Dízel autóknál miért követték el ezt a tervezési hibát?
Talán minden automata dízel kocsinál így van amiben van sportfunkció a váltónál, de nekem az újabb dízel BMW-nél tűnt fel, hogy ha át teszi sport módba az ember a váltót, akkor szándékosan tovább hagyja forgatni a motort a váltó, ha lepadlózza az ember akkor egyenesen tiltásig engedi pörgetni.
Benzinesnél ez ugye jó, de dízelnél nem inkább alacsonyan kellene tartani a motor fordulatszámát hogy kihasználja a motor a maximális nyomatékot? Én eddig úgy tudtam hogy a benzines motorokkal ellentétben a dízeleknek alacsony fordulatszámon adják le a maximális nyomatékot.
Hát persze, a tervezőmérnökök hibáztak és nem te vagy hülye a fizikához... Fő a szerénység. :D
Nem a főtengelyen, hanem a keréken mért nyomaték gyorsítja az autót.
Márpedig a rövidebb áttétellel nagyobb lesz a nyomaték a keréken, még akkor is, ha a motor nyomatéka valamivel kisebb a nagyobb fordulatszámon.
Mit mond erről a fizika? Az egyszerű mechanika.
Ahhoz, hogy egy test gyorsuljon, erő kell. F=m*a.
Ha a test s utat tesz meg, mikozben F erő hat rá, akkor a munkavégzés W=F*s. Az időegység alatt végzett munka definició szerint a teljesítmény: P=W/t=F*s/t=F*v.
Vagyis ahhoz, hogy egy v sebességgel haladó autót jól tudjunk gyorsítani, nem elég önmagában a magas forgatónyomaték, hanem teljesítmény kell.
Mit jelent a motor részéről a teljesítmény? Teljesítmény=2*pi*fordulatszám*forgatónyomaték. Hiába van viszonylag magas nyomaték egy alacsony fordulaton, a szorzat nem lesz maximális. Azon a fordulaton a legjobb a gyorsítóképesség, ahol a motor a legnagyobb teljesítményt adja le. Ez pedig magasabb fordulatnál van, mint a maximális forgatónyomaték.
Akkor miért kell a teljesítménymaximum fölé, akár tiltásig forgatni a motort? Azért, mert, ha a teljesítménymaximumnál felváltanánk egy fokozatot, akkor a fordulatszám olyan tartományba csökkenne, ahol sokkal kisebb a teljesítmény a maximálisnál.
Hosszú volt és egyeseknek érthetetlen. De ha tanácsot akarunk adni a tervezőknek, akkor ennyi fizikára szükség van. :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!