Bal láb kuplung, jobb láb fék és gáz. Mikor van erre kivétel?
Drága #11-es!
Szerinted nekünk azt kell itt és most megvitatni, hogy a kérdező és a haverja, mit mondanak egymásnak?
(miközben egyiket sem ismerjük)
Nanaeeeeee. :)
Ezt kérdezte a kérdező:
"Bal láb kuplung, jobb láb fék és gáz. Mikor van erre kivétel?"
A normál, közúti autóvezetésben nincs ilyen kivétel. A féket mindig jobb lábbal kell kezelni. Egyedül a meredek emelkedőn indulásnál jöhet szóba, hogy valaki ügyeskedve egyszerre nyomja jobb lábbal a féket és a gázt, miközben az a kuplungot felereszti. De erre a szabvány eljárás a kézifék használata. Vagy, ha nincs kuplung mert a váltó automata vagy versenyzésnél, ahol váltáshoz nem kell kuplungolni. (Szekvenciális váltó, ahogy többen is írták.)
"nincs olyan eset amikor a kuplungot és a féket egyszerre kell használni?"
Van. Ha lassítani akarsz és közben sebességet váltani vagy üresbe tenni. Pl. kanyar előtt. Illetve az állóra fékezés végén, ha nem akarod, hogy lefulladjon a motor. Vészfékezésnél megoszlanak a vélemények, hogy kell-e közben kuplungot nyomni. De inkább igen, mint nem.
Kedves standard gondolkodású #16.
Látod itt kezdődnek a gondok, Te kategorikusan kijelented, hogy
"a féket mindig jobb lábbal kell kezelni"
Aztán meg ott, hogy
"szabvány eljárás a kézifék használata".
Áruld el légyszi, ha nem zavarom a forgalom többi résztvevőjét, akkor hol, és ki szabhatja meg, hogy én miként használjam az autóm kezelőszerveit?
Kis szól bele -ehy klasszikus öreg autónál- ha kanyar előtti visszaváltásnál ballal kuplungolok és közben jobb lábbal egyszerre kezelem a gázt és a féket?
Vagy egy nyújtott ívben tartom a jobb lábam a gázon, és ballal belefékezek annyira, hogy meginduljon a hátulja? (fronthajtású autónál)
#18
Felőlem azt csinálsz amit akarsz. Ha ennyire zavar a "szabvány" szó cseréld ki "szokásos"-ra.
A "meginduljon a hátulja" szerintem nem a "normál, közúti autóvezetés" része. De ismétlem, ez a Te dolgod. Én a kérdezőnek válaszoltam.
#16
Annak idején az oktatóm megtanított egy technikát, amiben kizárólag emelkedőn elindulás esetén, kézifék nélkül, bal lábbal kuplung+fék kezelés van.
Már amikor emelkedőn biztosan meg kell állnod, és utána elindulni, akkor a bal láb teli sarkával benyomod a féket a lábfejed balra fordítása mellett, és a lábujjad előtti tappanccsal benyomod a kulungot padlóig.
Ha 2-3mp-nél tovább kell állni, akkor üresbe kapcsolsz, és kézifék, de ha csak pár mp, akkor az előbbi lábtartással a sarkadat a féken lent tartva a lábujjaidat megemeled, hogy a kuplung fogáspontig érjen. Közben benzines autónál jobb lábbal adsz egy kicsi gázt, hogy 2000-2200-ig menjen a fordulatszám. A lábujjaddal a fogásponton tartod a kuplungot, és a sarkad lassú emelésével oldod a féket.
Ezzel a módszerrel, ha hirtelen vissza kell fékezni, úgy automatikusan a kuplungot és féket is benyomod, nem fullad le az autó, nem gurul sehová, mert mindkét pedál padlón lesz. Maax ijedtedben a gázt is benyomod, de az ilyenkor nem indít el, szóval kb mindegy.
Nagyon ritkán használom ezt a módszert, de már csak azért is érdemes begyakorolni, mert létezik olyan, hogy a kézifék bowdenje elszakad, meglazul... Akkor ez vészhelyzeti megoldásként hasznos!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!