Motoron mindig ellenkormányozni kell?
Igen, de nem tudatosan. Ha tudsz biciklizni, az esetek 95%-ában ösztönösen megy. Amit motoron fontos tudni az az iránytartás/utánfutás. Ezért működik neked hülyén a bevásárlókocsi összevissza forgó kereke. Próbáld ki biciklin, hogy ha meglököd előre, az első úthibáig szép egyenesen megy. Hátrafelé azonnal elborult. Akár csak a nyerget fogva tudod tolni. A jól összerakott kétkerekű, egynyomú jármú szeret egyenesen menni. Viszont amint fordul akármi miatt, akkor befordul. Tehát valóban, ha kis sebességgel akarsz kormányozni, amint fordulsz valamerre, ha elengednéd a kormányt, az beesne, pl. egy bal kanyarnál totál balra fordulna a kormány, tehát ellen kell neki tartanod, hogy csak annyira forduljon balra, amennyire szeretnéd. Ez ellenkormányzás. De ezt 3 éves korod óta csinálod, motoron ha jól ülsz és elég laza a felsőtested, és oda nézel, amerre menni akarsz (nulladik szabály, a motor oda megy, ahova nézel), akkor ösztönösen úgy tartasz ellen kormánynak, hogy jó irányba kormányozod.
Nagyobb sebességnél ez bonyolódik, ott a fent említett iránytartás mellett egyre hangsúlyosabb az ún. giroszkopikus erő, ami függőlegesen tartaná a motort. Ha balra akarsz kitérni, hiába rángatnád a kormányt balra kb. 25km/h sebesség felett, alig térne ki. Hiába tennéd ki a tested súlypontáthelyezés címén, alig térne ki. De ha meglököd a kormányt jobbra, mivel a motor egyenesen akarna maradna, a jobbra kormány miatt balra dől az egész motortest, az meg van annyi kiló, hogy az már valós súlypontáthelyezés, és balra fog fordulni a jármű. Sokan csak ezt hívják ellenkormányzásnak. (Azt persze hozzá kell tenni, hogy ha ezt lassított felvételen néznéd, azt látnád, hogy meglököd bal kézzel a kormányt, balra dől a jármű, de a következő pillanatban visszafordul balra, és ha nem tartanál neki ellen, annyira balra fordulna, amennyire csak engedi neki a kormánymű. Tehát egy pillanatra lököd jobbra, hogy balra forduljon, de utána megint az van, mint kis sebességnél, hogy balra tartasz ellen, hogy csak a megfelelő mértékig menjen balra.)
Erről nagyon sokat lehetne beszélni. És tök felesleges. Fel kell ülni egy motorra, csinálni, és ott meg tök mindegy, hogy fejben fizikus vagy-e vagy sem, mert a fizikus sem jó motoros, és a jó motoros sem fizikus.
a motorozásnál 4 féle kanyarodási technikát különböztetnek meg:
* lassú tempónál amikor elfordítod a kormányt amerre menni szeretnél,
* közepes tempónál, amikor a motort már döntöd, de te ellen dőlsz,
* nagyobb tempónál amikor a motorral együtt dőlsz az ív középpontja felé,
* nagy tempónál (jellemzően versenypályán) amikor túl dőlsz (azaz lelógsz a motorról).
A 2., 3. és 4. esetben beszélhetünk ellenkormányzásról, amikor ha jobbra szeretnél kanyarodni, akkor balra fordítod a kormányt, ezzel a járművet kibillented az egyensúlyából, és elkezd bedőlni a kanyarba.
Érdekesség, hogy nem véletlen, hogy a motorokon íves gumi van, és nem olyan mint pl. az autókon. (Ez főleg a 2. technikánál fontos, ahol a súlypont marad középen, mert a centrifugális (kifelé ható) erő nem elég, hogy megtartson.) Az abroncs ívessége miatt az ív belseje felé eső résznek kisebb a sugara, mint a kijjebb eső részeknek, ezáltal a motor elfordul. Próbálj meg egy kópot a csúcsa körül megforgatni, az elv itt is ugyanaz.
Ahogy #3 is írta ebbe túl sokat gondolnak az emberek.
Ugyan úgy kanyarodsz motorral mint biciklivel, rollerrel, stb, csak nagyobb súlyt kell mozgatnod. Ösztönösen menni fog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!