A jelenleg is kapható elektromos autók rendszerei mekkora pontossággal képesek megsaccolni a még hátralévő töltöttséget és kiszámolni a még azzal megtehető távolságot?
Minnél kevesebb töltés van hátra annál jobban. A lítiumion-akkumulátor töltöttségi szintjét nem lehet megállapítani 10-90% között. Ezért a fedélzeti számítógép tulajdonképpen csak saccolja hogy mennyi lehet az aksiban a töltés. De az utolsó kilométerekben már lehet érzékelni a feszültség csökkenését és pontosan megállapítani a maradék töltést így a hatótávosságot is.
Az elektromos autó nem mint a benzines feladja mikor már csak cseppek vannak a tankban és -- jelez hanem épp ellenkezőleg 0 km-ig mutatja a maradék hatótávot. (És néhány autóban pld Tesla van beépített vésztartalék is: mikor már nullát mutat akkor is még tudsz menni kb 10 km-t.)
Egy sokkal nagyobb probléma viszont az hogy különböző sebesség különböző fogyasztással jár. Minnél gyorsabban mész egy villanyautóval annál több energiát fogyaszt az elektromos motorja és annál jobban csökken a hatótáv. És az autó előre ugye nem tudhatja te a következő órában mennyivel fogsz menni.
Ezt kétféle képen szokták megoldani: vagy az utolsó tíz km átlagsebességét használja a kocsi a hatótáv számítására vagy egy fix átlag fogyasztást. Mindkét esetben ha pld felmész autópályára akkor nem fog stimmelni a jelzett hatótáv.
A Tesla viszont ha beütöd a GPS-be hova mész akkor ki tudja számítani a fogyasztást a választott út sebességkorlátozásai után. Ez a módszer szinte kísértetiesen stimmel a valós fogyasztással. Hosszú utakon is csak néhány százalékot szokott hibázni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!