Miért nem gyártott soha senki 7 hengeres négyütemű motort?
#9: Mozdonymotoroknál és egyéb gépeknél nem nagy dolog megnövelni a főtengely keresztmetszetét, vagy erősebb anyagból készíteni azt. Személyautókban, teherautókban azért erre végesek a lehetőségek. Ezek a motorok ezen kívül jellemzően egy munkapontban dolgozva élik le egész életüket, esetleg alapjárat, hogyha van. Nem olyan nehéz ilyen feltételek mellett elkerülni a főtengelytörést okozó lengéseket, mert a motor soha nem fog olyan fordulatszámon járni. Egy személyautó-teherautó motornak azért sokkal szélesebb tartományban kell üzemelnie, ahol a főtengelycsavarodás veszélye fokozottan fenn áll.
Ezen kívül ezeknél az alkalmazásoknál nem kell olyan sokat bajlódni a dinamikus kiegyenlítéssel sem, mert vagy lényegtelen a jelenlétük, vagy annyira alacsony fordulatszámmal jár a motor, hogy szinte elhanyagolhatók a tömegerők. Személyautóknál, teherautóknál ezek azonban komoly szempontok. Egyedül a soros hathengeres motornak nincsenek szabad tömegerői (negyedfokig) és nyomatékai, és a soros nyolchengeresnek. Minden más konstrukció valamilyen alkalmazkodásra készteti a konstruktőrt és a felhasználót, ami végső soron plusz költségben és bizonyos javak lemondásában nyilvánul meg.
Mellesleg teljesítmény szempontjából dízelmotorból hat hengerrel már kereskedelmi forgalomban lehet kapni 700 ló körüli kamionokat, személyautó motorokból pedig hasonló nagyságrendben V8-V12-eseket. Ami pedig ennél a teljesítménynél is nagyobbat kíván, az nagy eséllyel már nem közúti jármű, és akkor már vissza is kanyarodtunk az első fejezethez, miszerint ott már nem annyira lényeges, hogy milyen vastag is lehet maximum a főtengely, vagy hogy mekkora lengéscsillapítót rakok rá. Ugyanakkor ha elengedjük a soros kialakítást, egy V12-es motorral még mindig csak nagyjából akkora főtengelyt kellett használnunk, mint egy soros hathengeres motorét.
Én nem állítottam tehát, hogy ne léteznének ilyen gépek, vagy hogy nem lehetne őket megtervezni, egyszerűen csak szinte sehogy nem éri meg a héthengeres motor. Autókban nem nagyon fér el hathengeresnél hosszabb, és teljesítmény ügyileg sem indokolt a hosszabb blokk, nem véletlenül gyártott a Bugatti is inkább egy W16-ost, mondjuk egy V16 helyett. A héthengeres motornak tehát mindössze a léte indokolatlan, mert nagyon drágán lehetne sok kompromisszum mellett egy olyan motort összehozni, ami talán egy picit erősebb lenne egy sor hatosnál, de egy V8 már meg is verné, ha az elméleti lehetőségeink tetejét nézzük.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!