0w30 olaj 5w30 helyett?
Ez nem így működik.
Ha a gyári füzet engedi, akkor mehet bele természetesen.
De a hézagok nem feltétlenül vékonyabb olajhoz lettek meretezve.
Egyébként lefogadom hogy valami szittyó benzines autóról van szó.
Egy szó mint száz, GYÁRI ajanlastól nem térünk el. Nem célszerű.
U.i.: a 10w 30/ 5w/30 0w/30 meleg viszkozitasa is más.
És egyébként az, hogy hidegen 5 mp-el hamarabb épül fel az olajnyomas, különösebben nem oszt nem szoroz.
"U.i.: a 10w 30/ 5w/30 0w/30 meleg viszkozitasa is más."
Ennél nagyobbat nem is lehetne tévedni. Akkora eltérés van a meleg viszkozitásában a felsoroltaknak, mint két 5W-30 közötti olajnál. Jelentéktelen.
A gyártók sosem viszkozitás alapján határozzák meg, hogy mit lehet tölteni egy autóba. Azt csak útmutatásként mellékesen odaírják. Minden gyártónak van specifikációja, pl. VW 505.01. Ha ennek megfelel az olaj, akkor bele lehet tölteni nyugodt szívvel. Az én autómnál (1999-es Audi A4 B5) 2 ilyen is van, szintetikus olajnak VW 500 00-nak, ásványinak VW 501 01-nek kell megfelelnie: [link] (Sajnos csak spanyolul van meg a használati útmutatója, de érthető a lényeg.) Az 5W-30-tól a 20W-50-ig szerepelnek olajok az ábrán. Nem szabad csak ezt nézni, mert félrevezető. Ma már nem lehet olyan 20W-50-es olajat kapni, ami megfelelne a VW 500 00-nak (vagy szigorúbb követelményű VW előírásnak). (Meg amúgy is ki a fene rakna 20W-50-et egy sima, 1.6-os benzinmotorba?) Szóval ezeket az értéket nyugodtan el lehet felejteni. A gyártó által megadott specifikációt kell figyelembe venni. Minden bizonnyal egy-egy ilyen csoportba több féle viszkozitású olaj fog tartozni. Tehát simán lehet, hogy 5W-30 meg 0W-30 is lesz azok között, ami jó az autóba. Ilyen esetben bármelyiket lehet választani. Ha ismertek a felhasználás körülményei, akkor valószínűleg meg lehet mondani, hogy melyik lenne a jobb a 2 közül. Az én autómhoz tartozó ábrán az egyik ilyen jól látszik: a környezeti hőmérséklet. Ha csak nyáron lenne használva az autó, akkor az 5W-30 a jobb választás. Ha csak télen, akkor 0W-30. Ha télen is és nyáron is, akkor meg amelyik szimpatikusabb/olcsóbb. Ha csak rövidebb utakon van használva az autó, ahol lehet nem is tud belemelegedni, ezért több időt tölt hidegebb állapotban a motor, mint üzemmelegen, akkor a 0W-30 szintén jobb lehet.
Nézz utána, hogy milyen specifikációnak kell megfelelnie az autódnál a beletöltendő motorolajnak, és ha találsz ilyen 0W-30-at, akkor az nyugodtan mehet bele.
5# a 0w30 higabb olaj, mint az 5w30, nyugodtan nézz ennek is utána. Persze nem egetverő különbség van.
Mindenki azt gondolja, a W előtti csak a hideg oldal, a W utána csak a meleg. De ez nem így van.
Persze nagy kárt nem okoz vele. De nem véletlen lett meghatározva 5W30 hozzá.
Igazából azt gondolom tudod, hogy a sűrűbb olaj nagyobb olajfilmet képez, ami nagyobb terhelést okoz mint a gyárilag meghatározott.
A túl híg pedig a megfelelő vastagságú olafilm hiányában fokozott kopast eredményez. Az, hogy nem számít a viszkozitas.. nettó hülyeség.
De mind1.
Egy apro fokozattal hígabb olaj nem öli meg. Persze ez világos.
