Ha az előzni tilos tábla előtt elkezdek előzni (nem közvetlen előtte, hanem mondjuk az előzés közepén érem el a táblát), akkor vissza kell soroljak a KRESZ szerint? Nem szabad befejezni az előzést?
Amúgy ezt a "köteles beengedni" dolgot felejtsük el.
A szabályosan közlekedő nem köteles beengedni senkit.
A KRESZ kimondja, hogy te csak és kizárólag úgy előzhetsz, hogy azzal a megelőzött autóst nem zavarod.
Innentől nincs miről beszélni, hiszen te jogilag nem várhatod el Ödönkétől, hogy lassítson, csak azért, hogy neked ne kelljen lassítani.
Ödönke viszont elvárhatja jogilag, hogy te az előzéseddel semmilyen formában ne zavard az ő közlekedését, ne veszélyeztesd, ne kényszerítsd lassításra és ne húzd rá a kormányt mert az egód sérti, hogy nem kapod meg a nem létező előjogodat.
#21
Ez nem így van, ugyanis neki is mindent meg kell tenni azért, hogy a vészhelyzetet elhárítsa.
34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
a) az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre - az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja;
b) az előzni kívánó jármű előzését más jármű nem kezdte meg;
c) az előzni kívánó jármű előtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármű előzési szándékot nem jelzett;
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.
Ezeket olvasd és próbáld meg is érteni, ugyanis ezek az előzni kívánó kötelességei.
Ha a saját szabályszegésedet arra alapozod, hogy a többiek majd úgyis kitérnek, akkor nagyon rossz lovon ülsz.
Ööö... nem.
Bár a hozzád hasonló tudatlanok nagyon szeretik emlegetni ezt a nem létező KRESZ paragrafust, de a KRESZ sehol nem rendelkezik arról, hogy a szabályos közlekedőnek bárminemű kötelessége lenne a szabálytalan közlekedővel szemben.
Konkrétan sehol nincs ilyen leírva, hogy "mindent meg kell tenni" tekintve, hogy az egész KRESZ lényege a szabályok megtartásáról szól.
Ha létezne ilyen "szabály" akkor az tulajdonképpen az egész KRESZ tökön rúgása lenne, hiszen minden szabálytalanságra rá lehetne húzni, hogy "hát de a másiknak kötelessége elkerülni..."
Másrészt ahogy mondod neki IS és NEKED IS kötelességed mindent megtenni.
Akkor most vezessük le részletesen:
Látod, hogy nem fogsz beférni, ezért mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy elkerüld a balesetveszélyes és szabályszegő helyzetet.
3 dolgot tehetsz:
1. Szabályt szegve befejezed az előzést, ezzel esetleges balesetveszélyes helyzetet teremtve, tekintve, hogy nem ok nélkül szokott lenni záróvonal. Ez nyilván nem a "mindent megtettél" kategória.
2. Megpróbálod kierőszakolni a másik autós zavarásával, veszélyeztetésével, hogy engedjen be, tehát balesetveszélyes helyzetet idézel elő. Ez szintén nem a "mindent megtettél" kategória.
3. Elveszed a gázt, és besorolsz az autó mögé szabályosan. Ezzel mindent megtettél a balesetveszély elkerülése érdekében.
Persze zárójelesen a 4. opció, hogy van agyad, és alapból bele sem kezdesz az előzésbe, ha annak nincsenek meg a feltételei.
Illetve egyetlen mondatban összefoglalnám:
Előzni nem KELL, nem alapjog, nem kötelező.
Előzni LEHET, amennyiben a feltételek adottak hozzá.
#26
Sok dologban egyetértek veled, de ha nem lennék ma ilyen lusta akkor előkeresném a szabályt ami kimondja hogy mindent meg kell tenned a veszélyhelyzet elhárítása érdekében, hiába nem te okoztad.
