Kisebb sebesség, kevesebb emisszió?
Nagy sebességen drasztikusan megnő a légellenállás, aminek a legyőzéséhez több energia kell, tehát fajlagosan több üzemanyagot kell elégetni.
"Nem a minél nagyobb sebességnél jobb az égés?"
Nem. Ha már üzemmeleg a motor, akkor tökmindegy, hogy milyen gyorsan mész, ugyanolyan "jó" az égés. Az a különbség, ha 130-cal mész, akkor jobban nyomod a gázt és több benzint/gázolajat égetsz el.
"Az a különbség, ha 130-cal mész, akkor jobban nyomod a gázt és több benzint/gázolajat égetsz el."
De rövidebb ideig, hisz nagyobb sebességgel hamarabb odaérsz.
Szerintem van erre egy optimális sebesség. Éppúgy, mint fogyasztásban is.
#3: Sőt szerintem ugyanaz a képlet, mint a fogyasztásnál.
Hiszen itt ugyanaz a kérdés, hogy egy adott távon mennyi üzemanyagot égetünk el. A minimális fogyasztáshoz tartozó sebesség kb. 40-80 között szokott lenni típustól függően. Azt azért bátran kijelenthetjük, hogy 100-nál minden autó kevesebbet fogyaszt, mint 130-nál. Rossz légellenállású autóknál (pl. kisteherautóknál) elég jelentős különbség lehet.
Egyszer fizikatanárommal még régen beszélgettünk róla, hogy miért pont 90 sok helyen az engedélyezett sebesség. Azt mondta rá, hogy egy sík egyenes test esetén 90 a határérték amikor még úgymond szétválasztja maga előtt a levegőt szimplán és nem áll neki kavarogni össze-vissza. Pontosan nem tudom, de ennyi volt a léynege, hogy a régi, általában ugye kevésbé áramvonalas kocsiknál ez a 90 körüli tempo volt a választóvonal, ami fölött már angyon megugrott a légellenállás.
A mostani áramvonalas darabokkal, tuti hogy magasabb ez az érték, nyilván ki lehetne számolgatni, hogy melyiknél mennyi, bár ebben én is kételkedek, hogy ezzel nyernek valamit a mai formák mellett.
#8: Minden autó érezhetően többet fogyaszt 130nál mint 100nál. Az más kérdés, ha ugyanabban a fokoztaban mész lassabban, mert a fogyasztás egy adott fordulatszámnál optimális, attól felfelé és lefelé is nő. Válts vissza egyet 100nál, máris érehető lesz a különbség.
Egyébként valóban van egy optimális sebesség, ahol a legkisebb a fogyasztás 100 km-en, de ez 130tól, sőt még a 100tól is jóval lentebb van (átlag utcai autóknál olyan 40-70 km/h között durván)
#8 ez biztos nem így van. Ugyanaz az áttétel, turbonyomás felépült, motor meleg, terhelés hasonló, csak 1700 helyett mondjuk 2250-en forog a motor. Szóval ez fizikailag lehetetlen.
Nagyobb légnyomást kap a motor, ezenkívül abszolúte semmi pozitív tényező nem ellensúlyozza az extra légellenállást. Vagy miért forog szerencsétlen motor harmadával többet?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!