Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Az ESP (Electronic Stability...

Az ESP (Electronic Stability Program) meghibásodása okozhat-e váratlan fékezéseket és kormány szitálást? Ki lehet-e kapcsolni az ESP-t? Miért nem reagál semmit az ESP feliratú nyomógomb megnyomására?

Figyelt kérdés

Volkswagen Sharan 2001 gyártású autón, egy ideje néha világít a műszerfalon egy sárga ESP működését jelző szimbólum.

Eleinte csak néha világított, most viszont már szinte egyfolytában. A tulaj úgy gondolta, hogy sosem lesz szüksége arra, hogy egy elektronika besegítsen neki a vezetésbe, ezért megnyomta az ESP kikapcsoló gombját és a továbbiakban nem foglalkozott a lámpácskával. Azonban most volt egy fékbetét és féktárcsa csere és arra panaszkodik, hogy 50-es tempónál rángat a kormány és rezonál a padlólemez.

A féktárcsák szépen futnak ezért arra gondolok, hogy a furcsa jelenségek hátterében az ESP meghibásodása állhat.

A tulaj olyan vezetési élményről is beszámolt, hogy Ő gyorsítani akart, de a kocsi mintha megtorpant volna egy pillanatra.

Az is furcsa, hogy az ESP feliratú nyomógombot megnyomva semmi sem történik. Elméletileg a nyomógombbal ki lehetne kapcsolni az ESP-t, de gyakorlatilag mégsem.

A Youtube-on megnéztem több videót és az esetek többségében az ESP hibáját egy gyorsulás/szögelfordulás mérő szenzor meghibásodására vezetik vissza.

Logikusnak tűnik, hogy ha e szenzor téves jelzést ad az ESP-nek, akkor az ESP azt hiheti, hogy be kell avatkozni a vezetésbe.

Arról azonban nem láttam videót, hogy az ESP okoz-e rendellenes fékezgetést és kormánymozgást, miután kirakja a hibajelzést a műszerfalra.

Továbbá az esetleges szenzor hibája nem ad magyarázatot arra, hogy a nyomógombra miért nem reagál a rendszer?

Másképpen fogalmazva nem tűnik logikusnak, hogy az autógyár ugyan bele rak az autóba egy ESP kikapcsoló gombot, de az elektronika mégis felülbírálja a tulaj utasítását, azaz figyelmen kívül hagyja a nyomógomb megnyomását?

További kérdés, hogy ha egy szervizben kiderülne, hogy a szenzor ad téves jelzéseket, akkor újra tudják-e kalibrálni?



2019. nov. 11. 13:15
1 2
 1/15 Beviz Elek ***** válasza:
100%
Az ESP akkor van bekapcsolva és akkor működik amikor nem világít a visszajelző a műszerfalon.
2019. nov. 11. 13:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
100%

- meg tudják csinálni

- ki kell venni a biztosítékot és akkor nem fog beleavatkozni :)

2019. nov. 11. 15:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 anonim ***** válasza:
100%
A Vwben az esp kikapcsolásával igazából aktív marad a rendszer csak később szól bele. Jele nincs a kikapcsolásnak csak kapar erindulásnál. Kézifékezni próbáltam Passattal kikapcsolt állapotban de kitekerte a kormányt a kezemből és egyenesbe rakta a kocsit.
2019. nov. 11. 17:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 Beviz Elek ***** válasza:
Én a konszern több modelljét is megjárattam hóban, kikapcsolt ESP-vel egyik sem avatkozott bele (2004-2006)
2019. nov. 11. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 A kérdező kommentje:

Mindenkinek köszönöm a választ.


A tulaj azt mondta, hogy a kormány rángatás és a taposólemez remegése csak a fék felújítása után jelentkezett, de a kocsi megtorpanást már korábban is érzékelte. A fékszerelés előtt magam is vezettem a kocsit és nekem sem tűnt fel semmi rendellenesség a kormánytól.

Tehát elsősorban az első kerekekre kellett fókuszálni.

Felemeltem a kocsit és megforgattam a kerekeket, közben rámértem az ABS jeladókra oszcilloszkóppal. Mindkét kérdéses jeladó teljesen hibátlannak tűnt, de szabad szemmel is látható volt, hogy a jeladók mágnesei magához vonzottak egy-egy késhegynyi vasport, így a gyanúm erre terelődött.

Miután megtisztítottam a jeladókat és visszaadtam a kocsit, azzal búcsúztunk el, hogy ha nem javul a kocsi állapota, akkor be kell állni vele egy diagnosztikai műhelybe.

Órák múlva visszajött a tulaj és örömmel mesélte, hogy a kormány rángatózás egyből megszűnt, és az ESP lámpa is elaludt néhány kilométer megtétele után.

