Kisebb sebesség, kevesebb emisszió?
#10: Nem teljesen értem amit mondasz. Azt írtam, hogy 100nál a legtöbb autó kevesebbet fogyaszt mint 130nál a gyakorlatban. Ezzel úggy látom te is egyetértesz. Én azt is írtam, hogy egy adott fokozatban (pl. legyez a 6-os, mindegy) fogyasztHAT (nem általános de előfordulhat) kevesebbet az autó 130nál mint 100nál, mivel 100nál már annyira erőlködi ka motor, hogy nagyon leesi ka hatásfok. (hangsúlyozom mégegyszer, hogy ez az eset fizikailag lehetséges, nem pedig általános) Egy személyautókban alkalamzott motor legnagyobb hatásfoka valahol 1800-4000 között van általában, nyilván van kivétel. Ettő lefelé haladva a hatásfok csökken, viszont a leadott teljesítmény is (ugye a fordulattal a sebsség is csökken, egy adott fokozatról beszélünk), így a konkrét értékek ismerete nélkül nem lehet megmondani hogy csökken vagy nő a fogyasztás. Emiatt lehet az, hogy bár általában valóban többet fogyasztanak az autók nagyobb sebességnél, de a kérdező (egy konkrét esetben, nem általánosságban!) valóban tapasztalhatta azt, hogy nem nő a fogyasztás nagyobb sebességnél. Ezt viszont ki lehetne küszöbölni, ha mindkét sebességnél ugyanolyan fordulaton, eltérő fokozatban haladna.
Azt is írtam, hogy van egy optimális sebesség, aminél ha lassabban mész, megint nő a fogyasztás, a konkrét sebességfokozattól és fordulatszámtól függetlenül. Gondoljatok bele: az álló autó fogyaszt fél litert óránként (csak egy példa, de kb reális szám egy takarékos motorra). Ekkor hasznos teljesítményt a váltón át nem ad le, de hajtja a generátort, az olajpumpát, fedezi a belső súrlódási veszteséget stb. Ezeket menet közben is fenn kell tartani, és ezeknek a teljesítményigénye nem kilóméterenként, hanem óránként jelentkezik. Tehát ha mész 5-tel, téetelzzük fel hogy minimális a légellenállás, gördülési veszteség (legyen nulla). Ezt az óránként fél litert akkor is elfogyasztja a motor, ami ilyen sebességnél 10 liter/10 km. Hatvannal haldva nem fogyaszt ennyit egy autó.
A kérdezőnek írtam, és szerintem elég konkrét. Volvo D5, autópálya, 130 vs 100km/h.
Ezen nincs mit csavargatni.
Tudomány rovatban lehetne elméleti dolgokról beszélgetni, de most egészen konkrétan autópályáról és 100km/h+ sebességről volt szó, tehát minden ki van zárva, ami bonyolíthatná a dolgot.
Esetleg van pár aszfaltpuculó ZF 8 sebességes váltóval, hengerkapcsolással, egzotikus feltöltéssel, de szerintem csodát az sem tud, legfeljebb a különbség kisebb.
A fizikát csak az 1.9 TDI tudja legyőzni, semmi más. Az már lehet, hogy termeli a benzint 130 felett.
Autótól függ valahol 70-80 körül van a legalacsonyabb fogyasztás / 100 km.
100 és 130 között elég jelentős a fogyasztáskülönbség, meg ha a computer mást is hazudik a pillanatnyi fogyasztásra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!