Károkozásnak számítanak az alábbi sérülések?
Tegyük fel, hogy A autós szabálytalanul kihajt B elé.
1. eset) B csak úgy tudja elkerülni az ütközést, hogy felmegy a padkára, így megsérül a felnije. Mondjuk, hogy aluból van és eltörik. Ebben az esetben A-nak meg kell téríteni B kárát?
2. eset) B nagyot fékez, meg tud állni, viszont elgörbülnek a féktárcsái. Ebben az esetben A-nak meg kell téríteni B kárát?
3. eset) B régebbi autóban ül, fékezéskor leblokkolnak a kerekei, átcsúszik egy másik sávba (akaratlanul), neki egy ott lévő autónak. Ebben az esetben A-nak meg kell téríteni B és a másik autós kárát is?
Ezek a szituációk nem igazán egyértelműek számomra. KRESZ oktatáson kérdeztem hasonlót, az oktató annyit mondott hogy nem tisztázott, ilyen szinten a KRESZ alapján nem lehet ítéletet hozni. De engem érdekelne, hogy ilyen esetekben mire lehet számítani (ha abszolút igazság nincs is).
Másik kérdésem, ebben a témában: miért számít vadgázolásnak az, ha egy leállósávban álló autónak nekiszalad egy őz? Miért nem térítik meg az ilyenkor keletkezett kár, sőt, miért fenyegetőzik ilyen esetben perrel a vadásztársaság? (Megtörtént eset, a "balesettől" 100 méterrel odébb találtak egy sérült őz tetemet, amire azt mondják hogy ebből a balesetből származott, és mivel kint volt a vadveszély tábla, ezért vadgázolásnak minősül.)
Nagyon sok mindentől függ, de ha teljesen kizárható B felelőssége, akkor:
1) Igen, A-nak meg kell térítenie, mivel szabálytalanságával okozott másnak anyagi kárt.
2) Nem hiszem, hogy egy vészfékezés során el tud hajlani a féktárcsa, nem műanyagból vannak :)
3) Szerintem ez végképp a pontos körülöményektől függ, nem tudom, hogy itt mi lenne. Szerintem itt is A lenne a fizető fél, ha B felelőssége amúgy minden kétséget kizárható.
Amikor olyan helyzetet teremtesz, hogy a baleset elkerülése érdekében kár keletkezik, valószínűleg ki kell fizetned (azaz a biztosító kifizeti).
Féktárcsa ha deformálódik is, nem fogja észrevenni egyből. Ez autópálya tempónál érezhető leginkább, szóval nem lesz megtérítve.
Ha balesetet okozol miközben el akarod kerülni a szabálytalan autóst, akkor nem egyértelmű a felelősség. Kivizsgálják az ilyen ügyeket.
Nagyjából a 3. szerinti baleset szemtanúja voltam, A hirtelen manővere miatt B vészfékezett és jobbra rántotta a kormányt, hogy elkerülje az ütközést. Mögötte jött egy mopedes srác, bár közel volt, sima fékezés esetén bőven elfért volna B mellett, de így nem, összecsattantak.
A rendőr megkérdezte A-t, ütközött-e valamelyik féllel? Minthogy B manőverének hála ez nem történt meg, az adatok, vagy a rendszám feljegyzése nélkül A-t elküldte a rendőr, egyértelműen a mopedest vette elő a követési távolság okán.
A baleset A rossz mozdulata nélkül nem jött volna létre, mégsem foglalkoztak vele a legkevésbé sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!