Gépészmérnök szemmel a gőzhajtás technológiát lehetett volna még magasabb szintre is fejleszteni?
Ugye a 19. század végén megjelenő belső égésű motorok pár évtized alatt leváltották a gőzhajtást.
De ha mondjuk nem találtuk volna fel a belső égésű motorokat vagy nem akkor hanem lett volna még pár száz év a gőzhajtásnak, akkor milyen technológiai szintet ért volna el?
Vagy ahol volt a gőzhajtás az eltűnésekor, az lehetett ennek a technológiának a maximuma ami kihozható belőle?
Lehetett volna, de a lehetőségek limitáltak. Ha érdekelnek a hőerőgépek, termodinamika, akkor bizonyára megvan a Carnot-körfolyamat.
A hatékonyságnöveléshez magas hőmérséklető, nagy nyomású gőzparamétereket kell előállítani lehetőleg telített gőz helyett túlhevítőkkel. Így a kazán nagy és nehéz lesz. Egy nukleáris meghajtású anyahajón ez elfér, egy közúti gépjármű orrában kevésbé. Gőzkörfolyamatnál 25-30% hatásfok jónak mondható, hajókon szerintem ennyit érnek el, míg belsőégésű motoroknál ez gyengének számít, dízelmotorok hatásfoka 40-45% is megvan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!