Az elsőkerék-hajtású kocsik miért rosszabb tuningalapok, mint a hátsókerekesek?
Nem feltétlenül rosszabbak, csak egy szinten túl már előnyben vannak a hátsó- vagy összkerekes gépek. Mondjuk utcán még nem, de a pálya- és raliversenyzés csúcsain ritkán akadnak elsőkerekes gépek.
Azért van ez így, mert elsőkerekes hajtásláncnál nehezebb a hajtást hozzáigazítani a motor megnövekedett teljesítményéhez, illetve az első keréken jelentkező hajtási befolyást nehéz kiiktatni.
A hajtás megerősítésével két nagy probléma van. Az egyiket féltengelycsuklónak hívják: nem egyszerű olyan csuklót venni, ami a gyárinál jóval nagyobb nyomatékot tud átvinni megfelelő elfordítási szöggel, rángatás nélkül. A másik probléma abból adódik, hogy az elsőkerekes autók erőátviteli egysége sokkal kompaktabb és jobban meghatározottak a geometriai méretek. A motor-kuplung-váltó-differenciálmű együttes a hátsókerekesekhez képest eléggé össze van zsúfolva, ráadásul a váltó egybe van építve a differenciálművel. Ha egy hátsókerekes autón nem megfelelő a gyári váltó, csak át kell szabni a hajtóműalagutat és a váltókulisszát és be lehet építeni egy nagyobb, erősebb típus váltóját. Ha nem illeszkedik a kuplungharanghoz, csak kell egy közdarab, az új váltó hátrébb megy, a kardánt meg le lehet rövidíteni. Ha nincs megfelelő áttételű differenciálmű, esetleg az adott típushoz nem létezik önzáró diffi, be lehet erőlködni egy másik differenciált, össze lehet hozni a gyári kerékagyakkal. Egy elsőkerekes autón viszont nem biztos, hogy elfér a nagyobb váltó, ha elfér, nem biztos, hogy befér mellé a házba a másik differenciálmű, ha meg ez is sikerül, sokkal nehezebb összehozni a motorral. Ja, és közben figyelni kell arra, hogy a nagy szabászkodás során a féltengelyek lehetőleg a kerékagyak vonalában maradjanak, mert csak úgy férnek el a futóműtől, a hajtáslánc meg ne érjen bele se a bölcsőbe, se a hűtőbe, se semmi másba.
Ha viszont ezt sikerül elérni, ott van a hajtási befolyás, mint probléma. Az erős motor tekergeti az első kerekeket, kigyorsításnál rángatja a kormányt, lehetetlenné teszi a tempós közlekedést. Persze meg lehet változtatni a futómű geometriáját, léteznek állítható rugóstagok, de az elsőkerekes autókon használt McPherson-futómű ebből a szempontból mindig is problémás marad, nem véletlen, hogy az autógyárak is igyekeznek más megoldásokat használni a hot hatch-ek esetén.
Ezen kívül már csak apróságok vannak, amik igazából megoldhatóak, de van velük gond bőven. Az egyik ilyen az önzáró differenciálmű: hátra könnyű beszerelni az egyszerű kétutas lamellásat, ha motorféknél összezár, legfeljebb sederint vele egy nagyot a sofőr, azt' jóvan. Igaz, utcára azért meredek a kétutas sperr. Elsőkerekesnél viszont az összezáró sperrdiffi gyakorlatilag lehetetlenné teszi a kormányzást, az autó arra megy, amerre neki tetszik - adott esetben le az útról. Ezért csak kis mértékben önzáró diffiket lehet utcán használni, azokat is egy vagy legfeljebb máfél utas kivitelben. A kétutas már tényleg veszélyes. Ez pedig megnehezíti a teljesítmény aszfaltra juttatását.
Aztán ott van az is, hogy az elsőkerekesek sokkal orrnehezebbek, mint a hátsókerekesek. Ha nem csak arról szól a tuning, hogy "nézzen ki az ótó úgy, mint az integra a nídforszpídbe", hanem menni is szeretne vele a gazdája, méghozzá gyorsan, akkor ez nem valami előnyös.
Illetve ott van még az átterhelődés is: gyorsításkor az első tengely terhelése csökkent, a hátsóé növekszik. Tehát ekkor az elsőkerekes autó saját maga ellen dolgozik: minél jobb a gyorsulása, annál kisebb a terhelés elöl, annál kisebb nyomatékot tud az útra vinni. A hátsókerekes meg épp fordítva működik: gyorsításkor nő meg a hajtott tengely terhelése, jó a vonóerő-átvitel. Bár ez igazából csak pályán számít.
Persze ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne jó elsőkerekes autókat építeni. A SEAT és a Chevrolet gyári csapatainak is összejött a WTCC-ben, hogy csak a közelmúltból hozzak példákat. Viszont egy szinten túl már túl sok kompromisszumot követel az elsőkerekes autó.
szerintem nem csak versenypályán hátrányos
a családban több erős elsőkerekes autó is megfordult, és mindegyiknél azt tapasztaltam, hogy amikor jobban odaléptem neki, akkor kipörgött (némelyik komolyabb gép akár 3. fokozatban!!) vagy csak fura rángató érzést éreztem
egyszerűen hiába voltak erősek, nem bírták átvinni az erőt az aszfaltra
a hátsókerekes kocsijainknál nem tapasztaltam ilyet, illetve most van egy összkerekes, az a legjobb :D
"a családban több erős elsőkerekes autó is megfordult, és mindegyiknél azt tapasztaltam, hogy amikor jobban odaléptem neki, akkor kipörgött (némelyik komolyabb gép akár 3. fokozatban!!) vagy csak fura rángató érzést éreztem"
Kő bele kipörgésgátló. Nekem első keréken 272 Ló van, és nem pörögne csak egyesben :) Ettől függetlenül ilyen teljesítménynél egyértelműen jobb a hátsó- vagy összkerékhajtás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!