Mi történik ha hűtő folyadék nélkül közlekedünk?
Megfő a motor. Pár perc alatt. Nyáron főleg.
Télen lassabban valamennyivel.
A hőtágulás miatt a dugattyúk és gyűrűk annyira kitágulnak, hogy brutál elkezdenek kopni és még több hőt termelni....
Emiatt még jobban elkezdenek tágulni a dugattyúk és percek kérdése és "megszorul" a motor, kiégnek a tömítések, szimeringek és hasonló finomságok...
Kb kuka az egész motor.
Amikor én szereltem az öreg mercim és állítgattuk vezérlést stb akkor víz nélkül lett beindítva mert hütőrendszer sem volt rajta.... 1-2 perctől alapjáraton ketyegéstől még nem lesz baja... Persze ez csak akkor igaz ha hideg motor lett beindítva.
Ez a lényeg:
"
Én terveztem az 1,6 Ecoboost hűtőcsöveit
A korai Ecoboost-motorokon rendszeresen kilyukadó hűtőlégtelenítő-csőnek a beszállítójánál dolgoztam tíz évet, rezidens mérnökként. A Ford fejlesztőközpontjában ültem, és rajzolgattam a csöveket az egy platformon levő Ford, Volvo, Land Roverekhez, amiket a beszállító később legyártott. Ahogy például azt a csövet is én rajzoltam, ami a hír szerint az 1,6-osok problémáit okozza. Akkoriban minden kiegyenlítőcsőre, amely a kiegyenlítő tartályhoz ment vissza a motortól és a hűtőtől, ugyanaz a DN6-os csatlakozó került, és szinte mindegyik cső műanyagból készült.
Sehol nem volt vele gond, csak itt, ezeken a Fordokon. Más autógyártóknak is szállítottunk ilyen csöveket, csatlakozókat milliószám, mivel ennek a csőnek több nagy előnye is van a gumival szemben. Az egyik, hogy sokkal kisebb helyet foglal a motortérben, ahol a tervezés során hatalmas harc folyik az utolsó köbmilliméterért is, sőt, külön részleg koordinálja az egyes alkatrészek elhelyezését, ha azok egymáshoz közel kerülnek. A másik nagy előny, hogy a műanyag lassabban öregszik, jobban újrahasznosítható az anyaga, amiből ráadásul jelentősen kevesebb kell, ez is fontos az egyre szigorodó szabályzások mellett. A harmadik, és legnagyobb előnye, hogy olcsóbb, mint a gumicső.
Úgy lehet valaki Ford-beszállító, ha megfelel egy elég szigorú minőségbiztosítási követelmény-rendszernek (Ford Q1). Ezen felül a legolcsóbb árajánlatot adja. Gondolom ez nem újdonság, manapság az élet legtöbb területén így megy ez. Innentől fogva a beszállítók a lehető legolcsóbb megoldást keresik, amivel a kocsi kibírja a garanciális időtartamot, futásteljesítményt, különben nem nyernek a beszállítói versenyben, és bezárhatnak. Ha visszahívási akció van a beszállító gyenge alkatrészminősége miatt, az akció költségei is a beszállítót terhelik, és elvehetik a minősítését. Ezért a beszállító olyan megoldásokat keres, ami a gyártó által meghatározott specifikációnak megfelel, az autó élettartam-tesztjén. Ez a Fordnál talán 120 ezer mérföld volt akkor az évtized elején. Fontos még, hogy a megfelelő alkatrész olcsóbb legyen a konkurenciáénál.
A történet a csövünkkel egy reggel kezdődött, amikor egy fotó fogadott az e-mail fiókomban. Az 1,6 literes Ecoboost Mondeo tesztautó a laborban a padon kiégett a mi alkatrészünk miatt. Ott is mindenki a csövet hibáztatta, hogy nem felel meg az követelményeknek, aztán mikor megjöttek az utolsó mért hőmérsékletadatok az ominózus tesztről, látszott, hogy a csatlakozónál a visszatérő hűtőfolyadék-hőmérséklet jelentősen meghaladta a hivatalos követelményben megengedettet csúcsértéket, körülbelül 30 fokkal. Tehát a hőmérséklet magasabb volt, mint amennyit a csövekkel, csatlakozókkal szemben támasztott szabványban leírtak a Fordnál.
