Mi a kuplung feladata egy autóban?
https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__autok-motorok__62..
Beírtam a keresőbe:)
Az első válaszoló is, be is ad majd a link egy ehhez tökéletes oldalt. De ez 2p volt😅❤️
Kuplung másik neve a tengelykapcsoló.
Ha jól dereng nő létemre, akkor megszünteti a kapcsolatot a kerekek és aaa között, ami hajtja őket 😌😌😌
A kuplung feladata a sebességváltó és a motor közötti kapcsolat megszüntethetővé tétele, ami a sebességváltáshoz elengedhetetlen.
Beindítjuk a motort, a sebváltó üresben van, így a kerekek nem mozognak, nem történik meg az erőátvitel, de ha benyomjuk a kuplungpedált, ezzel kinyomjuk a kuplungot, akkor a sebváltót egyesbe tudjuk kapcsolni, majd a kuplungot lassan felengedve a gépjármű megmozdul és fokozatosan felveszi a motor sebességét, amit aztán gázadással gyorsíthatunk, majd amikor a sebesség elérte a fokozat maximumát, újra kinyomjuk a kuplungot, kettesbe váltunk, de közben levesszük a gázt, hogy a motor fordulata lassuljon és megint fokozatosan visszaengedve a kuplungot, újra fix erőátvitelt teszünk lehetővé.
A sebességváltás csak terheletlen sebváltóval végezhető.
Igen, a kuplung forog, ha a motor jár. Amikor nincs a pedál benyomva, akkor a két kuplungtárcsa kötésben van, vagyis pontosan egyforma a fordulatuk, hacsak nem hibás a kuplung és csúszik, de ha benyomjuk a pedált, akkor a sebességváltó felőli oldala szabadon futva lassul, akár meg is állhat, ha a kerekek is megállnak, mert onnantól a kerekek fordulatszáma szerint forog, amíg a másik tárcsa meg a motor fordulatszáma szerint.
Az elindulást lehetővé teszi, illetve a sebességváltást jelentősen megkönnyíti.
Elindulás: A belső égésű (benzin, dízel) motoroknak nincs indítónyomatéka, magyarul kell neki valamekkora fordulatszám, hogy tudjon erőt kifejteni a gyorsuláshoz. Induláskor a kerekek sebessége 0, a motor viszont jár. A kuplung (ha jól kezelik) úgy tudja összekapcsolni a motort a kerekekkel, hogy a kerekek fokozatosan vegyék fel a motor sebességét, ne rántson és ne is fulladjon le a motor.
Sebességváltás: Ilyenkor a motor és a kerekek közötti áttételt változtatod. A kuplunggal tehermentesíted a váltót, így nem feszülnek egymásnak a fogaskerekek, tehát könnyedén tudsz váltani.
Ha nem lenne a kuplung, akkor csak úgy tudnál váltani, ha úgy játszol a gázpedállal, hogy ne legyen terhelés vagy fordulatszámkülönbség váltón. Megoldható, de sokkal körülményesebb és fennáll a veszélye, hogy egy hibás váltásnál károsodnak a váltó fogaskerekei.
Itt jól le vannak írva a feladatai és a leegyszerűsítve a működése is:
#5!
Mi az, hogy a "két kuplungtárcsa kötésben van"?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!