Miért dicsérik annyira a Japán autókat?
A japánoknál nagyon ritka hogy valami hibával lerohadj az út szélén, jellemzően inkább elkezd valami futómű alkatrész kopogni, esetleg morogni a kerékcsapágy, generátor, beragadni az önindító, de ezek mind tervezhető javítások. Szép lassan jönnek elő és erősödnek, nem kell rohanni a megoldással. Időpontot foglalsz a szerelőnél/berendeled az alkatrészt aztán majd meg lesz csinálva.
Ezzel szemben a német arányaiban sokkal többször hagy az út szélén, sűrűbben jön a semmiből olyan hiba amivel nem vagy csak alig tudsz hazajutni és nagyon nagy részben ezek a hibák elektronikai eredetűek. Én egyszer vettem németet a japán helyett, meg is bántam.
Mindkettőre kell költeni, a némethez jellemzően olcsóbb az alkatrész, de a japán sokkal kevesebb fejfájással jár.
Európai sznobizmus, hogy a kontinentális gyártmányokat leszarozzák a távol-keletit pedig istenítik. Az urizáló japánok pont ugyanezt csinálják: nekik a belpiacos japán kocsi egy trágyakupac, a svéd, olasz, brit meg német autókba pedig belemagyarázzák, hogy micsoda földöntúli precíz technika.
Persze tényszerű és tagadhatatlan, hogy a '90-es években akkora műszaki fölényben voltak a japán gyártók mint az ólajtó*, de ez az előny amilyen gyorsan jött olyan gyorsan el is úszott. Hasonlíts össze ma egy 10 éves japán autót (pl. Mitsubishi Colt, Toyota Yaris) egy 10 éves európaival (Fiat 500, VW Polo) - ég és föld a különbség, s nem csak esztétikában, de tartósságban és minőségérzetben is, az európai javára. Nem véletlen, hogy a "japán" autók egy el nem hanyagolható része amit ma az európai kereskedésekben kapni lehet a Nissan Micrától kezdve a Toyota ProAceig valójában francia kocsi átcímkézve.
Persze aki a 15-20 éves használt autókból indul ki az valójában érezheti azt az illúziót, hogy a japán autó jobb, de ahogy hangsúlyoztam az a dicsőséges korszak már lezárult, a jelenben már nem is olcsóbbak a japán autók, csak hát felépítették magukról a bombabiztosság mítoszát, így végül is arculatépítésre, marketingre és vevők bevonzására nem nagyon kell költeniük.
*Fiatalabbaknak, akik nem értik, hogy milyen szakadék tátongott egy akkori csúcs japán autó és európai társa (pl. Mitsubishi Galant vs. BMW E34) között: ez nagyjából egyenértékű azzal, hogy a Tesla mennyivel jár ma a konkurensei előtt. S ahogy ma minden autógyártó a Teslára akar hasonlítani, akkoriban is mindenki a japánokat akarta másolni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!