Mi van ha egy autónál 5. sebességből üresbe váltok?
"egyből üresbe"
Olvasd el mégegyszer a 7-est és a 10-est.
Már régen tanultam vezetni. Az oktatóm azt tanácsolta, hogy ha lehet használjunk motorféket. Ezzel a mai napig egyet is értek. De nem ragaszkodott hozzá, hogy szigorúan egyesével kellene visszaváltogatni. Ha tudom, hogy meg kell állnom és nincsenek addig km-ek, megyek 90-100-as tempóval, akkor nagyjából úgy csinálom, hogy 6.-ból 4.-et kapcsolok, hogy legyen motorfék. Közben nyomom az üzemi féket is. Ahogy a fordulat beesik 1500 alá, kiveszem a váltót üresbe, nem váltogatom, kuplungolom végig a fokozatokat. Aztán már csak az üzemi féket nyomom, végül megállok. Városban hasonló, csak ott 4.-ből kapcsolok 2-at a motorfék miatt.
Ugyanígy felváltásnál sem kötelező egyesével kapcsolgatni. Autópálya-felhajtónál, vagy főleg országúton a faluhatár vége táblánál gyakran 4.-ben kihúzatom, kigyorsítok és utána egyből 6.-at kapcsolok, mikor már csak a sebességet akarom tartani. 5.-et kihagyom, nem kapcsolok alibiből két másodpercre egy 5.-et is, csak azért hogy meglegyen a sorminta. Felesleges.
Nem egy-két éve vezetek, nem is csak városban futkosok. Eddig ez a módszer semmilyen műszaki hibát nem okozott. Váltómnak soha nem volt még baja. Fékbetétet legutóbb 130.000 km után kellett cserélnem, ami nem mondható extrém kevésnek.
#13
Lehet így is csinálni.
De azt tudni kell, hogy a visszakapcsolással intenzivebbé motorfék nem jelent plusz üzemanyagmegtakarítást. Mert az csak az időtől függ, amig 0 a benzinhasználat. Csak a fékbetét kopik kissé kevésbé. Viszont a nagy fordulaton történő visszaváltás jobban koptatja a szinkrongyűrűket és a kuplungot.
Ha én vissza akarnék kapcsolni 6-ból 4-be, akkor hagynám, hogy a 6-os motorfékezzen egy darabig és csak alacsonyabb fordulaton kapcsolnék. Ezzel továbbra is megmarad, hogy csak később kell üresbe rakni de kisebb lesz a váltót koptató fordulatszámkülönbség.
#14, én sem gondoltam, hogy ettől termelni fogja az üzemanyagot.
Nálam 6.-ben gyakorlatilag alig van motorfék. Ha 6.-ban hagynám kigurulni, féknyomás nélkül, km-eket kellene gurulnom. Ha előre tudom, hogy hol kell megállnom, és nincs mögöttes forgalom, akiket a kigurulásommal feltartanék, akkor persze ez is járható út. 4.-be visszakapcsolva kb 3000-es a fordulatszám, nem mondanám még extrém magasnak. Váltsák között sem várom meg direkt, míg visszaesik a fordulat alapjáratra.
355e km van az autómban, új korától nálam van. A szinkrongyűrűkhöz még nem kellett hozzányúlni. A kuplung sem elkopott, hanem a kettőstömegű cseréjének alkalmával, kuplungból is kapott újat az autó, ha már le volt véve a váltó. De még egyáltalán nem volt világvége állapotban. Az, hogy a kettőstömegű 280.000 km-t elgurult, szintén nem idő előtti csere. Kopóeszköz, teljesen rendben van szerintem, hogy ennyit kibírt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!