Mindezt egybevetve, úgy tűnik, hogy a féktárcsákról lekopó vaspor egy része az idők során rárakódott az ABS jeladókra. Ez egy fokozatosan növekvő mágneses söntöt alkotott a jeladók mágnesén. A vaspor rétegvastagságának növekedésével arányosan gyengült az ABS jeladók hatékonysága.

Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy milyen folyamat vezetett odáig, hogy az ABS jeladók ilyen mértékben el tudtak szennyeződni.

A tulaj 70 éves, már nem közlekedik autópályákon, ahol a felcsapódó eső jó eséllyel öntisztulásra bírta volna a jeladókat. Autómosóba sem jár, mondván az eső majd úgyis lemossa. Végül a fék felújítása adta meg a kegyelemdöfést a jeladóknak.


Szerelés közben hullhatott még egy csipetnyi vaspor valamelyik jeladóra.

Az ABS elektronikája ezt a romlást még nem jutalmazta kontroll lámpával, azonban az ESP elektronikája azt hitte, hogy eltérő sebességgel forognak a kerekek, és csillapíthatatlan vágyat érzett a beavatkozásra.


Tanulságos kis történet lett.

2019. nov. 11. 21:18
 6/15 A kérdező kommentje:
Szólt a tulaj, hogy ismét világít az EPS lámpa. Majd beszámolok, hogy mit mutat a számítógépes diagnosztika.
2019. nov. 12. 20:43
 7/15 A kérdező kommentje:

A számítógépes diagnosztika egyértelműen hibásnak találta az oldalirányú gyorsulásérzékelőt. Az érzékelő jelszintjét megnézve ez egyáltalán nem volt meglepő.

Az autó álló helyzetében kb. -9 m/s2 középérték körül erősen ingadozott a jel.

Csúcstól csúcsig kb. 4 m/s2.


Megfelelő a jeladó, ha a jármű álló helyzetében +/- 1,5 m/s2 gyorsulás között van, de nyugalomban van a jelszint.

Vélhetően a nulla pontot az ESP minden gyújtásráadáskor automatikusan kalibrálja.

2019. nov. 21. 09:01
 8/15 Fehér Nándor ***** válasza:
100%

A G200 oldalgyorsulás érzékelő szenzor teszteléséhez segítség:

A szenzor csatlakozóján 3 érintkező tüske található.

1. poz. - analóg kimenet (a gépjármű nyugalmi helyzetében 2,5 V)

2. poz. - test 0V

3. poz. - 5,0 V (csak a gyújtás ráadása után)


Ha a szenzort kivesszük a helyéről (tápfeszültségre helyezve), és a csatlakozó tengelye körül körbe forgatjuk, akkor a kimenet feszültsége mindvégig 2,5 V marad.

Ha a csatlakozóval felfelé állítjuk akkor kb. 3,7 V ami 9,81 m/s2 gyorsulást jelez

(ez a gravitációs gyorsulás értéke).

Ha a csatlakozóval lefelé fordítjuk, akkor kb. 1,3 V azaz -9,81 m/s2 gyorsulást jelez az ESP elektronikája felé.


Ha a szenzor csatlakozóját lehúzzuk, akkor az EPS központ állandóan 20,39 m/s2 gyorsulást érzékel, ezt az állapotot persze azonnal sárga hiba lámpával "jutalmaz".

2019. nov. 22. 23:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 A kérdező kommentje:

Köszönöm.

Két bontott oldalgyorsulás jeladóról is kiderült, hogy hibás volt. A harmadik tökéletes.

Az autóban történő méréseket némileg bonyolította, hogy a csatlakozónál gyárilag elfelejtették ráhúzni a pici szilikongumi gyűrűket a vezetékre, ennélfogva az érintkezők is oxidálódhattak 18 év alatt.

Az ESP most már tökéletes, így biztosan nem fog beavatkozni pl. egy fékpados mérésbe.


Kíváncsiságból felemeltem az autót beindítottam a motort és 1. ill. 6. fokozatban megjárattam a kerekeket. A csapágyak, a féltengelycsuklók és a fékek szépen futottak, viszont mindkét első gumi szál-szakadt, kidudorodások vannak rajta, ami csak forgás közben volt látható.

A féktárcsa cserénél nagyon laposak voltak a kerekek, ezért fújtam beléjük levegőt, ez adhatta meg a kegyelemdöfést.

2019. nov. 25. 10:55
 10/15 anonim ***** válasza:
4-es a hóban hiába próbál beavatkozni, nincs tapadás nem tud.
2019. nov. 25. 17:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!