Egy nagy motornak (600ccm vagy afölötti) mekkorák a kiadásai?
Először is maga a motor mennyibe kerül? Nem vagyok egy nagy pénzű ember, kb 400.000 forintot szánnék a motorra, nézegettem használtautón, ennyiért már vannak régi legendás darabok. Csak nem tudom, mennyire hiteles ez az ár, relatíve jó motort kapni e ennyiből, vagy csak valami véres nyakú csotrogányt?
Ezen kívül érdekelne a fogyasztási ráta, (benzin és olaj is), az éves biztosítás ára, meg ha van még bármi rejtett költség, az is.
Észreveszik, de nem mindig. Kevésbe, mintha autóval mennél, de jobban, mintha bicajjal. Nekem annyi előnyöm volt, hogy motorozás előtt sokezer km-t bicajoztam Budapesten, csak utána váltottam motorra, ez adott egyfajta 7. érzéket a baj megelőzéséhez. Nagyon sok mindenben egyezik a kettő, hasonló a perspektíva. És igen, valóban van olyan, hogy egyszerűen nem veszik észre a motort, mert az agyuk 2 lámpát/autót keres reflexből, illetve ha pont akkor néz oda, amikor valami kitakar (oszlop, bokor, másik autó stb), akkor simán kifordul eléd, mert az agya tudja, hogy egy autó túl széles lenne ahhoz, hogy az a bokor/oszlop/tárgy kitakarja, tehát se autó se autónál nagyobb jármű nem jön onnan, azaz szabadon kifordulhat. Ezért olyan fárasztó többek között motorozni, mert nem igazán van passzív hátradőlős motorozás (erre jön a szélzaj, meg az egyensúlyozás általi fáradás), mindig koncentrálni kell, aktívan keresni a veszélyforrást, előre tervezni, más perspektíváját zsigerből látni.
Igen, szoktak lenni, de defenzív vezetéssel, gyakori továbbképzéssel ezek nagyjából kiszűrhetőek, védhetővé tehetőek (itt hadd jegyezzem meg a vezetéstechnikai tréningek fontosságát. Hiába 30 ezer forint, én évente megyek minimum 1szer, de inkább 2szer). Illetve tapasztalattal jön az, hogy jobban meglátod előre ezeket a helyzeteket, még mielőtt megtörténnének. Ezért fontos, hogy első 5-10 ezer km alatt óvatosabban közlekedj, mint ahogy gondolod, hogy kéne. Nem muszáj, de így lehet minimalizálni a baleset esélyét még jobban. Illetve még jobban csökkentheted, ha a motorozás elméletét is alaposan megtanulod. Ez főleg fizika. Pl fékeket hogyan, mikor miért, milyen sorrendben használod, tehetetlenség, fékút, motor egyensúlyi helyzete, súlypontja (gyorsulás vs fékezés).
Ami nekem még sokat segített, az a balesetes videók nézegetése, elemzése (youtube-on MC Rider, dandanthefireman, egyéb compilationök). Edzi az agyat, előfeszíti, ha élesben kerülök hasonló helyzetbe, megszólalnak a vészcsengők hátul az agyamban és hirtelen még jobban figyelek. Vannak ilyen sablonok. Lassító kocsik, lyuk a dugóban (átengednek keresztbe valakit, ez akkor szívás, ha épp 50-nel mész buszsávban és hirtelen keresztbe jön eléd egy autó), kereszteződésben megmozduló dísztárcsa. Csomószor mentett már meg balesettől, hogy ismerek csomó ilyen sablont. Múltkor pl el akartam engedni egy gyalogost a zebrán. Amikor hirtelen kell fékezni vagy megállni, mindig a tükröt figyelem, hogy a mögöttem lévő észrevett-e. Na, múltkor nem vett észre és csak azért nem rongyolt belém hátulról, mert nagy gázzal előrementem 10 métert.
Leggyakrabban előforduló helyzetek:
Sávot vált, miközben mellette vagy, ennek egy másik variációja, amikor mindezt index nélkül teszi.
Jobbra akar kanyarodni buszsávon keresztül, amikor te kb mögötte/mellette vagy a buszsávban.
Kikanyarodik eléd mellékutcáról, parkolóból, vagy hasonló helyről.
Nem adja meg az elsőbbséged, mert nem vett észre (ez az egyik legveszélyesebb, gyakran legkevésbé védhető).
Végére egy sztori, ami pár hete történt és jól érzékelteti mindazt, amiket fentebb leírtam.
