni a parkolóban és megjavítani. Szinte minden alkatrész könnyen hozzáferhető volt. De sajnos elég sokszor hozzá is kellett férni :))
Az, ami ma teljesen normális, hogy veszel egy új autót, és 100e km alatt csak olajat és szűrőt kell benne cserélni, az régen teljesen elképzelhetetlen volt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!