A2 jogsi al Naked kategóriában melyik motort vegyem?
Kawasaki,YAMAHA,KTM-Ben gondolkodom de nem tudom melyiket válasszam vagy van jobb ötletetek? Esetleg tapasztalat fenntarthatóságról szerviz igény-költség stb.?
"Kezdő motor lesz":)
Mi a kereted a motorra? Anélkül nehéz segítenünk. Ne felejtsd, hogy az átírás is több tízezer forint lesz.
Suzuki kiesett szándékosan?
Mielőtt válaszolok, írok picit az én tapasztalataimról, hogy jobban keretbe tudd helyezni, amit mondok. Nem objektív igazságot fogok írni, csak az én, cirka 50 ezer km alatt összeszedett tapasztalataim. 197 centi és kb 85 kg vagyok, amikor kezdtem, 20 évesen is ennyi voltam. A2-t csináltam. Első motorom 125-ös supermoto volt, de csak azért, mert magas vagyok bármi máshoz. Azt 1 évig használtam, voltam vele utassal Magas Tátrában meg egyéb szép helyeken. Utána Suzuki XF650-est vettem, mivel utassal, túrázásra az jobb. Ezt 2 évig használtam, szintén voltunk vele túrázni, ezúttal olasz Dolomitok. Utána ezt is kevésnek éreztem 2 főhöz, úgyhogy vettem egy TDM900A-t. Ebbe raktam a legtöbb km-t, 2018 közepe óta 27 ezer km-t. Ezek mellett próbáltam 125-ös KTM Duke-ot, KTM 1290 Super Adventure S-t, BMW F650GS Dakart, R1250GSA-t, Suzuki SV650-et (régit is, újat is), Yamaha Diversion 400, Honda Vision 110. Ebből láthatod, hogy konkrétan a naked vonalat kevésbé tapasztaltam meg testközelből.
Kérdésre válaszolva:
Abból már lehet egész jókat (1-1,2 M). Ha ez az első motorod, akkor először azt kéne eldönteni, hogy egyedül, vagy utassal akarsz menni. Én arra jutottam, hogy hacsak nem akarsz utassal transzeurópa meg egyéb túrákra menni, teljesen felesleges 1000-es motor. Sőt, a TDM mellé most veszek egy CRF300L-t is, mert egyedül, városban, agglomerációban, de akár országon belüli utas nélküli kóválygásra egész egyszerűen feleslegesen sok, illetve a felfüggesztés sem a hazai utakra való. A TDM felfüggesztése nagyon hasonló a legtöbb naked felfüggesztéséhez.
Illetve első motornak amúgy sem ajánlanék ilyen nagyot.
Az a javaslatom, hogyha nem tervezel túl sokat menni utassal, akkor 250-400 köbcenti között kezdj. Ha sokat mennél utassal, akkor se az első motorod próbáld olyanra, hogy utassal is kiváló legyen, nem lesz :) Nyomaték számít, ami legkönnyebben magasabb köbcentivel orvosolható. Utassal nem a LE-t kell nézni, hanem a nyomatékot. De akár egyedül is nagyon hasznos információ. Mint látod, én is inkább visszatérek a kisebb köbcenti irányába :)
Mivel hasonló kategóriáról, hasonló évjáratról beszélünk, ezért fenntartási költség is nagyon hasonló lesz. Nem tudom milyen magas vagy, de nyilván nem vagy égi meszelő, ha ilyen motorokat nézegeted. Ha ez a modernebb dizájn fogott meg, akkor az Mt-03, 390 Duke, meg esetleg Husqvarna Vitpilen 401 (vagy Svartpilen). A Husqvarnaban ugyanaz a 390-es KTM motor van amúgy. Nagyjából ezek vannak, ha nem akarsz retróbb motorok fele nézelődni. Esetleg Benelli BN302.
Szerintem érdemes felhívnod néhány motorszervizt és körbeérdeklődni, hogy milyen az alkatrészellátottság itthon, melyikhez a legjobb, melyikhez a legolcsóbb.
