Normális, ha megállásnál kicsit előre esünk, majd vissza az ülésbe? Vagy ez már azt jelenti, hogy túl durván fékezek?
Bárhogy próbálok fékezni, mindig előre döccen egy kicsit a mellkasunk, majd vissza, van, hogy hallom, hogy az ülésen, csomagtartóban is mozognak a dolgok. Van, hogy az oktatóm rám szól, hogy finomabban, van, hogy nem. Nem tudom eldönteni, hogy ez normális, vagy azt jelenti, hogy valamit rosszul csinálok. Valahogy úgy rémlik, hogyha mondjuk a szüleim vezetnek ott nincs ilyen, csak ha hirtelen fékeznek.
Pl. ha látom, hogy messze pirosra vált a lámpa: elveszem a gázról a lábam, gurulok, majd fékezem és a végén kuplungot is benyomom a fék mellé és lassan megállok. A végén már egy gyalogos is gyorsabb nálam, de így is lökődönk egy kicsit tényleges megállásnál.
Azt végképp nem tudom, hogy kellene megoldanom, ha hirtelen kellene megállni vagy rövidebb távon kellene megállni, hogy ne repüljön minden előre. Pl. van, hogy én már elveszem a lábam, de az oktatóm rám szól, hogy még nyomjam a gázt, majd később kezdjek csak el lassulni. Hogy? Így is repül minden a kocsiban, még nagyobb sebességnél, hogy tudok kíméletesen megállni?
Minden kezdő így fékez. Erre is ugyanúgy rá kell érezni, mint a kuplungolásra.
Fékezéskor előre megy a súly, majd a megálláskor hirtelen visszarúgózik.
Ezért csináld azt, hogy a megállás előtt 1-2 másodperccel engedd visszább a féket és akkor nem hirtelen rugózik vissza, nem bólint az autó.
A fékezéssel kapcsolatban itt két különböző hibáról van szó:
1. Ha a csomagtartóban előre repülnek a tárgyak, akkor túl erősen fékezel. Ha nincs vészhelyzet, akkor a fékezést korábban kellene kezdeni és a teljes hátralevő úton közepes erővel fékezni. Nem rövid úton nagy erővel.
2. Az emberek a fékezés végén hátrazökkennek. Amikor az ember fékez, minden utas megfeszíti magát, hogy a lassulást kompenzálja. De amikor az autó megáll, a lassulás hirtelen megszűnik. Egyszerű fizikai hatás. Az álló tárgy nem lassul tovább. Azért, hogy a lassulás fokozatosan csökkenjen és az izmoknak legyen ideje fellazulni, a teljes megállás ELŐTT fokozatosan csökkenteni kell a fékerőt. Ezt úgy kell megtenni, hogy mire az autó eléri a 0 sebességet, akkorra alig legyen fékerő. Szinte csak kiguruljon az utolsó fél méteren. Szinte.
Mindkét dolgot gyakorolni kell.
#5
"És hogy tudok szépen fékezni, ha viszonylag hirtelen kell megállni? ...mert mondjuk valaki kilépett elém a semmiből"
Na vajon hogy? Szándékosan tetteted az értetlenséget? Ha vészfékezésre van szükség, senki nem fog panaszkodni, hogy előre hátra zötyögött az ülésben vagy megcsúsztak a tárgyak a csomagtartóban.
"Ha elkezdek fékezni, mert nem látom, hogy jön-e valaki és finoman akarok meg lefékezni, akkor az oktatóm rányom a gázra, hogy ne álljak meg, mert nem jön senki."
Nem ismerünk sem Téged, sem az oktatódat, a szituációt meg pláne nem. Csak annyit tudunk, hogy egy tanuló vagy, akinek nincs jogosítványa, az oktatód meg feltehetően tapasztalt sofőr. Ha ő azt mondja, hogy abban a helyzetben nem kell fékezni, akkor legközelebb egy ilyen helyzetben ne fékezz!
Ezt a részt elírtam: "...Tehát amikor nagyon hitelen kell, mert mondjuk valaki kilépett elém a semmiből, és nem az amikor van időm felkészülni a megállásra és szépen lassan le tudok lassítani...."
helyesen: Tehát nem akkor, amikor nagyon hirtelen kell, mert mondjuk valaki kilépett elém a semmiből, és nem is az amikor van időm felkészülni a megállásra és szépen lassan le tudok lassítani...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!