Melyik módon fogyaszt kevesebbet az autó?
Példaként 500km-ert teszek meg autópályán kedvező körülmények között, tehát száraz úton jó tapadás, megfelelő guminyomás mellett megállás nélkül megfelelő műszaki állapotban (nem koszos légszűrővel mondjuk ami többlet üzemanyag befecskendezést eredményezne). Odafele megyek 200km/h-val nagyobb légellenállás, több munkavégzés, magasabb fordulatszám és magasabb üzemanyag fogyasztás viszont 2,5 óra alatt ott vagyok, tehát csak annyi ideig fogyaszt üzemanyagot a motor.
Másik esetben megyek 60km/h-val 8 óra 20 perc alatt vagyok ott, tehát több mint 3x annyi ideig járt a motor és fogyasztotta az üzemanyagot, viszont kevesebbet fogyasztott.
Nem tudom mennyit fogyasztana ilyen esetben, pontosabban hogy mennyi lenne a fogyasztás különbség, mondjuk 1.8-as szívóbenzin legyen 7 liter 60-al és 9-10 liter talán 200-al.
Tehát az egyik esetben 22,5-25l fogyasztás 200-nál 2,5 óra alatt, a másik esetben 58-60l fogyasztás 60-nál 8 óra 20 perc alatt?
Vagy valamit benéztem és nagyon rosszul számolok vagy 200-nál jóval többel mondjuk 12-15l fogyasztana a kocsi? Mert nekem azt mondták mindig, hogy ha lassabban mész, lassabban gyorsulsz fel, alacsonyabb fordulatszámon elváltod az autót akkor kevesebb lesz a fogyasztás, ez igaz is, de tovább tart elérni az uticélod, tovább fogyaszt üzemanyagot a motor.
Városban most jelenleg azt próbálgatom, hogy egyik esetben 3000 alatt nem nagyon váltom el egyik fokozatot sem és úgy közlekedek míg másik esetben már 1500-1700 körül elváltom, tehát 1-esbe 10-ig, 2-esbe 20-ig, 3-asba 35-40-ig viszont nem is nyomom neki a gázt tehát eléggé lassan gyorsul fel az autó.
Nem tudom igazából melyik módon történik kevesebb munkavégzés, de szerintem rosszul is számolom a dolgokat.
Én nem is időre adtam meg. De nem úgy számolom ki, hogy 200km/h-nál mondjuk 10l fogyasztásnál 2,5 óra az út, tehát akkor egy óra alatt megteszek 200km-ert és elégetek 10l üzemanyagot, megint megteszek 200km-ert az már 20l üzemanyag és megteszek még 100km-ert akkor vagyok 500-nál és akkor 25l égettem el összesen.
Míg 60-nál megteszek 60km-ert elégetek 7 liter üzemanyagot, megteszek 120-at 14l üzemanyag ... megteszek 480-at elégettem 56l üzemanyagot és megteszek még 20-at akkor vagyok 500-nál tehát elégettem még 2,3l üzemanyagot tehát 58,3l üzemanyagot égettem el az 500km alatt 60km/h-nál míg 200km/h-nál csak 25l-ert.
Mert nekem mindenki azt mondta, hogy autópályán ha lassabban mész kevesebbet fogyasztasz viszont én gyorsabban megyek többet fogyasztva, de hamarabb odaérek, tehát hamarabb fogom leállítani a motort, kevesebb ideig üzemel ami idő alatt fogyaszt akármennyi üzemanyagot is.
szerintem 60nál 5l körüli fogyasztás a reálisabb 100on, 200nál egy 1.8 benzinnel inkább 15 liter.
Így reálisabb az, hogy 60-nal 5x5=25l kell
200nál 15 literrel számolva is 5x15= 75 liter. De ha csak 10 liter enne 200-al, akkor is 5x10 50 liter kéne. Mivel a fogyasztás liter / 100km-be van megadva, így nem azt kell nézni, hogy 200al 2,5 óra az út, 60-nal meg 8.
Még részletesebbe, mert látom, hogy volt katyvasz a fejedbe. Tehát:
Ha 200-nál tegyük fel 10 litert eszik a kocsi (kerekítsünk lefele, szerintem jóval többet), ez 100km-re vonatkozik, tehát ha 1 óra alatt megteszel 200km-t, akkor óránként 2x10 litert fog enni.
