Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Most akkor vissza kell váltani...

Most akkor vissza kell váltani előzés előtt?

Figyelt kérdés

Észrevettem, hogy a barátom előzés előtt gyakran visszavált egy fokozatot. Például az országúton haladunk 100al, utólérünk egy kamiont ami kb 90el megy, és a párom az előzés előtt ötösből visszavált negyedik fokozatba. Ha nagy a szembejövő forgalom akkor még 10másodpercig is a kamion mögött halad negyedikben 3000es fordulaton, és majd csak az előzés befejeztével vált vissza ötödikbe.

Apám szerint ez felesleges és kicsit káros is, mert indokolatlanul túlpörgeti a motort és ő soha nem vált vissza.



2022. jún. 25. 17:49
1 2 3
 1/23 A kérdező kommentje:
Hozzáteszem, hogy a párom amatőr drift versenyző, tehát van egy kis fogalma az autókhoz, apu mögött pedig 30év tapasztalat áll. Így nehéz eldöntenem, hogy ki csinálja helyesen.
2022. jún. 25. 17:51
 2/23 anonim ***** válasza:
86%
Gyengébb autónál jobb visszaváltani hogy minél kevesebb időt töltsünk a szembe sávban. Nyilván ha egy 5 literes 350 lóerős autóról van szó ott 1000-es fordulatról olyat gyorsul hogy 2 mp alatt elmegy a kamion mellett. Károsnak nem káros ha pörgeti ez tévhit. Sokkal károsabb alacsony fordulaton padlógázzal gyorsítani.
2022. jún. 25. 17:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/23 anonim ***** válasza:
100%

Minden attól függ, hogy milyen autóról van szó, illetve a szituáció milyen gyorsítást kíván meg. A kamion mögött szerintem is felesleges 10 másodpercig negyedikben haladni, de a visszaváltás legtöbbször valóban indokolt (oké, én 1.2-es Fabiával járok, szóval akár harmadikba is :) ).


Ha édesapád autójában van annyi teljesítménytartalék, akkor lehet, hogy neki valóban nem kell visszaváltania. Szintén nem kell visszaváltani, ha látszik, hogy van 1 km az előzésre és mögötted sincs senki.


A lényeg, hogy egy visszaváltással nem károsodik a motor (10 másodperc 3000-es fordulaton üzemmeleg motornál a semminél is kevesebb), viszont egy visszaváltás nélkül, lomhára vett előzés akár balesethez is vezethet.

2022. jún. 25. 17:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/23 A kérdező kommentje:
Érdekes, mert akkor mindketten pont fordítva csináljak. A páromnak egy 300lőerős turbóbenzines autója van, apunak pedig 90lovas dízel.
2022. jún. 25. 18:03
 5/23 anonim ***** válasza:
78%

Turbó benzinesnéla háromezres fordulat közelebb áll az alapjárathoz mint a tiltáshoz. Ugyanígy egy modern turbódízel kb ott éri el a nyomatékcsúcsot, viszont hamarosan következik a leszabájozás.


Tömören tehát: egyik autónak sem káros a 3ezres fordulat, és én is indokoltnak látom a visszaváltást.

2022. jún. 25. 18:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/23 anonim ***** válasza:
100%
Milyen bájosan írtam "leszabájozás"-t. :D ertitek, na. Bocsi.
2022. jún. 25. 18:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/23 anonim ***** válasza:
100%

Szituációtól függ. Azért szokás visszaváltani, mert pl. egy átlag benzines autó esetében az utazó fordulatszám 3000, de a maximum teljesítményt 4500-on adja le. Mivel előzésnél fontos a teljesítmény, ezért visszaváltunk, hogy a fordulatszám megemelkedjen. De ha a szituáció olyan, hogy nem annyira fontos az az extra teljesítmény, amit a magasabb fordulatszám ad, akkor nem kell visszaváltani.


A motort nem teszi vele tönkre, feltételezve, hogy rendszeresen végre van hajtva az olajcsere, megfelelő minőségű olajjal és olajszűrővel. Amint az olaj hőmérséklete eléri az üzemi hőfokot, átlagosan kb. 15-20 perc, onnantól a motor kenése megfelelő és lehet pörgetni akármeddig anélkül, hogy kárt okoznál benne. Ha hideg a motor, vagy régi/rossz minőségű az olaj, akkor okozhat kárt, de normál esetben nem.

2022. jún. 25. 18:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/23 anonim ***** válasza:
40%

#4: Mindkettejüknek igaza van.


A párod ismeri a turbólyuk fogalmát, tudja, hogy alacsony fordulaton, amíg fel nem épül a turbónyomás, kb. egy pótos IFA dinamikájával gyorsul egy mai autó (oké, a 300LE-s nem, szóval inkább csak szeret a megszokott dinamikával, biztonságosan előzni), úgyhogy indokolt visszaváltani. Apukád pedig hozzászokott, hogy a régi szívódízel alacsony fordulaton is nyomatékos, úgyhogy nem kell visszaváltani (a 90LE-s autója egy ilyen szituációban simán legyorsulna egy 150LE-s turbós benzinest visszaváltás nélkül).


Azt javaslom, hogy a családi konfliktus kiéleződése előtt beszéld rá őket, hogy próbálják ki a másik autóját :)

2022. jún. 25. 18:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/23 anonim ***** válasza:
100%
Nekem egy 100 lovas dízeles toyotám van, kettőt is vissza kell váltani előzéshez :d
2022. jún. 25. 18:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/23 anonim ***** válasza:
100%

"10másodpercig is a kamion mögött halad negyedikben 3000es fordulaton, és majd csak az előzés befejeztével vált vissza ötödikbe.


Apám szerint ez felesleges és kicsit káros is, mert indokolatlanul túlpörgeti a motort"


Aki ilyet mond, az konkrétan hülye. Nem ért a motorokhoz, és még indokolatlanul magabiztos is. A 3000 az nem túlpörgetés, hanem egy benzinmotor kb. ideális fordulatszáma, ahol a legjobb a hatásfoka.

Sőt, a legtöbb változó szelepvezérlésű motor itt kezd el igazán élni, és húzni. Ez a tipikus motorgyilkos hozzáállás. Hogy "túl ne pögesse" a motor, úgy vezet valaki egy ezeregynéhányszáz köbcentis benzinmotoros autót, mintha egy kamiont vezetne. Nyomni alacsony fordulaton, szenvedni a nem létező nyomatékkal, és már 1700-1800 körül váltani, mer' túlpörög nekije a mototja, oszt tönkremegy.


Elárulom, hogy mivel eléggé alulmotorizált kocsival járok, előzéskor van hogy kettővel kapcsolok vissza. Harmadikba, ami pont jó, mert valami lomha dög mögött 80-al kullogva kb 3500 lesz a fordulat, a VVT szelep már váltott, van nyomaték. És nyugodan el lehet neki rúgni 140-ig, mert kb. ott tilt le. Ami szintén nem káros, mert egy ilyen blokk kb. 8-9000-es fordulatszámot viselne el károsodás nélkül, tehát a tiltási fordulatszám még messze nem káros.


A másik: a párod a saját kocsiját úgy vezeti, ahogy akarja, az utasnak kuss a neve, akkor is ha ő az após, és kormánykerékkel a kezében jött világra.

2022. jún. 25. 20:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!