Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért nincs Daimler márkájú autó?

Miért nincs Daimler márkájú autó?

Figyelt kérdés
Vagy akkor miért van anyavallalata a mercedesnek? Miért csak egy leanyvallalat a Mercedes?

2021. febr. 9. 18:55
 1/5 anonim ***** válasza:

Ekkora és ilyen múltú vállalatok esetén már nagyon fontosak a tradíciók, és hogy mit-minek neveznek el.


Mercedes nem "csak" egy leányvállalat. Az egyik alapító (1890, Daimler-Motoren-Gesellschaft), Gottlieb Daimler halála utáni tulajodonos (Emil Jellinek) szeretett leányának a keresztneve.

Mercédeszről nevezték el egy autósportban sikeres motorjukat, és sokáig a vállalat neve is volt (Karl Benz-el együtt).


A Daimler név egyelőre úgy néz ki "nagyobb" mint, hogy autómárkának, netalán modellnévnek használják (lehet, hogy modellnév volt már valamikor limitált szérián, nem tudom).

2021. febr. 9. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
Amúgy ha érdekel a téma mélyebben, akkor az ilyen régmúltú vállalatokról biztos találsz könyveket is magyar nyelven.
2021. febr. 9. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
100%

Ahhoz, hogy mindent érts, kicsit bele kell másznunk az autógyártás történetébe. Ne félj, nem lesz vészes. Elöljáróban annyit: lehetne autókat gyártani Daimler néven, de annak semmi köze nem lenne a Mercedesekhez.

1885-öt írunk, Karl Benz megépíti a Patent-Motorwagen nevű háromkerekű járművét. Ezt tekinti a technikatörténet az első gépkocsinak: mint a neve is mutatja, szabadalmaztatott konstrukció, tehát már többet is lehet belőle gyártani, nem csak arról van szó, hogy a feltaláló valahogyan összetákolt belőle egy darabot, de más nem is nagyon érti, hogy működik (lehet, hogy még ő sem). Ráadásul ez már hosszabb utakra is alkalmas volt úgy, hogy nem igényelt nagyon nagy előkészületeket: 1888-ban Bertha Benz megtette vele a híres útját Mannheimból Pforzheimba, amely során akadtak ugyan problémák, de az autónak sikerült az építője és népes szerelőgárda nélkül, közforgalmú utakon megtennie 106 km-t. Na, de ne kalandozzunk el ennyire: a lényeg, hogy ekkor, 1885-ben megszületett a Benz autómárka (ami egyébként Rajnai Gázmotorgyárként nevezte magát, de ebbe ne menjünk bele). Nem, nem Daimler-Benz, még kevésbé Mercedes-Benz, az majd később lesz.

Ekkoriban (1886) nem túl messze egy másik mérnök, Gottlieb Daimler is autófélét épített. Ő még nem kezdett bele azonnal a sorozatgyártásba, előbb megalapította a saját, leginkább DMG-ként említett cégét 1890-ben, majd 1892-től gyártott autókat Daimler márkanéven. Ebben nagy szerepe volt a főtervezőnek, aki egy bizonyos Wilhelm Maybach volt. Ha ismerősen cseng a neve, az nem véletlen: volt neki saját autógyára, a Mercedes pedig ma is használja a Maybach márkanevet. A DMG gyártotta békésen, nyugodtan a Daimlereket, majd 1900-ban jött némi átrendeződés. Gottlieb Daimler meghalt, egy bizonyos Emil Jellinek pedig egyedi konstrukciójú autót rendelt a vállalattól. Ez a jóember az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai konzulja volt, aki autók kereskedéséből élt és az autóversenyzés volt a hobbija. A versenyautói elnevezésével nem sokat erőlködött: mindet Mercedesnek hívta a lánya után (igen, először a női név volt, később jött az autó márkaneve). Ezt az új, neki fejlesztett versenymodellt Daimler Mercedes néven kérte szállítani és mivel jól sikerült, hozta az eredményeket a versenyeken. 1901-ben aztán az új modellt árulni kezdte a DMG: ez volt a Mercedes 35 hp. Mivel ez volt a Daimler első nagy sorozatban értékesített típusa, a típusjelzést összekapcsolták a DMG autóival, így a későbbiekben a Daimler márkajelzést elhagyták és Mercedesként árulták az autókat.

Voltak tehát egykoron Mercedesek és Benzek, a két márka egymással is küzdött a vevőkért. Aztán jött az I. világháború, amiből Németország nem olyan nagyon jól jött ki, a gazdaságban akadtak gondok. Mindkét gyártó veszteséges lett és hogy megmeneküljenek, egyesültek Daimler-Benz néven 1926-ban. Logikus: a Daimler Motoren Gesellschaft (na, ezért írtam inkább DMG-t) és a Benz & Companie Rheinische Gasmotorenfabrik volt a két előd, ebből állt össze a Daimler-Benz AG megnevezés. Viszont mivel ekkor már kb. negyed százada Mercedes néven gyártotta az autókat a Daimler, a Daimler-Benz márkanév helyett Mercedes-Benz márkanéven készültek innentől kezdve az autók. Bizony, bizony, a "merdzsó" nem Mercedes, hanem Mercedes-Benz. A márkajelzésen is így szerepel.

Később voltak változások: a Daimler-Benz AG-ből 1998-ban lett DaimlerChrysler, mikor a Chryslert sikerült felvásárolniuk a németeknek (bár akkoriban azt mondták, ez "az egyenlők egyesülése", de ezt szerintem a vállalatvezetők sem vették komolyan), majd mikor 2007-ben megszabadultak a Chryslertől, az egyszerűség kedvéért Daimler AG lett az anyavállalat. Ennek leányvállalata a Mercedes-Benz AG, amely a Mercedes-Benz személygépkocsik gyártásáért felel.

