Milyen módon barátkozzak meg az első kerék meghajtással? Mennyivel rosszabb?
Az autóm ami jelenleg van imádom, persze van belőle sport változat V6-os motorral de mivel ez az első autóm lényegében (azért nem teljesen mert előtte volt egy Suzuki fél évig, azt vettük elsőnek 1 napos jogsira) így szerintem így is úgy is tetszene.
Viszont most hogy már jobban belejöttem az autózásba, elkezdeném ezt is átalakítgatni én szeretném ezt megtartani hosszútávon még ha sor 4 1.8-as is a motor, mert nem rossz autó és rozsdamentes. (Ford Mondeo 2001 egyébként).
Viszont egy dolog van most ami valahogy elkezdett kicsit idegesíteni a barátom autóját látva. Az övé hátsókerék meghajtású míg az enyém elsőkerék meghajtású. Na most azért a hátsókerekes autók lekörözik az elsőkerekeseket (meg mondjuk az is, hogy neki sor 6 2.5-ös motorja van azt hiszem), de ebből az autóból még a sportmodell is elsőkerekes.
Imádok vezetni, szoktam is kijárni kocsikázni éjszakánként országutakra, az autót is magam szerelgetem, viszont olvasgatva a neten hogy a legtöbben azt mondják, hogy az elsőkerék meghajtás sz*r és aki szeret vezetni és nem csak elmenni A-ból B-be az hátsókerekest vesz.
Szóval milyen módon tudnék megbékélni az elsőkerékkel? Tud valaki valami megnyugtató de reális dolgot mondani erről? Vagy mindenképpen a hátsókerekes a nyerő legalábbis elsőkerekessel szemben?
Igen többnyire csak nyugtatgatnám a lelkem mert imádom ezt a kocsit de ezt most elég rossz.
Nem ő mondta azt, csak érdekelt és utánanéztem. És szinte mindehol lehúzzák az első kerekest, hogy így sz*r meg úgy sz*r meg aki szeret vezetni az hátsókerekest vesz meg hogy gyorsulásban is azok a legjobbak, pontosabban az összekerekes, utána a hátsókerekes és legutolsó sorban az elsőkerekes.
Szóval ez dobta vissza kicsit a kedvem hogy ennyien írják és érdekelt mégis mi a valóságtartalma, mennyivel rosszabb az elsőkerekes a hátsókerekesnél.
Az elsőkerék-hajtásnak a hátsóhoz képest van pár hátránya.
- Nulláról gyorsításnál a kocsi elemeli a súlyt az első kerekekről, hajlamosabb a kerék kipörögni és akkor a gyorsulás rosszabb. Ugyanígy túladagolt gáznál, mivel az első kerék csúszik meg, a kormányzás hatásfokából is lop.
- Gyorsan vett éles kanyarban elvett gázra alulkormányzott lesz, túrja kifelé az orrát. De megfelelő gázadással ez kompenzálható. Mazsolák szoktak így elszállni túl gyorsan kanyarra futásnál, pánikszerűen elvett gázzal.
- A gázadás mértéke befolyásolja, milyen erővel kell a kormányt tekerned, a kerék-utánfutás miatt gázadásra igyekszik magát egyenesbe szedni.
- A kormányzáshoz elforgó első kerekek miatt a hajtás kardáncsuklókon át megy, amik elég nagy terhelést kapnak, lévén nagyon nagy szögeltérést is át kell hidalniuk.
Így az elsőkerekes autók "féltengelyei" viszonylag gyakori kopóalkatrészek, főleg, ha alászedett kormánynál is taposod a gázt.
- Természetesen nem lehet vele driftelni. A csúsztatott-úsztatott kanyarvételnél ilyenkor jön a kézifékkel bolondozás. De hát ugyebár ez nem a hétköznapi vezetés világa.
Ezek kábé a hátrányok.
De ha a célod nem ökörködés, a folyamatos pengeélen billegő racing-láz, hanem csak normális közlekedés, az olyan vezetés határain belül az elsőhajtású kocsi butabiztosabbak.
Éppen a hátsósokat szokták úton-útfélen eldobni tapasztalatlan sofőrök, mert azok, ha a túl sok kerékre kerülő lóerő vagy rossz tapadás miatt a kocsi fara kitör, igencsak kell a rutin, hogy megfogd.
Ilyen nem akaratlagos vészhelyzetekben sok pontban az első - és hátsókerekeseket pont ellenkezően kell kezelni.
