Miért a dízelek az "erőgépek" (Traktor, stb. )? A benzin miért nem jellemző?
Minden "erőgép" dízel. A busz, a traktor, stb.
Ennek tudom, hogy oka van, mert egyszer a buszon hegymenetben hallottam egy magyarázatot, hogy benzinessel nem jutottunk volna fel, de, miért, arra nem emlékszem.
A válaszotokat köszönöm!
Sokkal alkalmasabb a dízelmotor a nehéz munkavégzésekre. Egyrészt jobb a hatásfoka a gázolajnak, ebből adódik a kisebb fogyasztás. Másrészt a nyomatéka nagyobb (turbóval és turbó nélkül egyaránt), és jellemzően alacsonyabb fordulaton adja le. Harmadrészt a munkagépeknél sokszor előfordul, hogy ugyanazon a fordulaton megy órákig, ezt a dízelmotorok imádják, a benzinesek kevésbé alkalmasak erre (bár azok is bírják).
Van még egy olyan is, hogy a dízelmotornak minden alkatrésze sokkal erősebb, több anyag van úgymond benne, mint egy benzinesben, a működési elve alapján. Ezáltal sokkal hosszabb élettartamuk is lesz, mint a benzineseknek, ez optimális esetben így is szokott lenni. Márpedig egy rendesen kihasznált munkagépb pár év alatt nagyon sok üzemórát teljesít.
Amúgy egy busz megfelelő erősségű benzinmotorral is elmenne bárhol, a hozzá megfelelő váltóval (ugyanis a sebességváltó a minden, ez munkagépeknél kiemelkedően fontos). Csak hegymenetben lehet 80 litert enne,egy dízel 30 literjéhez képest.
"Egyrészt jobb a hatásfoka a gázolajnak"
A gázolajnak milyen hatásfoka van? Gépeknek van hatásfoka, anyagoknak önmagában nincs. Te szerintem arra gondoltál, hogy egységnyi mennyiségnek magasabb az energiatartalma + a dízelmotornak jobb a hatásfoka. Több hasznos mechanikai energiát és kevesebb hulladékhőt termel.
Nagyon egyszerű oka van:
a dízelmotor fajlagos fogyasztása jobb, olcsóbb az üzemeltetés.
Amíg a dízelmotorok nem voltak elég fejlettek addig ugyanezeket benzinmotorral oldották meg és akkor is feljutottak a hegyre.
A "nyomatékhuszároknak": van a motor mögött egy nyomatékváltó vagy tévedek? :D
#8:
"Azért csak nem mindegy, hogy mi az alap, ezen a vonalon tehetnének egy 16.000-ret pörgő motorkerékpár motort is munkagépbe"
Tehetnének, de az már nettó hülyeség lenne. A hőskorban a benzines munkagépmotorok nagyok voltak és keveset forogtak.
#9:
"A karakterisztika sem mellékes..."
Munkagépekbe nagyon sokáig szívódízelek kerültek, ahogy buszokba és teherautókba is,bár Európában a közutakról ezek már a 90-es évek közepére kihaltak és beütött a downsizing,szerintem ma már csak SK Mercedesekből látni szívót - meg persze Ikarusból - Ázsiában elég sokáig futottak munkagépekben és teherautókban a baxomnagy szívó motorok, asszem ezeket még gyártották 2000 után is (16-24-38 literes bazinagy V8-12-24-es szívódízelek alig 400 lóerő teljesítménnyel ).
Ha a teljesítmény/nyomaték diagramról törlöd a számokat akkor meg nem mondod hogy az most egy munkagép 13 literes szívódízele vagy egy 2 liter ford benzinmotor.
Lehet össze vissza vekerázni, azért dízelek ezek mert mert a modern dízelek ilyen felhasználás mellett durván kevesebbet esznek, mint egy benzinmotor.
Ahol nem számít a fogyasztás ott még mindig vannak egyéb megoldások, pl az M1 Abrams sem dízel hanem gázturbinás, csak annál a karbantartás és a fogyasztás az nem tényező.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!