Előzés megszakításkor mi a helyes magatartás?
A, Engem előznek szembe hirtelen megjelenik egy autós az előző autó frontális karambolt kockáztatt.
Mit kell tennem? Változatlan sebességel tovább haladni megvárni amíg vissza megy mögém vagy fékbe taposni hogy gyorsan be érjen elém?
B, Én előzők láttom a szembe jövőt. Instant satu fék és vissza a saját sávomba vagy várjak hátha lassít akit előzők és meg be érek elé?
A. Elveszed a gázt, motorfékkel fékezel, hogy könnyebben be tudja fejezni az előzést. De ez alap mindig, mikor valaki elkezd téged előzni.
B. Ha nem elég hosszan belátható az útszakasz akkor nem előzöl. Márpedig olyan nincs, hogy nem látod jön-e valaki, mégis belekezdesz az előzésbe. Ha előzöl, be kell tudnod fejezni a szembejövő zavarása nélkül.
És ha még is úgy kezdek bele hogy nem látható és hirtelen megjelenik valaki akkor hogyan kell helyesen menekülni a helyzetből? Satu fék és ki jobbra?
Nem szeretnék ezzel játszani de ma pont így jártam hogy szar helyen akartam előzni a melletem lévő is először lassított aztán gyorsított végül veszfek után soroltam vissza.
Az A esetben az a legfontosabb, hogy lehúzódj az út legszélére. Ezzel helyet adsz az előzőnek, hogy eléd vágjon, vagy ha a szembejövő is lehúzódik, akkor középen elhaladjon.
Emellett az első pillanatban lassítanod kell és figyelni, hogy hogy reagál az előzésben levő autó. Ha hozzád képest megindul hátrafelé, akkor gázt kell adnod. Ha előre, akkor fékezned. A lényeg, hogy neki kell eldöntenie, hogy mit csinál. Neked csak segítened kell a manőverét.
A B esetben a helyzettől függ. Pl. ha egy ideje a másik mögött mentél, akkor lett róla egy benyomásod. Cammogós félős papa vagy kötekedő "engem nem fogsz megelőzni" tipus.
De ennél lényegesebb, hogy mennyi a sebességkülönbséged.
Emellett az, hogy milyen messze van a szembejövő. És hogy milyen gyorsan jön. Ha nem úgy zajlik az előzés, ahogy elképzelted, akkor az lehet amiatt hogy sokkal gyorsabb, mint a megengedett.
Én azt mondanám, hogy ha még csak egyvonalban vagy az előzöttel, és nem alakult ki köztetek nagy sebességkülönbség, akkor jobb egy nagyon határozott fékezés és az előzés feladása.
De ezt ugyanúgy érezni kell, mint az előzés megkezdése előtt a helyzet felmérését. Nincs rá szabály.
“A” esetben féken a lábad és figyeled, hogyan reagál az, aki előz. Ha fékez és sorol vissza mögéd, akkor probléma megoldva. Ha eléd próbál bemenni, akkor fékezel. Emellett lehúzódsz az út szélére annyira, amennyire lehetséges. Nyilván nem elvárható, hogy 90-nel lemenj a kavicsok közé, ilyet csak akkor csinálj, ha a frontális ütközés máshogy nem kerülhető el.
“B” esetre nincs egyértelmű válasz, helyzete válogatja. Az autót ismerni kell. Ha képes vagy anélkül befejezni az előzést, hogy bárkinek is hirtelen fékeznie kelljen, akkor meg lehet játszani. Fontos, hogy ebbe ne legyen belekalkulálva a többiek lassítása. Ha ez előreláthatólag nem lehetséges, akkor hirtelen fékezés nélkül spuri vissza az előzendő jármű mögé.
A második eset több ízben fordult már elő velem: a kanyartól ugyan távolabb voltunk, de amikor megérkezett (a kanyarból) a szembejövő, a biztonság jegyében úgy döntöttem, hogy megszakítom az előzést. Ugyanilyen szituációban volt már, hogy a manőver befejezése mellett döntöttem, ami nem járt semmilyen kockázattal. Ezért is mondom, hogy nincs egyértelmű válasz. Az előzés befejezéséhez szükséges út hossza, valamint a szembejövővel való várható találkozási pont határozza meg, hogy be tudod-e fejezni az előzést. Elsősorban az autó erőtartaléka, az előzött jármű sebessége és az számít, hogy a manőver mennyire előrehaladott: ha már kb. csak vissza kell sorolni, egyértelmű a befejezés, ilyenkor a megszakítás ugyanis rendkívül balesetveszélyes lenne, az előzött jármű nem számít rá, hogy visszamész. A másik véglet, ha még épphogy elkezdted a folyamatot: ilyenkor érdemesebb a megszakítás mellett dönteni. A kettő között pedig neked kell mérlegelni, de a manőver befejezése nem járhat semmilyen biztonsági kockázattal, így csak akkor vidd véghez az egészet, ha biztos a siker, máskülönben vissza az előzendő jármű mögé!
A opciónál:
Figyeled tükörben mit csinál a másik, ha folytatja az előzést fék, ha látod hogy fékez gyorsitasz.
De általában nem szoktak belemenni beláthatatlan előzésbe.
B opció esetén, ha még távol van az autó és betudos fejezni, akkor befejezed. Gondolom nem egy rövid, beláthatatlan szakaszon előzől.
És egy 70 lóerős autóval nem erőből, hanem lendületből előzől.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!