Kis benzines autónál autópályán hanyas fokozatba érdemes visszaváltani előzésnél?
Sziasztok!
Pár hónapja van jogosítványom, az oktatómmal (habár kötelező lenne) nem voltunk autópályán, csak autóúton. Előzésre nem került sor oktatós vezetéseim alatt sajnos.
Már sokat vezettem, viszont autópályán még nem voltam, előzgetni sem szoktam nagyon.
Egy 1.2-es 77 lóerős autóval, előzésnél elég négyesbe visszakapcsolni, vagy hármas is lehetne? Egyáltalán indokolt-e visszaváltani? Nagy sebességnél (100-120 között) nem lenne gond a hármasba visszaváltás? Mert akkor már eléggé magas lenne a fordulatszám.
Kétszer volt indokolt eddig előznöm főúton (ezért is kérdezek), ekkor inkább hármasba váltok vissza, úgy érzem dinamikusabban tudok visszaérni a sávomba így.
Mivel nincs két egyforma közlekedési szituáció, így nincs egyértelmű válasz sem.
A legegyszerűbb előzésnek is annyi összetevője van, hogy nem lehet tuti receptet mondani.
Függ attól, hogy:
-mekkora sebességű az előzendő?
-mekkora a te sebességed?
-hanyadik fokozatban vagy?
-mennyi a fordulatszám?
-mennyire van távol a mögötted jövő?
stb.
Kismotoros benzines autóval nem is feltétlenül kell. Azoknak a végáttétele is többnyire rövidebb, aka már 120-nál 3000-ret pörög, így legtöbbje viszonylag jól megy akkor is, ha ott padlózod. Szóval csak arra figyelj, hogy hogyha kimész előzni, akkor ne ugorj be a 200-zal jövő Audi elé. De ha nagyon lelassul a forgalom, akkor meg bátran tedd vissza 4-esbe vagy akár 3-asba is. Már üzemmeleg motornak nem árt, ha forog rövid ideig sokat, ne aggódj.
Egy kis tipp: inkább arra figyelj, hogy hogyha látod, hogy messze előtted van egy kamion, amit meg kell majd előzz, akkor már akkor, még időben nézel oldalra, hogy milyen a forgalom és, hogy tudsz kimenni. Ne akkor gondolkozz ezen, mikor már a kamion mögött totyogsz 100-zal, hanem már jóval előtte.
Ha normál autópálya sebességgel haladsz (100-130), nem kell és nem is szabad a gyorsításhoz visszaváltani. A fordulatszámod kb. 3000-3800. Itt már van nyomatéka a motornak. Mérd fel időben a helyzetet és várd meg amikor nem jön szabálytalanul nagysebességű autó a belső sávban. Lehetőleg még a saját sávodban kezd meg a gyorsítást és ha van 50-100m helyed, akkor jöhet a sávváltás. A belső sávban haladj legalább 130-al. Egy 77 lóerős autóval is lehet úgy mozogni az autópályán, hogy az extrém gyorshajtókat kivéve ne nagyon akadályozz senkit.
Ha beszorultál egy kamion mögé és 80-ról kell kezdened a gyorsítást, akkor visszaválthatsz 4-esbe. (5 fokozatú váltónál)
Országúton kb. annyira váltsál vissza, hogy a fordulat legalább 3000 legyen. Ott már van nyomaték és van még annyi fordulatszámtartomány felfelé, hogy előzés közben valószínűleg ne kelljen még egyet váltanod.
3-ba eszedbe ne jusson visszapőccinteni 130-nál.. Amúgy autopályán szépen sávváltásos elhaladás van, nem gyorsítgatós előzés. Tartasz egy tempót, és ha nem jön senki a belsőven szépen elhaladsz. Ha meg mögéd ér valaki, és kicsi a sebességkülönbség azzal akit előzöl akkor szépen odalépsz neki, de nem kezdesz visszaváltogatni mert ha elrontod még beléd is mehet hátulról..
Amúgy 77 lovas kis kocsi nem a pályán emberkedésre van. 100-110-nél jobban felesleges tolni neki, néhány perc előny nem ér meg akár több ezer ft benzint. Ha mégis akkor rossz autót választottál.
Nem érdemes, autópályán jó az 5-ös.
Ha nagy a forgalom és beszorulsz valami lassabb (80 km/h) jármű mögé, akkor előzés előtt érdemes lehet 4-esbe visszaszúrni, hogy belátható időn belül újra elérd az utazósebességet és ne kelljen egy sokszáz méteres "lyukat" várni az előzéshez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!