Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Villamos erőátvitelnek mennyiv...

Villamos erőátvitelnek mennyivel rosszabb a hatásfoka?

Figyelt kérdés

Amit mozdonyokban is alkalmaznak, hogy a dízelmotor egy generátort hajt és villanymotorok végzik magát a hajtást. Ennek mennyivel rosszabb a hatásfoka mondjuk egy sima váltóhoz képest?


Ezzel a technikával miért nem próbálkoztak sosem autóknál, de még kamionoknál sem?


Ha mondjuk van egy X teljesítményű motorunk, abból a kerekeken mennyit tudunk mérni mondjuk manuális váltónál, illetve egy generátort hajtva és villanymotorokkal hajtva a kereket?


2023. szept. 3. 01:11
 1/6 anonim ***** válasza:
70%
A hibrid autó ilyen. Ennek sokkal rosszabb a hatásfoka, tekintve a gázolaj égést nagy része hasznosítatlan hővé alakul, de a villanymotorok sokkal nyomatékosabbak mint a robbanók.
2023. szept. 3. 01:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
83%

A villanymotorok jobb hatékonysággal működnek, mint a robbanómotorok, de az energiaforrás biztosítása bonyolult.

Már egy kamionnál sem éri meg a veszteség, ami az agregátorral működtetett áramtermelésnél jelentkezne.

Az elektromos autóknál a legnagyobb probléma, a szükséges akkumulátor tömege.

Az akkumulátorok miatt az elektromos autók lényegesen nehezebbek, mint a belsőégésű motorral működő, hasonló méretű autó, de az elektromos sokkal fürgébb, nyomatékosabb, álló helyzetből indulva azonnal képes max teljesítményre az elektromos motor.

2023. szept. 3. 06:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
77%

Rosszabb. Sokkal.azert nem próbálkoztak vele mert nem volt rá szukseg.

A belső égésű motor kis fordulatszám tartományban működik így egy nagy vasúti szerelvény esetén egy kuplung csusztatassal valo indítás brutális gyors elhasznalodassal járna. Az elektromos motor mágneses tere meg nem kopik el soha.


De egy kamion max 40 tonna egy autó 2 , így ott ez lényegtelen.

2023. szept. 3. 07:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
90%

"Ezzel a technikával miért nem próbálkoztak sosem autóknál, de még kamionoknál sem?"

Mert ott semmi előnye nem lenne. Egy teherszerelvényt fullra rakva mire te hagyományos kuplunggal elindítasz le is koptatnád a kuplungtárcsát. Minden elindulás után lehetne kuplungozni. A villanymotornál ilyen gond nincs, hiszen nincs súrlódó mechanikus kuplung. A maximális nyomaték meg már 0 fordulattól ott van. Csak ugye nem minden vonal van villamosítva. Ahol nincs/nem volt felsővezeték ott is meg kellett oldani a vasúti közlekedést. Erre találták ki, hogy akkor mobilis módon helyben termeljék meg a villanymotornak szükséges áramot egy dízel-generátorral.

Az energiák átalakítása soha sem veszteségmentes. Akár a Gibbs-Helmlotz egyenletet nézzük, akár azt hogy egy generátor hatásfoka sem 100%-os. Sőt még egy elektromos vezeték sem szuprevezető, nem nulla az ellenállása. Minimális veszteség már ott is keletkezik. Így valamennyi energiaveszteség a dízel-elektromos hajtásnál mindig lesz. De még mindig jobban megéri ezt benyelni, mint minden indulásnál kuplungozni, vagy gőzmozdonnyal, lóvontatással járni a nem villamosított vonalakon.

Személyautó 1-1,5-2 tonna. Egy kamion is csak 40. Nem több ezer. Sokkal egyszerűbb megindítani egy súrlódó kuplunggal jelentős kopás nélkül, mint külön generátort, villanymotort cipelni és az enegriákat átalakítgatni.

2023. szept. 3. 09:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
71%

Soros hibrid ugyanezen az elven működik.

Pl. i3 REx, Chevy Volt/Opel Ampera

2023. szept. 3. 09:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
86%

A mozdonyba nem az energia megtakarítás végett került ez a hajtáslánc, ez az úgynevezett soros hibrid hajtás.

Itt a belsőégésű motor csak a generátort hajtja. Ezért itt veszteség keletkezik. Ami nem baj, mert az előnyök, ami miatt beépítették sokkal nagyobbak.

A dízelmotor a munkapontján ad le nagy nyomatékot, a villanymotor 0 azaz nulla fordulattól. Ennyi a lényege, konkrétan kuplungnak használják a rendszert.

És igen ahogy #5 is írta az Opel Ampera pl ilyen.

Személygépkocsik esetében a vegyes és párhuzamos hibrid az elterjedtebb, mert jobb a hatásfoka, pl Toyota Prius.

Mert ott nincs mechanikusan leválasztva a hajtásról a belsőégésű motor. Így ha nem kell a villany akkor kisebb veszteséggel mechanikusan hajtja a kerekeket (nem kell áramot termelni--->lerárolni----> vissza alakítani) ezek mind veszteséges folyamatok.

2023. szept. 3. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!