A turbóban durván felforrt a víz, ez pedig egy viszonylag rövid csőszakasz, a turbótól a kiegyenlítő tartályig, le sem tudott hűlni a víz, míg a csatlakozóhoz ért. A végső megoldás a gumicső lett, és egy nagyobb csatlakozó, de az ugye nagyon drága. Autónként 1 (!) euróért fejek hullhatnak ott, ahol minden cent kincs. Hozzátenném, hogy szerintem akkor sem a csövet kellett volna addig faragni, amíg kibírja, hanem a turbóban felforró vízen elgondolkozni.
Sajnos rengetegen azt sem tudják, hogy van turbó az autójukban. Azt, hogy egy turbó hogy működik, még kevesebben. Amikor például egy meleg nyári napon jót megyünk a pályán, vagy utánfutót húzunk, és beugrunk tankolni a kútra, ahol egyből leállítjuk a kocsit, a turbó még akkor is forog, amikor mi már rég tankolunk. A kipufogóoldalon 700-900 fok terheli, leállítás után is marad benne jó pár száz fok, ami átmelegíti az egészet, az olaj pedig meg már nem kering benne. A víz is csak azért, mert a meleg víz törekszik felfele, a hideg meg lefele, és beindul egy körforgás magától. Ha nem járatjuk a motort még 1-2 percig leállítás előtt, és a vizet nem keringeti semmilyen szivattyú, felforr. A nagy nyomás miatt, mint a kuktában, simán jóval 100 fok fölé melegszik. Egy ilyen vékony kis cső nem tud elvinni sok hőt, tehát jó ideig még melegszik, öregszik, aztán egyszer valamikor, valahol megadja magát. Hiába bírja a szívó motorokban tovább, mint egy sima gumicső, itt feladja a harcot a turbó miatt. Persze mondhatjuk azt is, hogy hülyebiztosnak kell lennie a rendszernek.
Szép lassan belátták a Fordnál, hogy nem a beszállító a hibás, és lecserélték azt a csövet egy vastagabbra, meg a csatlakozót is egy nagyobbra, sőt, egy visszahívás keretében ingyen cserélik a régi fajta csöveket újra, így kibírja a rendszer azt a nagy hőterhelést. Hogy hosszútávon ez mennyire jó megoldás, azt nem tudom. Egy 1990-es évjárató 1.6 TD Passatban ezt a feladatot egy vízszivattyú végzi hibátlanul, nyilván ezerszer drágább egy vastagabb csőnél, meg akkor még el is fért a motortérben. Abba most nem is akarok belemenni, hogy ki a hibás azért, hogy ilyen pici motorokból ennyi lóerőt kell kierőszakolni (a környezetvédők, a gyártók, vagy aki megveszi), közben meg várjuk, hogy annyit bírjon, mint egy kétezres szívómotor.
A vevők olcsó autót és 2-3 évente faceliftet akarnak, 5-6 évente új típust, az autógyártók és a beszállítók a túlélésért küzdenek, a kereskedők és szakszervizek is abból a pénzből élnek, amit az autótulajok, cégek az első 5 évben ott hagynak, mert utána a nem mennek oda. Ennek a sok követelményhalmaznak a metszete az a csúcstermék, amely éppen kibírja a garanciális időtartamot, majd utána azért elkezd elromlani.
Tavaly a fejlesztés nagy része elment Kínába, meglátjuk, hogy az ottani menedzserek jobban tudják-e vezényelni a mérnökeiket, hajlandóak-e áldozni a megfelelő minőségre.
"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!