Melyik alkatrészben kell keresni a hibát, ha egy benzines autó új akkumulátorral (is) csak a többszöri cöcögésre indul?
Régebben az autó az indítókulcs elfordítása után egy-két "cöcö"-gő hang mellett gyakorlatilag pöccre indult. Most úgy tűnik, hogy a motor csak kicsivel hosszabb idő (2-3 másodperc) után (hosszabb ideig tartó cöcögést követően) indul csak be.
Önindító? Generátor?
Milyen irányba érdemes kutakodni és hogyan az esetleges hiba után?
Házi körülmények között hogyan tudok utánajárni, hogy hibás-e valamelyik alkatrész?
Autó: Opel Astra G, 1.4 benzin, 19 év
/Elnézést a kissé magyartalan megfogalmazásért. Nem igen találok jobb szót az indítózásnál hallható "cöcöcöcö" hangra, mint a "cöcögés"./
Ha már másnak -hozzászólóknak és idetévedő olvasóknak- is vidámabb lett kicsit a napja, akkor mindenképpen megérte feltennem a kérdésemet.
Összességében 9 hozzászólást kaptam. A 3. és főként a 4. válasz volt számomra olyan, amiben a segíteni akarást véltem felfedezni. Nekik ismételten köszönöm.
A 4. "krwkco" válasza segített leginkább, mert csak azt akartam látni, hogy milyen irányba kell kutakodni az esetleges hiba után. S hogy rákereshessek az esetlegesen meghibásodott alkatrészek beszerzési árára.
Mivel nem értek hozzá, és speciális szerszámaim, diagnosztikai eszközeim sincsenek ..., nem az volt a cél, hogy az itt kapott válaszok alapján magam álljak neki a javításnak is.
Tény: Nem értek az autótechnikához. Mi több, nagyon nem is érdekel, hogy mi miért és hogyan történik a motorház tető alatt, amikor használom. Számomra az autó egy eszköz. Azt várom, hogy üzembiztosan működjön, amikor szükségem van rá. Ennyi.
"aki egy ilyen kérdést így tesz fel, annak egyszerűbb azt javasolni, hogy forduljon szerelőhöz."
Igazad lehet. Legalábbis, ami a szerelőhöz való irányítást illeti.
Számomra is egyszerűbb lenne ez az út, ha lenne az ismeretségi körömben egy olyan szakmailag felkészült és emberileg (üzletileg) is korrekt szerelő ember, akihez fordulhatnék.
De sajnos csak olyanokat ismerek, akik lehúzni akarnak. Látva a hozzá nem értésemet, képesek (lennének) órákig elkeresgélni a hiba lehetséges forrásai után... Mindezt baromi magas óradíjért.
Hogy aztán kiderüljön, hogy "ezt, meg ezt, meg azt meg még azt is cserélni kell". Ja! És csak akkor vállalja a munkát, ha az alkatrészeket is tőle veszem, ha ő szerezheti be. Kétszeres áron, mint ahogy én meg tudnám venni máshol. Mert az már nem elég nyereséges üzlet számára, ha kifizetem a magas óradíjjal -de nem normák alapján, hanem a munkával(?) töltött idő hosszával felszorzottan számolt- munkadíját. Az kell neki, hogy az éppen beeső ügyfélről a lehető legtöbb bőrt lehúzza.
A fenti szösszenetemmel senkit nem akartam megbántani, és egyetlen becsületes szakembert sem szeretnék megsérteni.
A válaszokra, hozzászólásokra visszatérve.
- Érdekelne mi játszódik le annak a fejében, aki érdemi válasz helyett "elmés" és esetleg sértő megjegyzéseket tesz a kérdezőre vagy a kérdésre.
Én is belefutok olyan kérdésekbe, amikor azt gondolom, hogy "Ezt a dolgot a kérdezőnek nem sikerült jól feltennie."
- Az is megfordult már nem egyszer a fejemben, hogy a kérdés mögött egy nagyon egyszerű ember állhat, vagy hogy szándékosan fogalmazták meg bután a kérdést..., hogy arra minél több, magát felkent szakavatottnak gondoló emberben váltsák ki az azonnali megszólalási kényszert. Aztán jönnek is az anonimitás álcája mögötti megbúvásban felbátorodott "szak"emberek, tanácsadók, stb., és osszák az észt kéretlenül. Növelve ezzel a fórum közönségét, olvasótáborát, látogatottságát, stb.
- Ami engem illet, ha a butának gondolt kérdés ellenére mégis a válaszadás mellett döntenék -ami lássuk be, nem kötelező- biztosan nem pazarolnám az időmet arra, hogy minősítgessem a kérdést vagy a kérdezőt. Magamat intelligensebb módon is el tudom szórakoztatni.
A 3. hozzászóló kérdésére válaszolva.
"Hogyan változik a jelenség a két indítás közötti eltelt idő függvényében?"
Úgy tapasztaltam, hogy változatlan használati intenzitás mellett egyre hosszabb ideig tart a jelenség, azaz hosszabb idejű a "cöcögés".
Az elmúlt 10 napban gyakorlatilag csak rövid utakra használtam. Naponta egyszer-kétszer mentem vele, egy-egy alkalommal nem hosszabban, mint 2-3 km-ert. Közben több helyen is megállva, majd 50-10 percen belül újraindulva. Az állás időben a riasztót bekapcsolva.
Ezalatt a 10 nap alatt jutottunk el oda, hogy a kezdeti pöccre indulás után egyre hosszabb idejű lett a "cöcögés". "cöc", "cöcöc", "cöcöcöc" ...