Abból indulunk ki hogy a sor szabályosan halad, ez azt jelenti hogy tartják a kb 2 másodperces minimum követési távolságot. Ez lakott területen kívül, 90km/óra esetében (25m/s) minimum 50 méter. Ha a kérdező a minimum 50 méteres helyre nem tudja berakni a 4-5 méteres autóját akkor adja vissza a jogosítványt.
Ha nincs minimum 50 méteres hely, akkor nem szabályosan követték egymást, a kérdezőtől nem elvárható hogy előzés előtt mérje meg a távolságot és írásos nyilatkozatot tetessen a sofőrökkel hogy végig tartani fogják a minimum követési távolságot.
A kérdező kinéz, szabad előzni, nem jön szembe senki, számíthat rá hogy visszasorolhat a járművek közé, ha valahol mégsincs elegendő hely, akkor kötelesek lassítani és beengedni.
#27 Nyugodtan keresd ki, mert nincs ilyen paragrafus.
Egyetlen egy esetben szerepel, közúti baleset BEKÖVETKEZÉSE esetén:
58. § A balesettel érintett jármű vezetője köteles a járművel azonnal megállni, a baleset folytán megsérült vagy veszélybe került személy részére segítséget nyújtani és az esetleges további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt megtenni.
Fontos, a TOVÁBBI balesetek elkerülése érdekében, ha már bekövetkezett a baleset.
Tipikus példa ez is, hogy a versenyzők szeretik a maguk módján, számukra kedvezően értelmezni a KRESZ szabályait, hiányosan, félrevezetően kiemelve az egyes részeket, félmondatokat.
Nyilván, ettől még józan paraszti ésszel kell vezetni és védeni a hülyéket és magunkat a hülyeségeiktől. De azért ne a nyúl vigye már a puskát, ne a szabályszegő óbégasson arról, hogy másnak mi a vélt vagy valós kötelessége az ő szabályszegésével szemben.
Az meg nettó hülyeség, hogy nem várható el, hogy felmérje előzéskor a távolságot... Eszem megáll...
Ha nem tudja felmérni, nem biztos az előzésben akkor nem teljesülnek az előzés szabályai és nem előzhet, ez tök egyszerű.
És valahol ezt kellene az emberek csepp agyában tudatosítani. Az előzés az egyik legveszélyesebb manőver, amiben nem szabad bizonytalanul belemenni.
Nincs az előzésben "talán".
Egy valamit kell figyelembe venni, hogy előzhetek-e a feltételek alapján. Ha a válasz igen, akkor igen. Ha a válasz nem, akkor nem. Ha a válasz "talán" az pedig szintén nemet jelent.
Ráadásul erősen el lett terelve a téma, tekintve, hogy nem a több jármű közé visszasorolásról szól a kérdés, hanem a sima tiltott helyen előzésről.
“ A KRESZ 3. § (1) bekezdés c) pontja szerint, aki a közúi közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat a közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon. A KRESZ ezen rendelkezését a joggyakorlat egyfajta általános baleset-elhárítási kötelezettségként értelmezi, amely még akkor is terheli a jármű vezetőjét, ha a veszélyhelyzetet egy másik személy hozta létre.”
El lett terelve a téma vagy nem, elég régóta azon óbégatsz a kérdezővel hogy be kell-e engedni az előzésből visszatérő autóst. Igen, be kell. Köteles vagy beengedni hogy ne okozz balesetveszélyes helyzetet.
Azon pedig nem tudom mit nem tudsz megérteni hogy utoléred a sort, nem jön szembe senki és előzni szeretnél, ilyenkor nem lehetséges előre kiválasztani a helyet hogy hová fogsz visszasorolni. Egyrészt amikor kinézel akkor jó esetben 50 cm-t térsz ki az előtted haladók síkjából, ilyenkor több nagyobb jármű esetén nem tudod pontosan megmondani hogy milyen követési távolságot tartanak, másrészt pedig amíg előzöl, azalatt ez a követési távolság változhat. Gondolom te még sosem vezették csak okoskodsz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!