Régi kocsikban miért volt olyan kevés fokozatú automata váltó?
A régi kocsikban miért csak 3/4 fokozatú automata váltók voltak? Aztán 15-20 éve kezdték el használni a 6/7, majd úgy 10 éve a 8/9 fokozatúakat, legalábbis a prémium márkák (BMW, Mercedes) így alkalmazta/alkalmazza.
Régen miért nem voltak ilyenek? Nem gondoltak rá, hogy egy többfokozatú váltóval sokkal kisebb lenne a fogyasztás illetve nagyobb sebesség lenne elérhető? Vagy nem volt még olyan fejlett a technika hogy sikerüljön egy sokfokozatú automatát kifejleszteni?
Mert a régi szívómotorok sokkal nagyobb tartományban voltak hatékonyak.
Pl a 3 sebességes kettes golf 1.3CL 1500-as fordulatnál is már jól húzott és megesebb fordulaton se konyult le a nyomatékgörbe.
Régen a fogyasztás nem számított annyira, főleg amerikában ahol jobban terjedtek először az automaták, ráadásul az sem mellékes, hogy egy 3-4 fokozatút, főleg akkori technikával sokkal olcsóbb és egyszerűbb volt legyártani.
Nyilván akkor is képesek lettek volna több fokozatot beletenni, csak szükség sem volt rá, illetve drágább is lett volna sokkal.
A "klasszikus" automata váltók egy 30-as évekbeli amerikai konstrukción (Hydra Matic) alapulnak, ami a szerkezetéből adódóan 3 (kis módosítással 3+1) előre sebességet tett lehetővé. Ez - a kor technikai színvonalán - egy nagyon jól sikerült konstrukció volt, viszonylag olcsón lehetett gyártani és megfelelő használat mellett elpusztíthatatlan volt. Személyautótól kezdve tankon át mindenben alkalmazták, és egy jó darabig az volt az álláspont, hogy "ennél nem kell jobb", és amikor az 50-es években elkezdtek újabbakat feljeszteni, akkor sem a több sebesség volt az igény, hanem hogy finomabban váltson.
A mai sok sebességes automaták már sokkal bonyolultabbak és más elven működnek.
Van egy állatorvosi ló, ami igazából az én öreg Volvom :)
4 sebességes GM automata, brutál hosszú áttételekkel. Igazából városban sem volt gond vele az első 2-3 fokozatban, 4.ben 100km/hnál forog 1800-at, 200km/h-nál forog 3600-at a 6 hengeres turbóbenzin. :)
Igazából ez amerikából jött, ott illeszkedett a nagy, szívó keresztmotorokhoz és a viszonylag alacsony autópályás megengedett tempóhoz. Nyilván az sem mindegy ezt mivel párosítod: egy nagy köbcentis szívónál vagy közepes köbcentis turbóbenzinnél működik a dolog, ugyanezekkel az áttételekkel egy gyengébb szívóbenzin valszeg már küszködne...
Valójában 4 sebességgel mindent meg lehet oldani, ami az általános közlekedést jelenti, a több sebesség csak a kiegyensúlyozott motorhasználathoz és a kedvező fogyasztáshoz szükséges. Meg persze a katalógusban is baromi jól mutat,hogy az Insigniámban több sebesség van, mint 30 éve egy 18tonnás teherautóban volt. :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!