Azért nem kell aggódni, hogy gyenge lesz. Ezek veled együtt olyan teljesítmény/súly arányt tudnak, mintha egy 1700 kilós autó 250 LE-s lenne. 5,5 mp alatt van a Duke 100-on, ha akarod (és van tapasztalatod). Ezek is tudják az összes legális sebességkorlátot, egy naked bike amúgy sem kényelmes 110-120 fölött. Akkor se, ha esetleg 140 LE-s 🙂
Miután pont átlagos magasságú vagy, vagy talán picit alatta, nem lesz gond azzal sem, hogy túl nagynak tűnsz rajta. A 90 kg meg változtatható, ha esetleg azzal lenne bajod 😛 Ismerek olyat, aki 140 kilóról fogyott le 100 környékére, hogy a 250-es motorja kényelmesebb legyen. Jó kis extrinzik motiváció 😃
A Duke/svartpilen meg az MT-03 LE-ben nagyon hasonló, de karakterisztikában eltérő. A Yamaha 320 köbcenti, de két henger, ami miatt magasabb fordulati tartományban fogja leadni azt a 41 LE-t (10750), míg a Duke 373 köbcenti egyhengeres mivolta miatt alacsonyabb fordulaton ütősebb lesz, egyrészt 1 hengeres mivolta miatt, másrészt az az extra 50 cc sokat számít. A leadott LE picit több, 43, de alacsonyabb fordulaton (9500), ami miatt valószínűleg kevésbé sportos karakterisztikájú. Kicsit supermoto-s érzete lesz ettől a Duke-nak (laikusoknak: "huligános", kisgyermek előbújik), meg ha odatekered neki, már 2-3 ezres fordulaton is szedni fogja a lábacskáit. Az MT-03-nak kelleni fog 4-5-6 ezer, csak afölött bújik elő az a 35-40 LE. Emiatt valószínűleg kezesebb az MT gázadagolása, hiszen általánosságban alacsony fordulaton használjuk a motort, feleslegesen nem megyünk 7000 fordulat fölé, viszont 8-9000 fölé kergetve a mutatót ott lesz az a 40 LE ugyanúgy, mint a Duke-nál. A Duke viszont végig nyomatékosabb, már 2000-es fordulattól, ami viszont ugyanúgy növeli a mosoly-faktort, illetve ha esetleg mégis vinnél utast, nagyon sokat segít, hogy nem kell pirosig kipörgetni. Az MT 9 ezres fordulaton adja le a 30 Nm nyomatékot, míg a Duke már 7250-nél a 35 Nm-t. Az azért elég jelentős különbség a stílusban, meg erőben is. Az MT olyan picit, mint egy benzines kocsi, míg a Duke inkább dízeleshez hasonlít, ilyen traktor-faktor 🙂 Mindkettő jó érzés tud lenni, picit máshogy. Én jobban szeretem az alacsony fordulaton meglévő nyomatékot, az XF650 is ilyen volt, meg a mostani TDM900 is, habár azért magas fordulaton sportossá válik picit, úgyhogy a TDM kicsit ilyen öszvér, sok szempontból. Illetve a Duke kevesebbet fog fogyasztani, mivel hiába nagyobb motor, a kellemes nyomatékgörbe miatt alacsonyabb fordulaton fogsz vele átlagban menni, ami miatt kevesebbet fog enni. 4 liter körül. Míg az MT 5 liter körül fog, mert 2 kicsi dugattyúja kívánni fogja a fordulatot, hogy kellemes legyen az élmény. Ebből is érezhető, hogy az MT sportosabbra van csinálva. Az MT-nek emiatt nagyobb a tankja (14 liter vs 11 liter), de ugye emiatt, meg a 2 henger miatt picit nehezebb (167 kg vs 154 kg), tehát a Duke itt is farag picit a teljesítmény/súly arányon.
Itt a két nyomatékgörbe (hozzávetőleges adat nyilván, évente meg motoronként picit más lehet):
Érdemes megnézni, hogy 5-6-7 ezer fordulat környékén melyik mennyit tud. nyilván a nyomatékot át kell váltanod, mert nem Nm-ben adták meg sajnos.
Egyéb tippek:
Menj el minél gyakrabban és minél több vezetéstechnikai tréningre.
Városon kívül használj direkt motorozáshoz kialakított füldugót. Sokkal kevésbé fáradsz el, könnyebb koncentráltnak maradni, ami miatt biztonságosabb, illetve nem szenvedsz halláskárosodást a szélzajtól az évek alatt. A szélzaj nyilván egy naked típusú motoron a legjelentősebb, de én még a magasított plexis túramotorommal is használom.
fogyasztást itt fogod tudni megnézni, ha érdekel:
Közben látom, hogy a Kawasaki Z300-at teljesen kihagytam. Esetleg még az férne bele a büdzsébe, de jelenleg nincs belőle használtan eladó. Miután ritka, ezért valószínűleg drágább lesz, mint azt gondolnánk. Legalábbis a többi motornál ezt látom, hogy kb új ár alatt picivel dobják fel használtan, mert nincs belőle sok.
A Z300 sok szempontból hasonló az MT-03-hoz, viszont mind LE-ben, mind Nm-ben gyengébb. Nagyobb tank, picit kevesebbet fogyaszt, ami miatt túrázáshoz amúgy nem feltétlen rossz, ritkábban kell megállni tankolni. Viszont nemcsak gyengébb, de a 4 motor (MT, Duke, husqvarna, Kawasaki) közül a legnehezebb is.
