A követési távolságot annak függvényében kell megválasztani, hogy milyen autó megy előttünk?
#10: Itt autópáylás sebességről van szó (130 környéke). 130-ról ha egy normális állapotú Yarissal satuzol, blokkol a kerék. Onnantól meg semmit nem számít a fék teljesítménye, az hogy mennyire drága, erős, nagy, német az autó. Két dolog számít, a blokkolásgátló, és a gumik minősége. Blokkolásgátló ma már (és az elmúlt jópár évben is) minden új autóban alap, a legegyszerűbb Yarisban is. Szóval legyszerűsíthetjuk arra, hogy érdemben csak a gumi számít, semmi más (és nem a mérete, tökmindegy milyen széles, csak az összetétele). Persze hajszálnyi különbségeket okozhat a többi tényező is, de nem jelentős.
A sportautókon azért kell a nagy fék, hogy a sokszori intenzív fékezés hőterhelését bírja. Egyszeri vészfékezésnél ugyan azt tudja a "sima" utcai autók fékje is.
11es
Ez gyakorlatban picit másképp működik, de értem miről beszélsz.
A min. 2 másodperces szabály arra vonatkozik, hogy max annyi a reakció idő.
A jelenlévők nem gyakoroltak 130-ról 0-ra való állófékezést az látszik a hozzászólásokban.
2 másodperc eltelik addig az autó 72-73m-t megtesz, azaz ha ennyit tart és ennyi a reakció idő, akkor biztosan belemegy a másikba.
De mi is szokott a gond lenni?
Sokan fékezgetnek az autópályán, de nem satufékkel szoktak, azaz ha az előtted lévő fékez akkor te is ált. 1-2 másodpercel rálépsz a fékre, igenám, de ha vészfékez, azt nem veszed észre a féklámpa ugyanúgy gyullad ki, mintha nem vészfékezne (vannak villogó féklámpások is, azt most hagyjuk - de nem is feltétlen kell vészfékeznie, elég ha nagyobb fékezéssel lassít le), ahhoz hogy ezt észrevedd további idő kell, hogy észleljed, hogy a táv hírtelen csökken és nagyobb fékerőt kell alkalmazni: Ez szokott még a gond lenni nem a megfelelő fékerőt alkalmazza az őt követő illető.
Erre szoktak ilyen vészfék stb asszisztenst beépíteni, ami a ténylegesen lenyomott fékerőnél nagyobb fékerőt vált ki ilyen esetben, ennek is több szintje van: radarral méri az autó az előtte haladó távolságát, vagy valamelyik csak a gázpedálról hírtelen fékpedálra lépés esetén indítja el.
És több autóban ez az asszisztens pl nem teljesen üzemel 110km/h felett.
Szóval hiába van jó fék, ha nem a megfelelő fékerőt vállasztja egyből, akkor emiatt a vélt megfelelő biztonságos féktáv valószínű nem volt meg.
Az autópályára felfestenek néha jeleket, ami segít, hogy mekkora a biztonságos féktáv, ezek 72m-re vannak egymástól, 2 jel távolságot kell tartani a biztonságos féktávhoz: tehát az alapján 144m-t.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!