Így istenigazából ha rutinos sofőr vagy valamelyiken, mindegy, melyikben ülsz, csak tudd, melyikben és úgy reagálj. Egy rutinos hátsókerekes sofőr is el tud dobni egy elsős vasat, ha rosszkor rosszul reagál és persze fordítva is.
Szóval óvatos sofőrként használva egy elsőkerék-hajtás biztonságosabb, mint egy hátsó, ha meg az extrém ökörködés a cél, egyik erre jó, másik arra, de mindkettőt randán el lehet dobni.
Amúgy nekem elsőkerekes 3.0 V6-om volt és egy kezesbárány volt minden szempontból.
Semmiféle extrém viselkedést nem produkált.
A nulláról gyorsulásban egy kisebb lőerős hátsókerekes is meg tudta verni, de az autópályán, nagyobb tempóról gyorsítva meg megevett szinte bármit.
Amikor ezzel jártam ,nem is fájt a szívem a hátsókerék-hajtású vasakra.
Egy összkerék, na az más. Azt bírtam volna. :D
Kb. annyi a különbség lesz, hogy azon a két-három napon, amikor hó van, a tesco parkolóban kézifékkel fogsz csúszkálni, nem pedig kuplungrugdalással.
Normál használatnál szinte semmi előnye nincs a hátsókerék-hajtásnak.
Nem véletlenül van, hogy az utcai autók 99%-a elsőkerekes.
Mennyivel rosszabb?
Ha a köridőket nézzük, rosszabb.
Ha az utcai felhasználást nézzük, neked elég az elsőkerekes. Nem driftelni jársz, hanem országúton kocsikázni.
Én még annyinak utánanéztem és még ez érdekelne, hogy azt írják, hogy a hátsókerekes autó azért jobb és nagyobb stabilitást ad, mert el van különítve a kormányzott tengely és a hajtott tengely. Mert hogy nem egy tengelynek lenne a feladata mind a kettő szerepkört betölteni. És hogy emiatt jobbak a hátsókerekesek.
Én elhiszem amit írtok és én is így tudtam, viszont engem meglepett, hogy mennyien lehúzzák sőt egyenesen utálják az elsőkerekes autókat. Én meg eddig nem tudtam, hogy ennyire hátsókerék mániás mindenki. És úgy voltam vele, hogy biztos van mögötte valaki. Vagy tényleg csak azért utálják az elsőkerekest mert azzal nem lehet driftelni?
#16
Ez most csak fingreszelés a részedről, még mindig 20év/100lóerő környékén vagyunk. Autósportban oké hogy jobb a hátsókerekes, de mi most pezsgőt bontunk ha nyekken egyet a körforgalomban. A Mondeo árát told meg két 0-val, azért már olyat kapsz ahol tényleg számít hogy hol húz.
Itt, a földi halandók körében, főleg tapasztalat nélkül sokkal élhetőbb az elsőkerekes. Megcsúszni maximum esőben, hóban fogsz, és ilyenkor is sokkal könnyebb megfogni.
"Én meg eddig nem tudtam, hogy ennyire hátsókerék mániás mindenki."
Dehogy az mindenki. Kell valami magyarázat a BMW-re, ha már elfogynak az "észérvek"
"nem egy tengelynek lenne a feladata mind a kettő szerepkört betölteni. És hogy emiatt jobbak a hátsókerekesek."
Egen. Valamikor volt egy ilyen elsőkerék-hajtás fikázó reklámja a BMW-nek is. És elsőkerék-hajtott velocipéddel meg gyerek háromkerekű biciklivel illusztrálták.
Csak az a helyzet, hogy nem igaz.
Megfelelően tervezett futómű esetén a hajtásnyomaték-hatások a kormányzásra kompenzálva vannak, mint feljebb írtam is, extrém helyzetekben néha az alulkormányzottság kiprovokálható. De az új autóknál egyre kevésbé, főleg a rengeteg hárombetűs aktív vezetési segédlet korában.
És mondom, egy hátsókerekes sokkal több módon produkálhat kellemetlen meglepetést a rutintalan sofőrnek. Még csúnyábbat azoknak, akik már rutinosnak hiszik magukat.
Nézd csak meg ezt a kis videót. A látható epic fail produkciók elsőkerekes autóval sosem történhetnének meg. Persze a látványos keresztbevágások sem.
Nézd meg a mai autókínálatot.
Pár gyártót leszámítva, akik tradícióból tartják fenn a hátsókerékhajtást vagy éppen kifejezetten kilinccsel előre közlekedésre vagy gyorsulási villogásra gyártanak izomautót, mindenki első- vagy összkerekes kocsikat gyárt.
Nem azért, mert hülyék.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!