Most akkor kell hűteni a modern turbós motorokat vagy sem?
Modern alatt maximum 3 évest értek.
Megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint kötelező egy percig járatni a motort, mások szerint van benne egy mechanika, ami a motor leállítása után még hűti. Én ha leállítom a motort, kiszállok, bezárom, akkor utána még egy darabig hallok benne járni valamit. Mi az igazság?
egy biztos...a jármű-motor kitalálói, a gyártók nem bízzák a kocsi tulajdonosára, hogy bármit is tegyen a motorral, vagy ne tegyen..
A fene megette, ha leállás után mág babrálni, várni kellene..az az autó eladhatatlan lenne.
Tehát használ, leállít, kiszáll, elmegy.
a motor ugyanolyan minőségű marad, mint előtte volt.
Persze vannak feltétek is..az első, és legfontosabb a 0W20-as SN minőségű motorolaj. Ezzel a gyár garantálja hogy a turbó(is)kiválóan működjön egyéb odafigyelés nélkül.
Pályás használat után se kell, ha a lassítósávba már motorfékkel kezdesz.
Max 1 perc járatás ajánlott, de az is csak akkor ha előtte kinyomtad a szemét.
Egy sima országúti vagy városi út után meg mire leparkolsz már nyugodtan le lehet állítani.
Sokkal sokkal kritikusabb az, hogy hideg motorral mit művelsz
Általánosságba egy turbós motort nagyobb igénybevétel után, leállítás előtt érdemes fél percig alapjáraton hagyni - hogy a turbó forgása lassuljon. Mert ha hirtelen állítjuk le, a még több tízezres fordulattal forgó turbócsapágyba megszűnik a nyomott olajzás, az pedig jóval idő előtti tönkremenetellel jár.
Ugyanúgy, indítás előtt is hidegbe egy dízelt egy percig, vagy akár nagyobb motort tovább érdemes járatni, hogy a hideg tehát nehezebben szivattyúzható olaj minden kenési helyre eljusson, meg egy picit melegedjen a hengerfej meg a blokk.
Ez egyébként egy benzinesnek se árt, de annak hidegbe is elég 10-20mp-ig járatni.
Ha van benne start stop akkor van benne szivattyú a huteshez ergo nem kell.
Ha nincs start stop akkor kemény autópályás menet után egy hosszú motorfekes szakasz a Dieselnel, benzines esetében 1-2 perc alapjarat. Főleg ha német autópályán mentel.
Igazából túltolták az autós portálok ezt a témát. Egyetlen valós élethelyzet van, mikor a turbó nagyon ízzik, az pedig mikor autópályán mész mondjuk órákat, a turbó folyamatosan pörög, és önmagában ettől nagyon felmelegszik. Na ilyenkor kell a hűtés. De hogy állsz meg egy parkolóban? Elveszed a gázt, gurulsz, fékezel. Ha nem adsz gázt, a turbó sem pörög már. Mire leparkolsz, hűl annyit, hogy nyugodtan le lehet állítani.
Egyébként ha hirtelen megakarsz állni nagy menet után, akkor a szívómotoros autót sem kell egyből leállítani.
Ez a "turbós motor = hűtögetni kell minden leállítás előtt" közhely kicsit túl van lihegve.
Két esetben érdemes fél-egy percet járatni: 1. Ha hegyre mész felfelé és hirtelen meg kell állni. 2. Ha autópályán kiállsz pihenőnél, benzinkúton. Bár ez esetben sem úgy állunk ki általában hogy a lehajtósáv végéig nyomjuk a gázt, mint süket a csengőt, majd satufék. Hanem már előtte elengedem a gázt, kihajtósávon is már csak gurulok. Tehát ez alatt is bőven tud hűlni.
Városi forgalomban totál felesleges.
2005 óta vannak turbós autóim. Volt olyan, amit 300.000km-rel gyári bontatlan turbóval adtam el. A jelenlegi 2018-as. És a fentiek szerint szoktam eljárni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!