No, de nem válaszoltam még a kérdésedre teljesen. Létezik-e a Daimler, mint autómárka? Nos, létezik. 1889-ben egy Frederick Richard Simms nevű, Németországban született brit üzletember megismerkedett Gottlieb Daimler akkor még az Otto-cégnél (igen, az az Otto, akiről a motort elnevezték) gyártott motorjaival és igen megtetszettek neki a gépek. 1891-ben megegyezett az addigra már a saját cégében dolgozó (igen, a DMG, már megint) Daimlerrel arról, hogy megvásárolta a Daimler-motorok szabadalmi jogait a brit birodalom területére. Vagyis a DMG motorjait ő gyárthatta és árusíthatta a birodalom területén és minden motor után egy adott összeget fizetett a DMG-nek. Ne felejtsük: akkoriban a DMG még nem a Mercedes-Benz volt, hanem egy kis német motorgyár, ami néha egy-egy motorját autóba építve adta el, de az erőforrások hajthattak vasúti motorvonatot, cséplőgépet, repülőt vagy mást is. Úgyhogy Gottlieb Daimler nem sírt a brit birodalmi piac után.

Mivel Daimler motorjai autókban egyre sikeresebbek lettek, Simms úgy gondolta, autógyárat is lehetne erre alapozni. 1896-ban létre is jött a brit Daimler Company, de nem Simms által - viszont az ő megvásárolt licencei segítségével. Így egyszerre létezett egy Daimler Nagy-Britanniában és Németországban is. Nagy gondot nem okozott, mert a német Daimler még ekkor se sokat exportált, nem volt gond belőle, hogy a brit piacon nincsenek jelen, mikor pedig rendesen beindult az export, már Mercedesnek hívták az autóikat (lásd fenn, a nizzai konzulnál).

Így hát fennmaradt a brit Daimler a német Daimler, majd Mercedes, később Mercedes-Benz mellett. Megéltek békésen, főleg úgy, hogy azért a brit Daimler sem volt kispályás a XX. század első felében. Az egyik legrégebbi brit autómárkáról beszélünk: mikor 1897-ben legyártották az első autójukat, Charles Rolls és Henry Royce még nem is ismerték egymást, a Rolls-Royce márkáról pedig még szó sem volt. Sőt, ekkoriban Walter Owen Bentley még erősen kisiskolás volt, még nem is sejtette, hogy egyszer majd a róla elnevezett autókban fognak feszíteni a Premier League-be frissen bekerült újgazdag kecskepásztor focisták.

A brit Daimler egyébként nem csak a DMG-től vásárolt licencekből élt, bátran bevetett más fejlesztéseket is, ennek eredményeként pedig 1902-ben udvari beszállító lett: ők látták el a brit királyi családot autókkal jó fél évszázadon át. Ekkoriban ugyanis szerettek a Daimlernél mindenféle szokatlan, de hasznos megoldást használni. Az általánosan elterjedt és mai napig használt kúpos szelepek helyett csúszószelepes motorokat építettek, ami azért volt jó, mert a korai kúpos szelepek még irtózatos csattogással működtek, viszont a csúszószelep szinte teljesen néma volt, jobban illett a motorhang a királyi családhoz. Szintén az elsők között használtak hidrodinamikus tengelykapcsolót (közkeletű nevén "citrom", ami a hagyományos automata váltókban is van), aminek köszönhetően simán, rángatásmentesen futott az autó. 1929-ben már V12-es motorral hajtották a legnagyobb autóikat, egyidőben a német Maybachhal. Szóval nem amatőrök garázscégéről beszélünk.

A II. világháború végéig futott is a szekér, aztán a Daimler beleállt a földbe. Hiába győztek a britek, a gazdaságuk alaposan legatyásodott, egyszerűen nem volt hazai kereslet a luxusautókra, ami a cég fő profilja volt, az export meg valahogy nem jött nekik össze. A királyi beszállítói szerződést is elbukták, úgyhogy volt baj bőven. A lerongyolódott Daimlert az akkor éppen sikeres Jaguar vette meg 1960-ban, majd egy évtized alatt felszámolta a teljes eredeti típuspalettát és a Daimlerek onnantól kezdve kissé átpofozott, jól felszerelt Jaguarok lettek. Eleinte még jutott beléjük V12-es motor is: amíg volt Jaguar XJ12, abból készült a Daimler Double Six, később, mikor már csak V8-as fért bele a modern XJ bódékba, azzal építették. Mondjuk amilyen irtózatos kupleráj volt a Jaguar háza táján a '60-as évek végétől a 2000-es évekig, még az is csoda, hogy ennyit össze tudtak hozni. Aztán 2008-ban jött az indiai Tata, felvásárolta a Jaguart és 2010-ben megszüntette a Daimlerek forgalmazását, mert abban a formában, ahogy történt, nem sok értelme volt.

A Daimler Company egyébként formálisan működik, nem szűnt meg, csak épp kereskedelmi tevékenységet nem folytat. A márkanév továbbra is a JLR-é, rajtuk keresztül pedig a Tatáé, tehát ha lenne rá lehetőség, újra lehetne Daimlereket gyártani.

2021. febr. 9. 20:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
Hmm, jó kérdés, de úgy látszik, a Mercedes még mindig el van, több mint 100 év után is, almárkák nélkül.
2021. febr. 9. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
53%
hát me a ricsike akkor nem venné meg me nem tuggya két cég eggyé
2021. febr. 9. 21:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!