Kisebb vagy nagyobb kerékkel megy gyorsabban az autó?
Nem voltam oda a tanulásért, de azért ez még megmaradt 2 x r x Pi
Egyszerűbben szólva a kerék átmérője szorozva 3,14-el.
Megkapod a kerék kerületét egy fordulatra ekkora távot tesz meg, nagyobb a kerék nagyobb a táv...
Attól meg tekintsünk most el, hogy a motornak is bírnia kell teljesítménynel...
"a váltóméretnél is nagyobb"
Hát a váltóméretnek pont az a lényege, hogy önmagában nem nagyobb. Például a saját példámat alapul véve, a téli 13-as felnimen 175/70-es gumi van, a nyári 14-esen 175/65. Az egyik a másiknak a váltómérete. A télihez képest a nyári belső átmérője nagyobb (13 helyett 14), de az abroncs profilmagassága meg kisebb (70 helyett 65). Tehát, a teljes átmérő ugyanakkora mindkettőnél. Pont ez a váltóméret lényege, hogy valójában nem nagyobb egyik sem.
De ha nem váltóméretet teszel fel, hanem egy olyan méretet, aminek VALÓBAN nagyobb a külső átmérője, akkor valamivel nő az autó végsebessége. Vannak ilyen váltóméret kalkulátorok neten, ami kiírja, hogy ha az egyik méretet lecseréled másikra, akkor az hogyan befolyásolja a sebességet. Például én ha 175/65 R14 helyett feltennék egy 205/60 R16-ot, akkor (kalkulátor szerint) 11.8%-kal emelkedne a végsebesség.
(ez igazából elméleti, mert nagyobb abroncs = nagyobb súly, illetve nagyobb gördülési ellenállás, szóval az elméleti 11.8% a valóságban sokkal kevesebb, úgyhogy ha ezzel akarod növelni az autód végsebességét, akkor elég rossz ajtón kopogtatsz, mert ezzel a "trükkel" alig, vagy egyáltalán nem lesz észrevehetően gyorsabb az autód)
Ha nem fordulatszámkorlátos az autó, hanem eléri a teljesítményének ah atárát 190-nél akkor tökmindegy mit teszel rá, nem fog tudni gyorsabban menni.
Ha fordulatszámhatáros, de bírna még többet menni akkor gyorsabban fog menni.
Egy helyes válasz volt csak, az utolsó.
Egy átlag autó a végsebességét nem a leghosszabb fokozatban éri el. Az a takarékos fokozat, az overdrive, amikor a váltó kihajtás már gyorsabban forog, mint a váltót hajtó motor főtengelye.
Az eggyel kisebb fokozatban szokták elérni a végsebességet, de jellemzően már ekkor sem tudnak elforogni tiltásig, mert elfogy az erő, a motor maximális teljesítménye határozza meg a végsebességet. Ez valamivel, kb. 10%-al a tiltási fordulatszám alatt van.
Ha teszel rá egy nagyobb, jóval nagyobb gumit, ami mondjuk 5%-al hosszabb végáttételt eredményez, akkor csak azt fogod elérni, hogy lassabban gyorsul. ÉS: mivel a mérnökök nem hülyék, tudták milyen sebességhez fog esni a maximális motorteljesítményhez eső fordulatszám, ha te ezt 5%-al eltolod, akkor már nem lesz meg a maximális teljesítmény 190-nél, mert mondjuk 6200 helyett csak 5900-at forog a motor, és a vége csak 185 lesz.
Száz szónak is egy a vége, egy átlagosan motorizált autóban, ahol 100 lóerő visz 1 tonnát, az autó lassabb lesz, és lomhábban is fog gyorsulni.
AKkor lesz gyorsabb, ha olyan erős kocsi, ami leghosszabb fokozatban is elforog tiltásig. Nem sok ilyen van.
A #8-ra jó példa a 8 szelepes 1.3-as Swift. 4-ben magasabb sebességre képes, mint 5.-ben :)
A lepontozógépek meg fozikatnauláős közben sz0pjanak lovat :D
Nem csak az, a 16 szelepes 94 lóerős Ignisnek is vége van ötödikben GPS szerint 155 körül. Negyedikben, a szemét kitolva elmegy 170-ig.
Ameddig gyári gumi volt rajta, bele is ment a tiltásba (170 fölött kicsivel). Most váltóméret feletti a gumi (annak idején nem volt váltóméretű négyévszakos Michelin), nem sokkal csak 3%-al. A vége épp úgy 170, csak nem tiltogat bele olykor, mert addig már épp nem bír elforogni.
Tudtam hogy a sok fizikus le fog pontozni, de ezeknek az életformáknak ez fajtajellege: nem szeretnek szembesülni a tényekkel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!