Budapesten lehet bérelni ezeket az elektromos robogókat. Már amikor megjelentek szemöldökömet felhúzva fogadtam a hírt, mivel balesetveszélyesnek gondolom sok szempontból azt, hogy szinte védőfelszerelés nélkül, akárki felpattanhat mindenféle előzetes tapasztalat, tudás híján is egy ilyenre, amit ráadásul nem is ismer úgy, mint mondjuk én a saját motorom. Mindegyik motor más picit, még akkor is, ha ugyanaz a modell/márka. Na, egy ilyennel ment 27 éves hősünk barátnőjéhez színházba, lakkcipőben öltönyben (csak a robogóban talált nyitott bukó volt rajta, ami egyből le is repült a fejéről a baleset pillanatában). Kolosy tér felől ment a Margit híd budai hídfője felé, amikor a Cserfa utcából (jobbról) kijött elé egy jármű. 30 másodperccel később érkeztem, de elég hamar kiderült számomra a résztvevők elbeszélése alapján, hogy pontosan mi történt. Sofőrünk már régóta várt, hogy átmehessen a túloldalon lévő Lukács utcába, és türelmetenségében a balról érkező autót még elengedte, de a takarásban mögötte lévő robogós elé már véletlenül kihajtott. Nem látta, nagyjából takarásban volt a robogós. Az autót pont elengedte (már az is dudált neki), de a robogóst már nem, elkezdett átvágni keresztbe a 2*2 sávon, közben jobbra nézett, hogy onnan szabad-e az út. A robogós balról jött. Csak az autó kerekén keletkezett egy picike karc, miközben robogós főszereplőnknek eléggé csúnyán megsérült a keze, illetve picit az arca, a robogón is keletkezett némi kár. Azaz a motor földön csúszva nagyjából megállt még az autó előtt (azaz motort nem eldobva is meg lehetett volna állni). Egyértelmű, hogy tapasztalatlansága miatt nem jól kezelte a kialakult veszélyhelyzetet, túl hirtelen markolt az első fékre (ezt a rossz reflexet nagyon sok gyakorlás által lehet kiiktatni), ami miatt blokkolt az első kereke, kicsúszott, ő meg motorral együtt elesett, a motor csúszott picit, de a kocsinak már nem ment neki. Ez a helyzet a robogóról nézve tankönyvi példája a fentebb említett sablonoknak. Jobbról mellékutca, várakozó autó, feltehetően az előtted haladó autó miatt téged már nem lát. Elindul, előtted lévő autó dudál. Ilyenkor te egyből vészfékezel, ha tudod, mi történik. Ez a 27 éves srác meg nem fékezett, hanem sávot váltott, külsőből a belsőbe, majd amikor már késő volt amúgy is, rámarkolt az első fékre. KRESZ szerint az autós hibázott, nem adta meg az elsőbbséget, de másrészről egy tapasztalt motoros már másodpercekkel előbb levágta volna, mi a szituáció, mi fog történni, könnyedén elkerülte volna, hogy elessen. Végül mentőt hívtunk meg rendőrt, az autós jófej volt, a robogóst meg kórházba vitték mentővel. Mázlija volt, járhatott volna sokkal rosszabbul.
Továbbra is köszönöm a hosszú és kifejtős választ, ezek a tapasztalatok jól fognak még jönni a későbbiekben. Nem tudom hogy előny e, vagy hátrány, de én magam is rengeteget bringáztam, és robogóztam életemben. Gyakorlatilag 12 éves korom óta folyamatosan két keréken jártam a környéket, munkahelyre, bevásárolni, mindenhova, most meg 30 vagyok. Olyan szinten a tudatomba épültek már ezek a járművek, hogy talán pont ez lesz majd a hátrány. Mert hogy hirtelen veszélyes szituációba, amikor az agy nem a józan ész szerint cselekszik, hanem ösztönszerűen és azonnal, lehet hogy hajlamos leszek tövig behúzni a kuplungot a nagy motoron, mikor fékeznem kéne, mert a tudatalattim, a több tízezer levezetett kilométer azt a jelet fogja küldeni a kezemnek.
Erre van is egy keserédes történetem: Viszonylag frissen volt még megvásárolva a kocsim, és még csak tapasztalgattam mi hogy működik rajta, és épp a tempomat jött sorra. Nagy nehezen be tudtam állítani, hogy stabilan tartsa a 70 km/h sebességet. Olyan büszke voltam magamra, hogy le is vettem a lábaimat a gázpedálról, csak a kormányt fogtam, és így mentem vagy 10 percen keresztül, mert az út sima volt, nem kellett semmi miatt lassítanom. Aztán egyszer csak kiugrott elém egy róka. Az agyam azonnal villant, és vészmegoldásként mit tettem? Jobb kezemmel az index-kart, bal kezemmel az ablaktörlő kart rántottam magam felé. Ugye, a lábam nem volt a pedálokon, és valahogy annyira elkalandozhattam tudat alatt, hogy azt hittem hirtelen, hogy robogón ülök, ahol ugye a fékek pont az említett karok környékén lennének. Következésképp az ablaktörlő beindult, a refi felkapcsolódott, de egy fikarcnyit se lassultam. Nem rajtam múlott hát a róka élete, szerintem centiken múlott, de pont átért előttem.
Másfelől viszont szerintem iszonyú jó egyensúly érzékem lett az idők alatt, úgymond "két kerék" érzékem. Hiába csigalassúak a nagymotorhoz képest, de megtanítanak sok mindenre. Pl hogy a zebrafelfestésen óvatosan kell kanyarodni, ha kavics szóródott ki az útra akkor ott egyenesen kell tartani a kormányt és nem szabad fékezni, kanyarok íve, bukkanók, kátyúk, stb.
Ja, még annyit, hogy robogóval nekem is voltak veszélyes szituációim, hogy kijönnek elém, a körforgalomba konkrétan úgy úsztam meg egy ütközést, hogy az utolsó pillanatban rántottam el a kormányt, pedig direkt nem mentem lassan, de a barom simán kihajtott elém akkor is, amikor kb 3 méterre voltam tőle. Az volt a szerencsém, hogy direkt figyeltem őt, és akkora távolságot hagytam, meg akkora tempóval mentem, hogy ha minden kötél szakad, akkor is meg tudjak állni. De egyszerűen olyan közel voltam már hozzá, hogy szinte elhagytam, és már gondoltam hogy "oké, elengedett", na akkor jött ki elém. Tényleg milimétereken múlott.
És ez csak egy robogó ami 50-60 környékén megy, meghalni vele csak akkor lehet ha nagyon szerencsétlen vagy. Kicsit félek ha hasonló szituáció történne mondjuk 140-nél.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!