Köszönöm szépen még egyszer, az út mutatásod olyanokra is választ kaptam amiknek próbáltam után a nézni de nem igazán jártam sikerrel gondolok pl. A kategórián belüli különbségekre....
Abban esetleg van tapasztalatod, hogy az 1 ill. 2 hengeres blokkok mennyi km bírnak nyilván függ a felhasználótól is, hogy mennyire tartja karban és vigyázrá.?
Az egyik kommentedben említetted a magasabb ccm alacsonyabb lóerőt, van ágy modell amit igazából a nagy ccm miatt vetettem el mint ötletet az pedig az mt03 660 2012 körüli és 50le alatt van.
Jaa, valóban, az az MT-03, ami ilyen fura mód 650 köbcenti körül van. Az nagyon hasonlít motorkarakterisztikában az én XF650-esemhez, csak modernebb konstrukció. Nem ajánlom, mert ott tényleg olyan a nyomaték, hogyha nem finoman kezeled a gázt, meglepetést tud okozni, egyenesben, de leginkább kanyarban. Amikor megvettem a Suzukit (XF650), hazafele 2-szer estem vele majdnem, pedig addigra már volt 5 ezer km-nyi tapasztalatom a 125-össel. Egyszer az 52 Nm lepett meg, amikor odatekertem neki és kipörgött egyből, másrészt meg a súlyt is magasan hordják az ilyen motorok, ami miatt nehéz megfogni őket álló helyzetben, ha elkezd dőlni. Amit én megvétel után 5 perccel a benzinkúton tanultam meg, amikor vizes olajra tettem le a lábam és azzal a lendülettel borulni kezdtem. Megfogtam, de nem sokon múlt. Szerintem első motornak felesleges, nem tudsz vele olyan hatékonyan tanulni, mert mindig ott motoszkál benned, hogyha hibázol, akkor szó nélkül megbosszulja. Egy kisebb motor sokkal barátságosabb ebből a szempontból, kevésbé tud meglepetést okozni, ami tanulás közben jó dolog, magabiztosságot ad. Ha már egyszer stabilan megtanultál, utána bőven lesz lehetőséged váltani, ha mégis kevésnek érzed. Azért ezek a 3-400 köbcentis motorok is adnak teret fejlődésre. Sokkal hamarabb tudnak a legtöbben kisebb motorral motorozni. Van egy motoros körökben elterjedt "közmondás", hogy sokkal élvezetesebb lassú motorral gyorsan menni, mint gyors motorral lassan. Amivel 100%-ban egyetértek. A TDM900-asom határait máig nem tapogattam ki teljesen, mert közúton nincs rá lehetőség ésszerű emberek számára. Sokkal nagyob élvezet egy 250-es határai szélén motorozni, miközben mindenféle KRESz szabály megszegésétől nagyon messze jársz, csak belülről tűnik gyorsnak, ileltve élvezetesnek.
Az, hogy egy blokk mennyit bír, leginkább a karbantartástól függ :) Sajnos nem tudok ezzel kapcsolatosan pontos adatokat, de az garantálható, hogy egy alacsony sűrítési aránnyal dolgozó régi nagy egyhengeres (lsd. Suzuki XF650) sokkal tovább fogja bírni, mint egy modern, 4 hengeres sportosabb, magas sűrítési aránnyal dolgozó blokk :) Ennél többet sajnos nehéz mondani és tényleg főleg a tulaj gondossága számít. Logikusan az átlagos fordulatszám befolyásolja a kopást, tehát egy egyhengeres, hosszabb löketű motornál alacsonyabb lesz az átlagos fordulatszám élettartamra lebontva, mint egy másik motornál, ahol magasabb a fordulat, hiszen akkor gyorsabban is kopik valamennyivel. Kicsit mintha egy kolibrit meg elefántot hasonlítanál össze. Kolibri szívritmusa 1250 /perc, míg elefánté 30/perc, aztán várható élettartam is láthatóan különböző :P
Azt tudom, hogy a régebbi hosszú löketű egyhengeresek (mint amilyen az XF650), többszázere km-t el tudnak menni viszonylag gond nélkül akár, míg egy 4 hengeres sportmotornál sokan 100 ezer km-t adnak meg mint felújítás nélkül teljsíthető táv. Ezek persze hozzávetőleges, szubjektív dolgok, de ad valamennyi rálátást a dologra. SZerintem ne ezen múljon, melyiket veszed, mert mindkettő elkísér addig, ameddig meg nem unod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!