#6: "Mindenki azt gondolja, a W előtti csak a hideg oldal, a W utána csak a meleg. De ez nem így van." De, így van. [link]
Példa:
Motul 8100 ECO-NERGY:
0W-30 100°C-os viszkozitása: 10,4 mm²/s [link]
5W-30 100°C-os viszkozitása: 10,1 mm²/s [link]
Motul 8100 ECO-CLEAN:
0W-30 100°C-os viszkozitása: 9,8 mm²/s [link]
5W-30 100°C-os viszkozitása: 10,5 mm²/s [link]
Néha nagyobb az 5W viszkozitása melegen a 0W-hez képest, néha alacsonyabb. Jelentős eltérés nincs. Az összes ugyanabban a tartományban van. 20W-30 is 10 mm²/s körül lenne, ha létezne ilyen.
100 fokon tök mind1 a kinematikai viszkozitás, fontosabb a 150 fokos HTHS, ami ha túl magas akkor több a fogyasztás, viszont ha alacsony, akkor meg nem védi eléggé a motort. Az ACEA besorolás erre világít rá.
Egyébként egy 0W olaj 40 fokon 40 mm2/s környéki míg egy 5W-s 70mm2/s átlagos értéket vesz fel. 0 es mínusz fokon érdemes mérni, mert akkor a hidegindításnál kell a fokozott kenés. Egy 0w-20 és 5w-30 között nem lesz érezhető különbség, fontosabb h ne noname legyen, na meg az api/acea/ilsac besorolás.
8# as-> 150 fok nem sok autó motorjában van, ha nem turbós nem dpf-es akkor a 100 fokos a lényeges.
a 0w40 lehet olyan 20-40 fok között mint egy 5w30 20 és 40 fok közt.
a 0w kb +40 fokig számít bele és
a melegoldal is , ez kb egy köztes hőmérséklet.
de egy 0w40 és 0w20 is más lesz 40 fokon is mert itt már a híg melegoldal befolyásolja ezért folyosabb lesz 40 foktól felfele.
de egy 10w40 és 0w40 pedig 40 fokon szintén más lesz és 40 fok alattól már jelentősen nyílik a képzelet beli olló a sűrűség miatt.
1 szó mint 100, ha valaki szinte csak melegen használja akkor a melegoldalt tartsa be a gyárinak megfelelően.
ha sokat megy hideg motorral pl város, rövid táv, akkor pedig hidegoldalba lemehet 0w-re( egy 0w30( 0w40 stb) olaj sosem lesz higabb hidegen mint 100 fokon. 100 fok az üzemi és ott kb 10 cst a viszkozitás.
10 cst hidegen sosem lesz lehet az 0w akkor is hidegen tuti lesz egy 30 cst. Tehát ha melegen nem fogy egy 30 as akkor már biztos nem fog egy 0w30 sem.
( mellesleg egy 0w40 melegoldalba pont sűrűbb mint egy 10w40 mivel szintetikus az elöbbi és rész szintetikus az utóbbi)
9# tévedésben élsz pár dologban.
100 fokos a víz hőmérséklete, de az is túl sok.
Az olajteknőben ahol alapvetően a motorolaj elhelyezkedik üzem közben nagyjából 80-140 °C között lehet az olaj hőmérséklete. Ez folyamatosan változik is. A főtengely csapágyban 100-170 °C közötti olajhőmérséklet mérhető. A hajtókar csapágyban ennél is magasabb , kb.: 115-180 °C.
(Totalcar)
"mellesleg egy 0w40 melegoldalba pont sűrűbb mint egy 10w40 mivel szintetikus az elöbbi és rész szintetikus az utóbbi"
Ebből egyik sem igaz. 10w40 szintetikus olaj van, a piac 2/5-e full szintetikus, míg 3/5 része rész-szintetikus.
Valamint meleg oldalon minden esetben minimálisan sűrűbb az az olaj, ami W előtti száma magasabb.
Erről gajdánnak van fent videója(Gajdán Miklós)
Legyél szíves legközelebb utána járni, mielőtt barátságot írsz.
Köszönöm!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!