Másik esetben ha 60-al 5l eszik 100on, akkor 1 óra alatt 60km-t teszel meg, de ennyi idő alatt csak 3L üzemanyag fogy el, mivel az 5l 100km-re kell, de te csak 60-t tettél meg.
De azt se jól számolod hogy először 2.5 óra a menet , másodikra meg 8.5 óra.
Olyan autópálya még a világon nincs hogy 500 km és te végig tudnál menni 200-zal, ez lehetetlen.
Ha a 120 km/h kijönne átlagnak , össze tennéd a kezed.
De az se jó hogy 60-nal menj, mert a legtöbb autó nem
szereti ezt, inkább a százat jobban szeretik.
Na igen ezt tényleg benéztem, nem is értem hogy nem gondoltam ezt át.
Hiszen nem 60km-re számoltam a 7l fogyasztást, hanem 100-ra, most eléggé hülyének érzem magam :D
Sikerült egy egyszerű dolgot túlbonyolítanom. 60km/h-nál ha maradunk csak az én értékeimnél, akkor 5x7 35l míg 200-nál 5x10 50l. Így már mindjárt kisebb a különbség.
Valamiért az volt bennem az alapján számoltam, hogy ha hosszabb ideig üzemel a motor akkor mindenképpen nagyobb lesz a fogyasztás.
Jó lenne első körben eldönteni, hogy liter/órában akarod a fogyasztást számolni vagy liter/100km-ben. Ha utóbbiban akkor tökmindegy mennyi a menetidő, feleslegesen bonyolítod vele a dolgot.
A másik ami érdekes: milyen 1.8-as szívóbenzinről van szó? Volt 2 literes Mondeom, azt sík terepen csodával határos módon tudtad belehajtani az óra szerinti 200ba - ehhez a 145 lóerő már kevés volt. Egy alap sima szívó 1.8-cal te biztosan nem fogsz lenyomni 500km-t 200-as tempóban. A 9 liter az tartható fogyasztás klímával 130km/h-nál, 200-nál közel a duplája lesz :D
200km/h-s tempónál az én autóm 15-20liter között fogyasztott 100-on. Ideális esetben az 500km-re elég volt mondjuk 15x5=75liter üzemanyag. De ez ideális eset, nyáron klímával, szeles időben simán 20 liter felett kért..
A legalacsonyabb fogyasztás az autó sajátosságaiból adódóan valahol 90-100km/h körül volt sík terepen, itt akár a 8 liter is elérhető lett volna. Ebben a tempóban 40 liter kellett volna az 500km-hez.
Ha veszelk egy mákdaráló dízelt és végigvered az 500km-t 60km/h-val és kijön 4 literre az átlagod akkor 20 liter üzemanyag elég az útra.
Nem tudom nálad milyen logikával jött ki, hogy az alacsonyabb energiaigényű mozgás többszörös energiafelhasználással jár, de valamit nagyon elmatekoztál :D
Az volt nálam a hiba, hogy valamiért az volt a gondolatmenet alapja, hogy alapjáraton az autó minnél tovább jár annál többet fogyaszt, tehát ha 500km-ert akarok megtenni de 8 óráig kell ehhez üzemelnie a motornak akkor majd biztosan többet fog fogyasztani mintha 200km/h-val gyorsan harmad annyi idő alatt megjárom az utat és előbb leállíthatom a motort.
Szóval hülye elgondolás volt ennyi.
Egyébként ez is Ford Mondeo csak MK3-as és az M7-en mentem az M1/M7 és Martonvásár között GPS szerint 197-201 között folyamatosan, a sebességíró műszer szerint többel de a GPS valószínűleg pontosabb, ezt olyan 5ezer körüli fordulatszámon ami azt jelenti, hogy gondolom tudott volna többet is menni az autó csak nem mertem valamiért, nem vagyok az a száguldozós. Egyszer ki akartam csak próbálni ennyi.
Abban akkor valszeg a V6-os váltója van - az 1.8-at két váltóval gyártották, legalábbis a 110 lovast.
Az enyém MK3 2.0 volt, ez 160 felett keservesen lassan gyorsult az M3-on :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!