Az ESP (Electronic Stability Program) meghibásodása okozhat-e váratlan fékezéseket és kormány szitálást? Ki lehet-e kapcsolni az ESP-t? Miért nem reagál semmit az ESP feliratú nyomógomb megnyomására?
Volkswagen Sharan 2001 gyártású autón, egy ideje néha világít a műszerfalon egy sárga ESP működését jelző szimbólum.
Eleinte csak néha világított, most viszont már szinte egyfolytában. A tulaj úgy gondolta, hogy sosem lesz szüksége arra, hogy egy elektronika besegítsen neki a vezetésbe, ezért megnyomta az ESP kikapcsoló gombját és a továbbiakban nem foglalkozott a lámpácskával. Azonban most volt egy fékbetét és féktárcsa csere és arra panaszkodik, hogy 50-es tempónál rángat a kormány és rezonál a padlólemez.
A féktárcsák szépen futnak ezért arra gondolok, hogy a furcsa jelenségek hátterében az ESP meghibásodása állhat.
A tulaj olyan vezetési élményről is beszámolt, hogy Ő gyorsítani akart, de a kocsi mintha megtorpant volna egy pillanatra.
Az is furcsa, hogy az ESP feliratú nyomógombot megnyomva semmi sem történik. Elméletileg a nyomógombbal ki lehetne kapcsolni az ESP-t, de gyakorlatilag mégsem.
A Youtube-on megnéztem több videót és az esetek többségében az ESP hibáját egy gyorsulás/szögelfordulás mérő szenzor meghibásodására vezetik vissza.
Logikusnak tűnik, hogy ha e szenzor téves jelzést ad az ESP-nek, akkor az ESP azt hiheti, hogy be kell avatkozni a vezetésbe.
Arról azonban nem láttam videót, hogy az ESP okoz-e rendellenes fékezgetést és kormánymozgást, miután kirakja a hibajelzést a műszerfalra.
Továbbá az esetleges szenzor hibája nem ad magyarázatot arra, hogy a nyomógombra miért nem reagál a rendszer?
Másképpen fogalmazva nem tűnik logikusnak, hogy az autógyár ugyan bele rak az autóba egy ESP kikapcsoló gombot, de az elektronika mégis felülbírálja a tulaj utasítását, azaz figyelmen kívül hagyja a nyomógomb megnyomását?
További kérdés, hogy ha egy szervizben kiderülne, hogy a szenzor ad téves jelzéseket, akkor újra tudják-e kalibrálni?
Megjegyzés:
A kormány már indulás után is mocorgott jobbra-balra, de csak akkor vált láthatóvá, ha elengedtem.
50-es tempónál már érezhetővé is vált, masszírozta a kezemet. 70-es tempónál pedig alábbhagyott a rázkódás.
Okulásként leírom még, hogy tényleg nem lehet kikapcsolni az EPS-t.
Hibás oldalgyorsulás szenzorral, világító hibalámpával felemeltem az egyik hajtott kereket (kiékelve a többit plusz kézifék behúzva), beindítottam a motort sebességbe raktam és finoman engedtem rá a kuplungot. Amint felpörgött volna a kerék, a kipörgésgátló ill. elektronikus differenciálzár működésbe lépett és ütemesen fékezgetni kezdte a forgó kereket, meg-meg állítgatta. Így próbált nyomatékot adni a difin keresztül a másik hajtott kerékre.
Valóban furcsa, kissé megtévesztő a kifejezés.
Műszaki lexikon: Elektronikus differenciálzár (EDS)Elektronikus differenciálzár (EDS)
Az elektronikus differenciálzár sima és komfortos elindulást tesz lehetővé a különböző tapadású útfelületeken. Amikor valamelyik kerék kipörög, az elektronikus differenciálzár célirányosan lefékezi azt, miközben a vonóerőt a nagyobb tapadású kerekekhez továbbítja. Az elektronikus differenciálzár csökkenti a gumikopást, és körülbelül 40 km/h (a 4MOTION esetében kb. 80 km/h) sebességig működik. Az elektronikus stabilizálóprogram (ESP) és a kipörgésgátló (ASR) szerves részét képezi.
forrás: [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!