Van jobbos és balos autógumi, vagy egy balról lezerelt gumit fel lehet tenni jobb oldalra is az autón?
#1 jól írja, #2 nem.
Kétféle gumi létezik, a forgásirányos és a szimmetrikus. A forgásirányost bármelyik oldalra fel lehet rakni, de nyilván csak az egyik irányba foroghat. A szimmetrikust szintén bármelyik oldalra, ráadásul bármelyik irányba forogva felrakhatod.
Viszont mindkettőre igaz, hogy ha egyszer felraktad őket, akkor az egyes gumiknak azon az oldalon kell maradnia. A forgásirányosnál ez nyilvánvaló, mert ha másik oldalra raknád, akkor ellenkező irányba forogna, ami rossz. De ez a szimmetrikusra is igaz, mert ha egyszer felraktad és már futott relatív nagy távot (párszáz kilométert minimum), akkor az adott irányba nézve vette fel a gumi a pozíciót, utána ha ellentétesen forog, az könnyen szálszakadáshoz vezet.
Szóval ha új, akkor mindkettő mehet mindkét oldalra, de ha már futottak, akkor azonos oldalon kell tartani őket. Elölről hátulra (vagy fordítva) teheted, de jobbról balra (vagy fordítva) nem.
"Van jobbos és balos autógumi, vagy egy balról lezerelt gumit fel lehet tenni jobb oldalra is az autón?"
Létezik forgásirányos autógumi, amin nyíl jelzi, hogy előremenetben merre kell forognia. Azt csak úgy lehet áttenni a másik oldalra, ha leszerelik a felniről és megfordítva rakják vissza. (A korábbi külső oldala lesz a belső.)
Vannak asszimetrikus gumik, amin felirat jelzi hogy melyik a külső és a belső oldala. Azon a külső oldal külső marad, ha a felnit átrakják a másik oldalra.
És elvileg létezhetne asszimetrikus ÉS egyben forgásirányos gumi is, de olyat mondhatjuk, hogy nem gyártanak. Mert az csak a bal vagy a jobb oldalra jó. Kétfajtát kellene gyártani.
És valóban létezik az a régi szabály, hogy a gumiban beállnak a szálak egyirányba és ezért hosszabb használat után nem ajánlatos a forgás irányát megváltoztatni. Vagyis át lehet rakni a másik oldalra, de meg kell fordítani a felnin. Ez simán megoldható, ha valaki egy felnikészletet használ a téli és nyári gumiknak.
És olvastam már olyat is, hogy a mai korszerű gumiknál már nincs ez a beállási probléma.
Egy normál gumit simán átlehet tenni a másik oldalra, csak a kötött forgásirányút kell nézni.
Én szoktam is forgatni a gumikat és így egyenlően kopik .
mert általában az első kerék hajtásnál sokall jobban kopik az eleje mint a hátulja.
Ezért kell forgatni.
Sőt ezt régen tanitották is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!