Most akkor kell hűteni a modern turbós motorokat vagy sem?
Modern alatt maximum 3 évest értek.
Megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint kötelező egy percig járatni a motort, mások szerint van benne egy mechanika, ami a motor leállítása után még hűti. Én ha leállítom a motort, kiszállok, bezárom, akkor utána még egy darabig hallok benne járni valamit. Mi az igazság?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
egy biztos...a jármű-motor kitalálói, a gyártók nem bízzák a kocsi tulajdonosára, hogy bármit is tegyen a motorral, vagy ne tegyen..
A fene megette, ha leállás után mág babrálni, várni kellene..az az autó eladhatatlan lenne.
Tehát használ, leállít, kiszáll, elmegy.
a motor ugyanolyan minőségű marad, mint előtte volt.
Persze vannak feltétek is..az első, és legfontosabb a 0W20-as SN minőségű motorolaj. Ezzel a gyár garantálja hogy a turbó(is)kiválóan működjön egyéb odafigyelés nélkül.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Pályás használat után se kell, ha a lassítósávba már motorfékkel kezdesz.
Max 1 perc járatás ajánlott, de az is csak akkor ha előtte kinyomtad a szemét.
Egy sima országúti vagy városi út után meg mire leparkolsz már nyugodtan le lehet állítani.
Sokkal sokkal kritikusabb az, hogy hideg motorral mit művelsz
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Általánosságba egy turbós motort nagyobb igénybevétel után, leállítás előtt érdemes fél percig alapjáraton hagyni - hogy a turbó forgása lassuljon. Mert ha hirtelen állítjuk le, a még több tízezres fordulattal forgó turbócsapágyba megszűnik a nyomott olajzás, az pedig jóval idő előtti tönkremenetellel jár.
Ugyanúgy, indítás előtt is hidegbe egy dízelt egy percig, vagy akár nagyobb motort tovább érdemes járatni, hogy a hideg tehát nehezebben szivattyúzható olaj minden kenési helyre eljusson, meg egy picit melegedjen a hengerfej meg a blokk.
Ez egyébként egy benzinesnek se árt, de annak hidegbe is elég 10-20mp-ig járatni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ha van benne start stop akkor van benne szivattyú a huteshez ergo nem kell.
Ha nincs start stop akkor kemény autópályás menet után egy hosszú motorfekes szakasz a Dieselnel, benzines esetében 1-2 perc alapjarat. Főleg ha német autópályán mentel.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Igazából túltolták az autós portálok ezt a témát. Egyetlen valós élethelyzet van, mikor a turbó nagyon ízzik, az pedig mikor autópályán mész mondjuk órákat, a turbó folyamatosan pörög, és önmagában ettől nagyon felmelegszik. Na ilyenkor kell a hűtés. De hogy állsz meg egy parkolóban? Elveszed a gázt, gurulsz, fékezel. Ha nem adsz gázt, a turbó sem pörög már. Mire leparkolsz, hűl annyit, hogy nyugodtan le lehet állítani.
Egyébként ha hirtelen megakarsz állni nagy menet után, akkor a szívómotoros autót sem kell egyből leállítani.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ez a "turbós motor = hűtögetni kell minden leállítás előtt" közhely kicsit túl van lihegve.
Két esetben érdemes fél-egy percet járatni: 1. Ha hegyre mész felfelé és hirtelen meg kell állni. 2. Ha autópályán kiállsz pihenőnél, benzinkúton. Bár ez esetben sem úgy állunk ki általában hogy a lehajtósáv végéig nyomjuk a gázt, mint süket a csengőt, majd satufék. Hanem már előtte elengedem a gázt, kihajtósávon is már csak gurulok. Tehát ez alatt is bőven tud hűlni.
Városi forgalomban totál felesleges.
2005 óta vannak turbós autóim. Volt olyan, amit 300.000km-rel gyári bontatlan turbóval adtam el. A jelenlegi 2018-as. És a fentiek szerint szoktam eljárni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!