Mennyire gáz az, ha az oktatóm adott le engem?
A 21. válaszolónak: 30 éves férfi vagyok, ezt talán írnom kellett volna. Egyéni szocproblémáim miatt kezdtem ilyen későn.
Sajnos az autó kezelése a fő probléma. Még a kormányzás, váltás és pedálkezelés nem megy simán. Még nagyobb gondnak érzem, hogy nem érzem az autót. Mint korábban is írtam, sokszor nem érek pontosan a sávba vagy akár neki is megyek az útpatkának. Összeségében úgy érzem a nulláról felmentem, de nem nagyon megy az egyről kettőre lépés.
Sajnos nem valószerű, hogy gyakorlati órán kívül tanuljak. Családom / rokonaim féltik az autójukat, nem engednek gyakorolni. Barátok / ismerősök mind budapesti, nincs forgalomtól elzárt terület, de szerintem egyébként sem olyan jó barátok, hogy kezembe adják az auótjukat.
A kresz is probléma lesz, szerintem se jelent semmit, hogy bemagoltam egy valag tesztet és be tudtam jelölgetni a helyes válaszokat a vizsgán, de egyelőre csak a nagyon alapszabályokat kellett alkalmaznom.
Kérdező, 10óra után még nem érdemes ilyen hamar feladni. Adnék néhány tanácsot, ami segíthet ráhangolódni hogy jobban érezd a kocsit.
1. Sávok és tükrök: sávra való ráhajtásnál, sávon haladáskor figyeld a sáv felfestést baloldalon. Látható előre tekintés során is, ill. hátrafelé a bal visszapillantó tükörből. Ez egy jó referencia, hogy a sávban maradj, és oda kanyarodj ahová kell. Felfestés hiányában az utat szemmértékre felezd meg képzeletben. A jobb visszapillantó tükörben pedig látnod kell az autó és az útpadka közötti távolságot. Ezért kiemelt fontosságú a tükrök helyes beállítása, ennek hiányában (főleg kezdőként) lehetetlen koordinálni a járművet.
Fontos megemlíteni, a tükrökbe mindig csak pillantunk, és ne vonja el figyelmünket az útról.
2. Pedálok: A mai autókban már nagyon finom a pedálok működése és nem mindegyikre egyszerű ráérezni. Érdemes puha talpú sportcipőt, vagy olyan cipőt használni amelynek már kopott a talpa. Minél vékonyabb és rugalmasabb a lábbeli talpa, annál jobban fogod érezni a pedálokat pl. fék felkeményedése és fékhatás, kuplungpedál súrlódási pontja stb.
3. Az autó méreteinek észlelése/érzése: Az utpadkátol való távolságot a jobb visszapillantóban látod. Ez alapján becsüld meg hány cm lehet. Kiszálsz, megnézed és rádöbbensz hogy fél méter differencia van legalább. Ennek megfelelően korrigálsz, ezáltal is tapasztalatot szerezve. Az autó eleje: vigyél magaddal egy másfél literes ásványvizes palackot, vágd le a tetejét, töltsd fel homokkal és rakjál bele egy méteres karót, faágat vagy valami ilyesmit. Ezt kiteszed az útra, aztán elkezded megközelíteni. Amikor lassan elütöd, ebből fogod érezni hogy hol is van az eleje.
4.váltás: Ma már nagyon finom működésű váltókat csinálnak a gyártók, ezért ezt is érzéssel kell használni. Érdemes figyelni a kocsi hangját. Pl. ha elkezd nagyon rezegni, akkor alacsony a motorfordulat, szenved a motor, ezért alacsonyabb fokozarba kell visszaváltani. A műszerfalon van motorfordulat mérő, ez is lehet támpont. Ökölszabály hogy dízelek esetében kb. 1500, benzinesek esetében kb. 2500 percenkénti fordulatszám az, amely alá nem érdemes menni.
Remélem segítettem egy picit, és gondold át a fentieket, ill. tervezz előre!
Amúgy egyébiránt normális oktató az első 2-3 alkalommal a rutinpályán csak az elindulást/megállást sulykolja, elindulást persze emelkedőnek felfelé is (mesterséges domb a tanpályán).
Ha ez után a 2-3 alkalom után nem képes dombnak felfelé mérlegállást felvéve, rögzítőféket kuplung kiemelésekor oldva lefulladás, és motorbőgetés nélkül elindulni, az a kadét nem éri meg a vele való foglalkozást.
#29 Mesterséges domb sajnos nem minden tanpályán van, nekünk is csak egy kör, azt cshá. Tudod gyakorolni a megállást, elindulást, de csak sík terepen.
Egyébként én nagyon támogatnám, hogy visszahozzák a rutint, mert szerintem ha úgy menne ki a tanuló a forgalomba, hogy az elindulás, megállás, parkolás már betonbiztosan megy, akkor a forgalomban is több önbizalma lenne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!