Tegnap -a kérdés feltevésem után- egyhuzamban mentem a kocsival egy 25 km-es utat. S már az ezt követő első újra indulás után, szinte megint pöccre indult.
Mindebből arra következtetek laikusként, hogy a rövid távú utak alatt nem tud megfelelően újratöltődni az akkumulátor.
Ennek jó eséllyel semmi köze az akkumulátorhoz. A motor forog, ha akku baj lenne, azt tapasztalnád, hogy nem forgatja rendesen a motort.
A kérdés nem a megtett utak hosszára, hanem az indítások között eltelt időre vonatkozott volna.
ilyen korú autóknál gyakori, hogy elkezd levegősödni az üzemanyagrendszer a tank és a motortér között valahol. Használat közben nincs tünet, de minél többet áll, annál több levegő jut a tanktól érkező csőbe, ezért egyre nehezebben indul be. De ez valóban egy a sok közül a hibalehetőségeket tekintve, de nagyobb valószínűségű.
#3
"A kérdés nem a megtett utak hosszára, hanem az indítások között eltelt időre vonatkozott volna."
- Minden indítási próbálkozás sikeres volt. Azaz az autó mindig elindult az első indítási szándékra. Csak az időben későbbi indítózásoknál tapasztaltam azt, hogy nagyon kicsivel (de észlelhetően) hosszabb ideig tartott a "cöcögés". (Szándékosan nem köszörülő hangot írtam, mert régebben, másik autónál márt volt olyan tapasztalom, amikor szó szerint erősen köszörülő hangot adott az autó, amikor indítóztak. Az opelemnél erről szó sincs. Ha nem én használnám sok éve, fel sem tűnt volna, hogy kicsivel másabb a hangja indítózásnál.)
De hogy a kérdésedre is válaszoljak:
- Mivel az említett időszakban rövid utakra használtam a kocsit, azt mondanám, hogy (egy napon belüli) két indítózás között esetenként 5-15-30 perc telhetett el. Annyi, amennyit az ember fia egy élelmiszer üzletben eltölt.
Az imént (tegnap 17 óra óta először beindítva a kocsit) kiálltam a garázsból. Megint érezhetően picivel hosszabb ideig tartott a "cöcögés".
Ez éppen igazolni látszik, amit írtál, hogy "minél többet áll, annál több levegő jut a tanktól érkező csőbe, ezért egyre nehezebben indul be."
Két okból hülyeség az a levegős dolog a te esetedben.
- ha levegősödne az üzemanyagrendszer, a tápszivattyú a gyújtás ráadásakor lelégteleníti.
- ha így lenne, a tömítetlenség helyén spriccelne a benzin.
Változatlanul csak rövidebb utakon (helyben, összesen 5-10 km/alkalom megtételével) használom a kocsit és nem is minden nap. Az 5-10 km-ert úgy kell érteni, hogy elindulok, majd megállok egy üzletnél, továbbmegyek és megállok egy másik helyen, majd tovább megyek és egy újabb megálló következik, majd haza megyek... és így megtettem összesen 5-10 km-t.)
Folyamatosan figyelem, és azt biztosan állíthatom, hogy:
- A napi első induláskor picivel hosszabb idejű az indítózás.
- Ha az első indítást követően több helyen megállok és újraindulok, akkor már minden egyes indítózásnál pöccre indul a motor.
- Ha a kocsi áll néhány órát, és ezután újra elindulok vele, akkor megint picit hosszabb idejű az első indítózás. (Lehet érdemes lenne feltennem valahova egy hangfelvételt, mert az önmagáért beszélne.)
Talán másnak fel sem tűnne, s nekem is csak azért, mert korábban ilyen nem volt.
Kb. 7 hónapja cseréltem a gyertyákat. Gyárilag javasolt Bosch gyertyák kerültek bele. Igaz nem teljesen olyanok, mint amilyenekkel legördült a gyártószalagról, de szinte még a neve is azonos.
FLR8LDCU+ GYÚJTÓGYERTYA SUPER PLUS
Úgy rémlik, hogy amiket kiszedtem a kocsiból, azok csak simán FLR8LDCU nevűek voltak, kiegészítő jelölés nélkül.
Nem néztem, de talán a gyertyák (régi vs. új) gyári paramétereiben is van némi eltérés.
Egyébként így utólag visszagondolva, gyertyacsere előtt mintha tényleg nem tapasztaltam volna ezt az indítózásbeli anomáliát. Késő ősszel és az elmúlt télen még kevesebbet használtuk a kocsit, mint most.
Törvényt kell hozni rá, hogy a nem közvetlenül az autótulajdonos érdekében beszerelt alkatrészek, működések esetében:
1. Az ilyen extra működéseket szolgáló alkatrészek megbízhatóságának tízszer akkorának kell lennie, mint az autó egyéb alkatrészeié, hogy ne a luxus környezetvédő működések hibáinak diagnosztizálási és javítási ideje, költsége tegye ki a modern autók javításának kb. 50%-át (saját mérés Peugeot 307 1.4 benzines) esetében. Természetesen az extra működések autó árában megjelenő költséghányadát is az államnak kell fizetnie.
2. Az extra működések hibáinak javítását is az állam fizesse, mivel a környezetvédelem a társadalom minden tagja miatt kötelező, nem csak az autótulajdonos miatt.
(Ne nyúzzuk már az autósokat, most a megemelt benzinárral akarják az elmaradt brüsszeli pénzeket bevasalni az autósokon. Ki mást lehetne nyúzni??)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!