Dízelt mekkora távra érdemes venni?
Autópályàn nem sűrűn járok. Főleg falvakon keresztül mennék.
Olyan kéne, amit olcsóbb fenntartani. A benzines sokat fogyaszt, de sok rémtörténetet hallottam, hogy ha a dízelben elromlik valami, azt horroráron cserélik ki
Dízelbe több minden elromolhat, de már minden felújítható és azok az alkatrészek megint elmennek több százezer km-t.
Számold ki, hogy kb mennyi lenne a futásod alapján az éves üzemanyagköltséged.
Nah meg persze az sem mindegy, hogy most 500ezer forintos autókról beszélünk vagy 2-3milliós? Esetleg új?
Én 2 milliót szántam autóra, megyek évi 25.000km-t szóval dízelt vettem. A 2 millióból maximum 1.2millát szántam az autóra a maradékot pedig ha kell rá lehet locsolni.
15-20 éves, akkor vélhetően már az is CR-dízel, de még részecskeszűrő nélküli. Legalább azzal nem kell foglalkozni. Euro3-4 körüli lehet, az EGR nem menjen tele korommal: időnként, legalább havonta egyszer érdemes hosszabb úton, magasabb fordulaton megjáratni. Kettőstömegű vagy van, vagy még nincs. De az kopó eszköz, egyszer kicseréled és újabb 200.000 km-ig elvan.
Üzemanyagrendszert érdemes átnézetni, hibakódokat kiolvastatni. Esetleg ha nagyon alapos akarsz lenni résolajat méretni. De ha ezzel gond van, ma már simán felújítható, vagy ilyen korú autónál a bontókban is találni hozzá alkatrészt, ha nem valami ritkaságról beszélünk.
Ha a kora ellenére, valami jobb állapotú, karbantartott példányt sikerül kifogni, én annyira nem rettegnék tőle. Az meg hogy milyen távokat érdemes menni... Ha nem autózod naponta keresztül-kasul Európát, a dízel akkor is kevesebbet fogyaszt. Ha kevesebbet mész, kevesebbet kopik, később fog eljönni egy-egy javítás. Így fajlagosan nem biztos, hogy rosszabbul jársz. A pár km-es beindítom, pár perc múlva leállítom történeteket kerülném. De ez nem csak a dízelre, bármilyen belső égésű motoros járműre igaz. Az 1500 alatti fordulatszám tartományt is kerülném, az ilyen "mert akkor fogyaszt a legkevesebbet" tévhiteket is mellőzném. A kannázást kerülni, jó minőségű gázolaj, rendszeresen üzemanyagszűrő csere, hidegen nem taposni se nem alapjárathoz közeli fordulaton kínozni! Nagyjából ennyi a titok.
Nem mindegy, hogy milyen korú autót veszel. Egy modern turbós benzin fogyasztása alig magasabb mint egy dízelé. Azt sem árt nézni, hogy ha megszűnik a hatósági árazás, a jelen állás szerint a diesel jóval drágább lesz a benzinnél, kb. 15%-kal.
Nekem jelenleg egy 150 lovas 1.5 benzinesem van, és az eddig megtett távon 5,8 liter az átlagfogyasztásom, ami kevesebb, mint az előző gázolajos autómé. Az igaz, hogy van benne szinte minden, amitől az emberek félnek. De nekem megéri 10 év alatt pár százezer Ft-os szervizköltséget az, hogy nem ontom az instant tüdőrákot a herélt DPF-es és/vagy kőkorszaki olajkályhából az emberekre. Szívóbenzinhez képest pedig megspórolom fogyasztásban az esetleges költségesebb javításokat. A másik, hogy végre nem kell a traktorhangot hallgatnom.
Illata?!
Én a tankot nem nagyon szoktam szagolgatni. A gázolajszag engem mindig a nagyszüleim lakásásra emlékeztet. Őt laktak olyan helyen, ahol még olajkályhával fűtöttek. A házban pedig mindenki a pincében tartotta hordókban a fűtőolajat. Onnan kellett kannákban felhordani. Az meg párolgott. Ki a lépcsőházba, fel a legfelső emeletig is. Télen-nyáron jellegzetes gázolaj szag volt emiatt. Persze akkor kisgyerek voltam még, de valahogy belém égett ez a szag.
A hangjában én azt szeretem, hogy a gázra lépve olyan erőteljes mély kamionszerű hangja van, nem az a fúrógépszerű felpörgő vonyítás. Amikor recseg, kerreg, olyan mértékben, hogy az utastérben is hallani (bizonyos régebbi dízelek jellegzetesen ilyenek), azt kevésbé kedvelem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!