Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Kisebb sebesség, kevesebb...

Kisebb sebesség, kevesebb emisszió?

Figyelt kérdés
Talán az osztrák autópályákon, ebben nem vagyok biztos, de olvastam, hogy bizonyos időszakokban 130 helyett 100-ra csökkentik a megengedett sebességet. Ennek mi értelme? Nem a minél nagyobb sebességnél jobb az égés? Ok, hogy többet fogyaszt az autó, de egy autópálya szakasz lekorlátozása inkább lokális jellegű, mintsem globális.
2021. ápr. 18. 21:36
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:

#10: Nem teljesen értem amit mondasz. Azt írtam, hogy 100nál a legtöbb autó kevesebbet fogyaszt mint 130nál a gyakorlatban. Ezzel úggy látom te is egyetértesz. Én azt is írtam, hogy egy adott fokozatban (pl. legyez a 6-os, mindegy) fogyasztHAT (nem általános de előfordulhat) kevesebbet az autó 130nál mint 100nál, mivel 100nál már annyira erőlködi ka motor, hogy nagyon leesi ka hatásfok. (hangsúlyozom mégegyszer, hogy ez az eset fizikailag lehetséges, nem pedig általános) Egy személyautókban alkalamzott motor legnagyobb hatásfoka valahol 1800-4000 között van általában, nyilván van kivétel. Ettő lefelé haladva a hatásfok csökken, viszont a leadott teljesítmény is (ugye a fordulattal a sebsség is csökken, egy adott fokozatról beszélünk), így a konkrét értékek ismerete nélkül nem lehet megmondani hogy csökken vagy nő a fogyasztás. Emiatt lehet az, hogy bár általában valóban többet fogyasztanak az autók nagyobb sebességnél, de a kérdező (egy konkrét esetben, nem általánosságban!) valóban tapasztalhatta azt, hogy nem nő a fogyasztás nagyobb sebességnél. Ezt viszont ki lehetne küszöbölni, ha mindkét sebességnél ugyanolyan fordulaton, eltérő fokozatban haladna.



Azt is írtam, hogy van egy optimális sebesség, aminél ha lassabban mész, megint nő a fogyasztás, a konkrét sebességfokozattól és fordulatszámtól függetlenül. Gondoljatok bele: az álló autó fogyaszt fél litert óránként (csak egy példa, de kb reális szám egy takarékos motorra). Ekkor hasznos teljesítményt a váltón át nem ad le, de hajtja a generátort, az olajpumpát, fedezi a belső súrlódási veszteséget stb. Ezeket menet közben is fenn kell tartani, és ezeknek a teljesítményigénye nem kilóméterenként, hanem óránként jelentkezik. Tehát ha mész 5-tel, téetelzzük fel hogy minimális a légellenállás, gördülési veszteség (legyen nulla). Ezt az óránként fél litert akkor is elfogyasztja a motor, ami ilyen sebességnél 10 liter/10 km. Hatvannal haldva nem fogyaszt ennyit egy autó.

2021. ápr. 19. 00:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 anonim ***** válasza:
100%

A kérdezőnek írtam, és szerintem elég konkrét. Volvo D5, autópálya, 130 vs 100km/h.

Ezen nincs mit csavargatni.


Tudomány rovatban lehetne elméleti dolgokról beszélgetni, de most egészen konkrétan autópályáról és 100km/h+ sebességről volt szó, tehát minden ki van zárva, ami bonyolíthatná a dolgot.


Esetleg van pár aszfaltpuculó ZF 8 sebességes váltóval, hengerkapcsolással, egzotikus feltöltéssel, de szerintem csodát az sem tud, legfeljebb a különbség kisebb.


A fizikát csak az 1.9 TDI tudja legyőzni, semmi más. Az már lehet, hogy termeli a benzint 130 felett.

2021. ápr. 19. 00:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 anonim ***** válasza:

Én autóm 70 nél kb 7 litert, 100 nál kb 8 litert

130 nál kb 10 litert fogyaszt

[link]

2021. ápr. 19. 05:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 anonim ***** válasza:
100%
Minél nagyobb a sebesség, annál többet fogyaszt az autó. 90 felett már a légellenállás a legnagyobb leküzdendő erő, ami a sebességgel négyzetesen függ össze. 100 vs 130-as sebességnél rettentően többet fog fogyasztani az autó. A károsanyag kibocsátás pedig nyilván szoros összefüggésben van az elégetett üzemanyaggal, hisz utóbbiból lesz az előbbi. Vagyis igen, alacsonyabb sebesség=kisebb fogyasztás=kisebb károsanyag kibocsátás
2021. ápr. 19. 07:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 anonim ***** válasza:
100%
Ezt mindig minden laikusabb, de erősebb autót birtokló embertől hallom, hogy gyorsan kell vele menni, mert ott fogyaszt jól, meg a 100 alatti tempó tönkreteszi a motort :D A kérdezőnek is ilyen tévhitei vannak gondolom.
2021. ápr. 19. 07:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 anonim válasza:
Így igaz, de csak legmagasabb sebességi fokozatban, meg a motor egészséges fordulatszáma minimum legyen meg, tehát azért 1500-at forogjon és ne erőlködjön. Érdemes megnézni az adott típus motorjelleg-görbéjét. Nagyobb sebességnél nagyobb a tempó, DE a légellenállás is, tehát egyenes arányosságban nő az emisszió és a fogyasztás is.
2021. ápr. 19. 11:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 anonim ***** válasza:
#16: Négyzetesen, nem egyenes arányban.
2021. ápr. 19. 13:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 anonim ***** válasza:

Autótól függ valahol 70-80 körül van a legalacsonyabb fogyasztás / 100 km.

100 és 130 között elég jelentős a fogyasztáskülönbség, meg ha a computer mást is hazudik a pillanatnyi fogyasztásra.

2021. ápr. 19. 15:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:
#16: olyan fokozatba kell valtani, ahol nem túl alacsony a fordulat. 90-100-nál nem is rakok még 6-ost.
2021. ápr. 19. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 anonim ***** válasza:
#19 Igen, pont ezért írtam én is, hogy akár fogyaszthat is ugyanannyit az autó 100nál és 130nál, ha 130nál normális üzemi fordulaton, 100nál meg alapjárat környékén erőltetve használják ugyanabban a fokozatban. De ez mindneképpen vezetői hiba, nem az autó tulajdonsága. Nem a 16-os voltam egyébként.
2021. ápr. 19. 16:21
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!