Tényleg így tanítanak vezetni?
Nemrég vizsgázott le sikeresen az unokaöcsém vezetésből (B kategória). Ma ültem mellette, és sok dolgot nagyon nem úgy csinál, mint ahogy azt (szerintem) kellene vagy ahogy logikus lenne. Egyik ilyen például az indexelés. Közvetlen a kanyarodás előtt teszi csak ki. Kérdeztem hogy miért, és azt mondta hogy az első órán lecseszte őt az oktató, mert túl korán rakta ki, és utána annyit mondott neki, hogy fékezés után mikor már be kell nyomni a kuplungot is hogy ne fulladjon le az autó akkor kell kirakni. És ő így is tesz, ami nekem nagyon fura. Másik a dugóban araszolás. Úgy tanulta, hogy 5 méter követési távolságot kell tartani mindig, annál közelebb nem szabad gurulni az előtte állóhoz, mert így biztonságos.
Ami még nekem nagyon furcsa volt, hogy nem voltak neki szituációs feladatok. Például vészfékezés. Mikor én tanultam vezetni, akkor a rutinpályán nekem voltak ilyenek (normál aszfalton illetve fehér aszfalton is), sőt vízzel is fellocsolta a pályát akkor az oktatóm, hogy meg tapasztaltam azt is hogy milyen esőben a tapadás. Ilyenek ma már nincsenek egyáltalán?
Meg ami még fura volt, hogy ma odaértünk egy útépítkezéshez, ahol az egyik munkás irányította a forgalmat. Ő intett nekünk, unkaöcsém meg nem indult el. Azt mondta erre nekem, hogy neki azt tanította az oktatója, hogy a munkások nem irányíthatnak forgalmat, nem szabad az ő irányításuk alapján menni, arra csak a rendőr hivatott illetve a lámpa. Aztán fél perc után végül sikerült meggyőznöm hogy induljon már el, mert amit mond papíron lehet igaz, gyakorlatban mindig az egyik építőmunkás irányítja úgy is a forgalmat.
Szerintetek tényleg ezeket oktatják mindenhol, vagy csak ő fogott ki ilyen oktatót?
Teljesen oktatótól függ, hogy ki hogy tanul meg vezetni.
Szituációs feladatok nekem sem voltak, de így belegondolva tényleg elég hasznos lett volna akár csak egyszer kipróbálni a vészfékezést, vagy a csúszós utat úgy, hogy biztonságban vagyok és van mellettem egy tapasztaltabb ember.
Ez az irányjelzős szitu pedig elég érdekes, én arra tudok gondolni, hogy amikor ő először túl hamar tette ki, akkor megtévesztő volt (volt még előtte egy kis utca ahova bekanyarodhatott volna, vagy egy üzlet), ilyenkor szokták mondani, hogy ne jelezz túl hamar. Egyébként meg nemhiszem hogy az utolsó pillanatban kéne, ez senkinek sem jó...
Nálam még friss az élmény, még vezetek. Nekem mindig azt mondja az oktató, hogy korán rakjam ki az indexet. Figyelek is rá, hogy így tegyek. Kirakom az indexet jóval előbb (természetesen figyelek rá, hogy ne legyen megtévesztő, hogy ne hihesse más azt, hogy én máshova akarok lefordulni). Már jóval az útkereszteződés előtt kiszoktam rakni az indexet. Aztán szoktam csak ugye fékezni, visszaváltani 2-esbe, meg minden... szóval na, index az első. Mondjuk számomra az is fura, hogy "fékezés után mikor már be kell nyomni a kuplungot is hogy ne fulladjon le az autó". Én mikor kanyarodni akarok, ugye fékezek, azután kuplung és visszaváltok 2-esbe, és akkor én sosem szoktam egyszerre nyomni a kuplungot és a féket is. Mármint, sosem szoktam olyan lassú sebességben bekanyarodni, hogy lefulladjon az autó.
Nekem az oktatóm sosem mondott semmit a dugóban való araszolásról. Szituációs feladatok nekem sem voltak. Útépítkezésnél pedig szimplán megyek, ha a munkás mutatja, hogy mehetek. És amúgy nem is értem unokaöcsédet. Most ott fog állni örökre, amíg nem jelenik meg egy rendőr? Hát arra várhat. :D
De na, az indexelés az durva, azt nagyon nem így kéne tennie, az már nagyon késő. Mármint, amikor már lassítasz, meg minden, akkor már úgy is sokan levágják, hogy amúgy le akarsz fordulni. Pont, hogy azelőtt kéne jelezni a szándékod, mielőtt még nem kezded el csinálni. Szóval na, a visszaváltás utáni indexelés nagyon késő.
Amúgy ja, vagy elég fura volt az oktatója, vagy pedig ő értette nagyon félre a dolgokat.
Kérdező, nekem 2 hetes a jogsosítványom, és annyit mondhatok igen, így tanítanak, pontosabban nem tanítanak semmit, neked kell rájönnöd. Ami nem baj, csak nekem közel 3x annyi órába fájt, mint sok más embernek...mind1. Az indexeléssel kapcs annyi a megjegyzésem, hogy engem baromira bezavart FÉRFIKÉNT IS, hogy jött a kanyar/kereszteződés, váltani és fékezni kellett, és akkor még az index is. A végére már én is belejöttem, de nekem is volt ilyen, hogy rossz sorrendben csináltam, szimplán azért mert jobban tartottam attól, hogy a kanyar előtt nem tudom eléggé lefékezni az autót, így inkább kuplung fégk, és ha már elegendőnek éreztem a sebességet, jeleztem. Néztem a tükröt is persze, hogy jön-e valaki, ebből amúgy sosem volt gond, lényeg, hogy az indexelés ne legyen megtévesző, és ne a legutolsó pillanatban indexelj. Bár néha olyan gyorsan kell cselekedni, hogy maga az indexelés kevesebb mint 1 másodperc, pl belra kanyar után, hirtelen jobbra kanyar stb. Idővel belejövünk. :)
Amúgy a féket agyon ritkán használom, leveszem a lábamat a gázról, és a motorfék segít. Ha túl közelinek érzem a kocsit, akkor rányomok kicsit a fékre, illetve amikor megállok. Amúgy nem. Vannak az extrém esetek persze.
#15
Gondolj bele, hogy mész 70/80-al, előtted az autós.
Tartod szépen a követési távolságot.
Az előtted levő le akar kanyarodni. Ha kirakja az indexet, máris tudod mire kell számítani. Motorfék, felmérni hogy kerülhető-e közben, óvatos fékezés (hogy a mögötted jövőt se szivasd), stb.
Ha nem rakja ki, hanem csak elkezd fékezni, akkor neked és az összes többi mögötted levőnek majdnemhogy vészfékeznie kell.
Könyebb is a művelet előtt megpöccinteni az indexkart, ha már tudod hogy le fogsz kanyarodni, és akkor nyugodtan tartod bal kézzel a kormányt miközben jobb kézzel váltasz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!